Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Vývojári chystajú vlastnú konferenciu, bude o 1,3 milióna lacnejšia než TechMatch

Juraj Gavenda (vľavo) a Samuel Hapák chcú ukázať, že trojdňová akcia sa dá pripraviť aj za minimálne náklady. Foto N – Tomáš Benedikovič
Juraj Gavenda (vľavo) a Samuel Hapák chcú ukázať, že trojdňová akcia sa dá pripraviť aj za minimálne náklady. Foto N – Tomáš Benedikovič

Vyzerá to ako déjà vu. V Bratislave sa bude znovu konať medzinárodná konferencia. Znovu na nej vystúpia rečníci zo Silicon Valley a znovu budú v publiku sedieť mladí inovátori.

Podobnosť s dnes už legendárnou konferenciou TechMatch je však čisto náhodná.

Akciu s názvom Reactive 2015 neplatí štát, ale skupina vývojárov. A rozpočet nebude 1,4 milióna eur, ale len 105-tisíc.

„Sme štyria ľudia, ktorí do toho dali vlastné peniaze. Preto je v našom záujme, aby sme boli čo najefektívnejší,“ hovorí Samuel Hapák, šéf spoločnosti Vacuum Labs, ktorá akciu organizuje.

Konferencia sa koná v prvej polovici budúceho týždňa. Nepôjde síce o rovnako veľké podujatie ako TechMatch, ktorý trval celých päť dní, i tak však budú mať organizátori čo robiť.

„Naša konferencia potrvá tri dni. Počítame, že na ňu dorazí okolo 500 ľudí, polovica z nich zo zahraničia,“ vraví Hapák.

Ukážeme softvér i Bratislavu

Pre štvoricu vývojárov to bude zatiaľ najväčšia takáto akcia. Či organizáciu zvládnu, sa ukáže na budúci týždeň.

Už teraz však Reactive 2015 vyzerá ako návod pre štátnych úradníkov, ako s obmedzenými zdrojmi pripraviť medzinárodnú akciu.

Video: Pripomeňte si najslávnejšiu a najdrahšiu konferenciu pre startupy
autor: Martina Pažitková

Vývojári dokázali ušetriť takmer na všetkých položkách, ktoré kritici vyčítali nedávnemu TechMatchu – nepotrebujú hostesky, neobjednávajú si limuzíny na rozvoz hostí, zaobídu sa aj bez drahého osvetlenia. „Veľa vecí pre nás robia dobrovoľníci,“ vysvetľuje Hapák.

Treba však povedať, že ich konferencia bude mať iný účel než TechMatch, za ktorý zodpovedala štátna agentúra Slovak Business Agency (SBA).

Oficiálnym cieľom TechMatch bola podpora takzvaných startupov. Začínajúcim podnikateľom ponúkla možnosť spojiť sa s potenciálnymi investormi, ako aj školenie od zahraničných lektorov.

Naproti tomu chystané podujatie má účastníkom hlavne priblížiť softvér s názvom React, ktorý vytvoril programátor Facebooku Jordan Walke, a ktorý môže IT firmám uľahčiť vývoj rôznych aplikácií.

„Tento produkt nie je nijako autorsky chránený. Bezplatne ho môžu využívať vývojári, ktorí potrebujú vyvíjať svoje mobilné aplikácie,“ tvrdí Hapák.

Rozpis niektorých položiek konferencie TechMatch
Rozpis niektorých položiek konferencie TechMatch

Nepôjde teda o žiadnu filantropiu. Za vstup na konferenciu sa platí, pričom lístky začínali na sume 250 eur. „Väčšina vstupeniek už je predaná. Môžme teda predpokladať, že náklady sa nám vrátia,“ hovorí Juraj Gavenda, ktorý má na starosti propagáciu konferencie.

Popri tom však organizátori sľubujú, že pomôžu aj zviditeľniť Bratislavu medzi zahraničnými vývojármi. Konferencia Reactive 2015 bude totiž len tretia svojho druhu – podobná akcia doteraz prebehla len v Paríži a San Franciscu.

