Denník N

Dostali sme poriadnu biznis lekciu, naplánovali sme príliš rýchly rast a trh išiel opačným smerom, hovorí šéf Dedolesa

Zakladateľ Dedolesa Jaroslav Chrapko. Foto – Dedoles/Miro Nôta
Zakladateľ Dedolesa Jaroslav Chrapko. Foto – Dedoles/Miro Nôta

Majiteľ Dedolesa Jaroslav Chrapko vysvetľuje, prečo museli vo firme prepustiť dvesto ľudí. Kým na jednej strane bol príliš ambiciózny rastový plán, na druhej sa zvrtol trh.

Chrapko pripomína, že v žargóne e-commerce sa tomu hovorí aj „covid bump“. Keď boli kamenné obchody 4 mesiace zatvorené, tak sa, samozrejme, dobre predávalo na webe. „Možno sme si naivne mysleli, že to tak zostane, ibaže náš trh bol neprirodzene nafúknutý,“ opisuje Chrapko jeden z dôvodov, prečo na tento rok naplánovali firme tržby 150 miliónov eur.

Ambicióznejší plán by bol podľa jeho slov ešte možno v poriadku, ak by mala firma externý kapitál. Teraz taký hľadá a myslí si, že keby na to myslel skôr, mohol sa dnešným problémom vyhnúť.

Firma je však podľa jeho slov napriek všetkému stále zdravá, len potrebuje viac času na predaj príliš vysokých zásob.

„Pokúsili sme sa o niečo, čo bolo v podstate bezprecedentné na tomto trhu. Dostali sme poriadnu biznis lekciu,“ hovorí Jaroslav Chrapko a v rozhovore vysvetľuje aj:

  • či funguje reklama so škrečkami napríklad aj v Nemecku,
  • prečo až teraz expandujú na Amazon či Zalando,
  • prečo sa až tak veľmi neboja príliš veľkého počtu konkurentov s veselými ponožkami,
  • čo sa stalo s Facebookom a
  • čo všetko by dnes urobil inak.

Index píše, že prepúšťate okolo 200 ľudí. Sedí to?

Približne tie počty sedia, ale nie je to za jeden mesiac, ale od začiatku januára.

Doteraz ste mali najviac okolo 900 ľudí?

Áno, ale toto číslo bolo nafúknuté sezónnymi pracovníkmi, ktorí mali dočasné zmluvy. Veľa z nich boli ľudia, ktorí pracovali v sklade a ktorých kontrakty sa skončili k 31. januáru, prípadne pracovali na projektoch, ktoré sa vtedy končili, alebo to boli ľudia zo zákazníckej podpory a tí tiež mali dočasné kontrakty. Takže v tom čísle 900 boli aj časovo obmedzené kontrakty, ktoré by sme predlžovali, ak by sme videli vyšší dopyt.

Jaroslav Chrapko. Foto – Dedoles/Miro Nôta

Prečo sa to deje? 

Nenaplnili sa naše rastové plány. Pre tento rok sme pôvodne plánovali narásť na tržby 150 až 180 miliónov eur. Dnes vidíme, že

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Firmy

Obchod

Ekonomika

Teraz najčítanejšie