„Konferenciu sme propagovali z veľkej časti cez Bratislavu. Ľuďom z Nemecka či Veľkej Británie sme najprv vysvetľovali, že ich tu neokradnú a že aj na Slovensko sa im oplatí prísť, aby zistili niečo užitočné,“ dodáva Gavenda.

Organizátori lákajú zahraničných „ajťákov“ aj na spoznávanie Bratislavy.
Organizátori lákajú zahraničných „ajťákov“ aj na spoznávanie Bratislavy.

Výmenný obchod

Keď štátna agentúra SBA pred časom zverejnila rozpočet TechMatchu, kritici hovorili o plytvaní v priamom prenose. Viacero položiek bolo podľa nich zbytočných alebo sa dalo dohodnúť formou bartera.

Príprava konferencie Reactive to dokazuje. „Napríklad za prenájom priestorov nič neplatíme. Konferenčnú sálu nám poskytol hotel, v ktorom budú bývať naši hostia,“ spresňuje Hapák.

Organizátori sa na odplatu zaviazali, že si od hotela objednajú catering. Aj pri ňom sa snažili držať pri zemi – oželeli napríklad nákup stoviek minerálok, ktoré si TechMatch objednal v cene 1,30 za fľašu.

„Budeme ponúkať čistú vodu z vodovodu. Myslíme, že dôstojnosť celej akcie tým nijako neutrpí,“ poznamenáva Hapák.

Bez Kawasakiho

Konferencia Reactive sa od svojej slávnejšej „predchodkyne“ líši aj svojím užším zameraním. Určená je predovšetkým programátorom, ktorí môžu nový softvér využiť pri svojej každodennej práci.

Na programe preto nie je žiadny hviezdny rečník typu bývalého marketingového experta firmy Apple Guya Kawasakiho, ktorého honorár na podujatí TechMatch dosiahol 60-tisíc eur.

„Guy Kawasaki je určite veľmi zaujímavá osobnosť, ale je to hlavne šoumen,“ hovorí Hapák.

Guy Kawasaki bavil Bratislavu hodinovou one-man-show. Foto N - Vladimír Šimíček
Guy Kawasaki bavil Bratislavu hodinovou one-man-show. Foto N – Vladimír Šimíček

Na ich konferencii namiesto toho vystúpia rečníci z globálnych firiem, ktorí môžu rozprávať skôr o technologických veciach. Organizátori sa napríklad chvália účasťou programátora Andreasa Savvidesa z firmy Twitter či vývojára Rajivom Tirumaraleddyho zo spoločnosti Yahoo.

„Títo ľudia u nás vystúpia bez nároku na honorár. Platíme im len cestu a ubytovanie,“ hovoria organizátori.

Namiesto limuzín Uber

Podobným spôsobom im odpadli aj ďalšie výdavky, ktoré mohli ísť do tisícov eur. Napríklad rozpočet TechMatchu počítal s osvetlením za 18-tisíc eur, strážnou službou za 11 500 alebo ohrievačmi za 9900 eur.

Tieto položky nebudili zdanlivo veľký rozruch. Prvé dva dni konferencie TechMatch totiž prebiehali v nekonvenčných priestoroch Starej tržnice, ktorú bolo treba na tento účel prispôsobiť.

Vývojári z Vacuum Labs namiesto toho usúdili, že pre ich potreby postačia aj menej originálne priestory bežného hotela. „Ohrievanie i strážnu službu nám poskytne hotel, na osvetlenie máme vyčlenených dvetisíc eur,“ vypočítava Hapák.

Prvé dva dnich TechMatchu prebiehali v Starej tržnici (na fotke), následne sa účastníci presúvali do budovy Reduty. Foto N - Tomáš Benedikovič
Prvé dva dni TechMatchu prebiehali v Starej tržnici (na fotke), následne sa účastníci presúvali do budovy Reduty. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ďalšie veci si zabezpečili vďaka svojim kontaktom. Zatiaľ čo priebeh TechMatchu pomáhali zabezpečovať hostesky so sadzbou desať eur na hodinu, vývojári sa spoľahli na dobrovoľníkov.

„Je to podobné ako pri hudobnom festivale. Ak ide o zaujímavú akciu, môžete sa oprieť o množstvo nadšencov, ktorí vám radi pomôžu, pretože chcú byť pri tom,“ tvrdí Gavenda.

A v neposlednom rade si organizátori operatívne vyriešili aj rozvoz svojich hostí. V prípade TechMatchu poskytla vozidlá so šoférmi najatá firma za 58-tisíc eur.

Vývojári využijú vodičov zo služby Uber, ktorá v Bratislave od leta ponúka konkurenciu ku klasickým taxíkom.

„Uber využíva nami propagovaný softvér React. Ľudia z Uberu nám preto boli ochotní pomôcť,“ dodáva Hapák.

Dedičstvo TechMatchu

Hoci od konferencie TechMath už uplynuli takmer dva týždne, stále po nej zostáva istá pachuť. Jej výdavky chce napríklad na svojom najbližšom zasadnutí prebrať parlamentný výbor pre hospodárske záležitosti.

Šéf štátnej agentúry SBA si verí, že svoj rozpočet obháji. „Čiastka 1,4 milióna bola len maximálny strop, počítam, že nakoniec pôjdeme s nákladmi nižšie o zhruba 300-tisíc,“ povedal pred časom.

Jeho nadriadení však o rozpočte TechMatchu už tak presvedčení neboli – minister hospodárstva Vazil Hudák zakázal až do odvolania podpisovať Šafárikovi ďalšie zmluvy.

Aj preto bude mať SBA veľmi ťažkú pozíciu, pokiaľ by podobnú konferenciu chcela zorganizovať aj v budúcnosti.

Naopak, organizátori podujatia Reactive 2015 tvrdia, že takéto akcie vôbec nemusia ísť na účet štátu. „Štát môže pomôcť napríklad pri propagácii Slovenska ako miesta pre významné konferencie. Nemusí sa miešať aj do ich organizácie,“ tvrdí Hapák.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Paul DeGrauwe z London School of Economics: Len trh prinesie blahobyt, ale bez regulácie zničí sám seba 

Paul De Grauwe. Foto - Christophe Ketels
Paul De Grauwe. Foto – Christophe Ketels

Profesor ekonómie z London School of Economics Paul De Grauwe je jasným zástancom trhu, ale rovnako hlasno volá po jeho regulácii.

Aj súčasné politické problémy sú podľa neho dôsledkom toho, že sme nezvládli reguláciu.

Otvorene hovorí napríklad o potrebe vysokého zdanenia miliardárov, dokonca o čiastočnej konfiškácii ich majetku.

Minúta po minúte

Zdieľať

Väčšina malých a stredných firiem vo Francúzsku, ktoré obchodujú s Britániou, je na brexit slabo pripravená. Vyše polovica z nich ešte neposúdila, do akej miery ich odchod Británie z EÚ ovplyvní. Ukázal to prieskum francúzskeho ministerstva hospodárstva. (tasr)

Francúzska vláda už skôr upozornila firmy, ktoré budú po brexite vyvážať do a dovážať tovar z Británie, aby si dovtedy dali do poriadku potrebné papiere. Uviedla to pre agentúru Reuters štátna tajomníčka ministerstva hospodárstva a financií Agnés Pannierová-Runacherová.

Ako však ukázal októbrový prieskum ministerstva v Journal du Dimanche, ktorý sa uskutočnil na vzorke približne 3000 malých a stredných podnikov, zhruba 54 % z nich uviedlo, že nevedia, ako brexit ovplyvní ich biznis. Ďalších približne 40 % skúmalo možné dôsledky a iba 6 % z oslovených podnikov urobilo presné výpočty.

Navyše podľa prieskumu až 53 % podnikov uviedlo, že sú na odchod Británie z EÚ slabo pripravené.

„Určite nemôžem byť spokojná s tým, že 54 % firiem deklarovalo, že neskúmalo, ako brexit ovplyvní ich biznis, ich klientov a dodávateľov,“ povedala Pannierová-Runacherová pre Journal du Dimanche. Dodala však, že čo sa týka príprav, vláda urobila, čo mohla. Ďalšie kroky už budú závisieť od samotných firiem. (tasr)

Zdieľať

Slovenská ekonomika podľa Pellegriniho „hravo zvládne“ sociálne opatrenia, ktorú sú na stole. Deficit rozpočtu vo výške 0,5 % nepovažuje za problém. Podľa premiéra je krajina v podstate v prebytku, keby sa odmysleli náklady na splácanie dlhov.

Zdieľať

Za prvé tri kvartály roku 2019 sa na Slovensku zvýšili ceny bytov o 7,7 %. Za deväť mesiacov tohto roka vzrástla cena z 1 671 až na 1 800 eur za štvorcový meter, čo v januári málokto očakával, hovorí analytik Realitnej únie SR Vladimír Kubrický.

„Je možné, že na konci roka bude táto cena atakovať hodnotu 1 850 eur/m2. Znamenalo by to dvojciferný ročný rast. Ten už teraz majú za sebou v segmente najlikvidnejších nehnuteľností, pri starších 3-izbových bytoch, Banská Bystrica a Košice. Po deviatich mesiacoch tohto roka sa tam zvýšili ceny o 14,2, respektíve o 13,9 %,“ priblížil situáciu na trhu Kubrický.

Dvojciferné zvýšenie cien na konci roka podľa neho pravdepodobne čaká aj Prešov a Bratislavu. Ceny v spomínanom segmente tam stúpli za tri štvrťroky o 9,3 %, respektíve 8,2 %. Naopak, v Nitre to bolo o 2,1 %.

V aktuálnom cenovom rebríčku krajských miest v segmente starších 3-izbových bytov je na čele Bratislava (2 386 eur/m2), na druhom mieste sú Košice (1 687 eur/m2) a na treťom je Trnava (1 617 eur/m2). Na konci je Trenčín (1 276 eur/m2).

V hlavnom meste sú najdrahšie byty v centrálnom Starom Meste (3 067 eur/m2). „Práve tam sa spomedzi všetkých mestských častí zvýšili ceny starších 3-izbových bytov v tomto roku najviac, až o 12,2 %,“ doplnil Kubrický.

Jeseň je v znamení nízkej ponuky bytov na trhu a ďalšieho znižovania úrokov na hypotékach.

„Vidina dlhodobo nízkej ceny peňazí na finančnom trhu psychologicky nabáda ďalších záujemcov o bývanie k zadlžovaniu. Ceny bytov preto stále rastú, a to i napriek tomu, že od 1. júla 2019 je v platnosti posledná vlna reštrikčných úverových opatrení Národnej banky Slovenska,“ konštatuje analytik s tým, že týmito opatreniami nateraz centrálna banka minula všetku svoju „muníciu“, ktorú mala pripravenú proti neprimeranému zadlžovaniu obyvateľstva.

Novostavby, pretože sú drahšie ako staršie byty, kupujú realitní investori a ľudia, ktorí majú na bývanie vyšší rozpočet.

„Staršie byty často preferujú rodiny deťmi. Okrem toho, že v porovnaní s novostavbou získajú za rovnakú cenu väčší počet štvorcových metrov, starostlivo sledujú pri výbere aj infraštruktúru, ako sú školy, škôlky, obchody, zdravotné zariadenia, možnosti mestskej hromadnej dopravy,“ vysvetlil Kubrický.

Staršie byty sú podľa neho v lokalitách, ktoré tieto požiadavky spĺňajú. Záujem o ne na úkor novších sa zvyšuje aj v dôsledku rýchlo rastúcich cien naprieč celým realitným trhom. (tasr)

Zdieľať

Pomôcku pre pochopenie, aký je rozdiel medzi štátnym rozpočtom a rozpočtom verejnej správy a ktorý čo obsahuje, zverejnila rozpočtová rada.

Zdieľať

Audítorka Renáta Blahová kritizuje postavenie Penty v zdravotníctve. „Ak by väčšina politikov slúžila verejnému záujmu, agresívnu finančnú skupinu by do odvetví citlivých na verejný záujem ani nepustili,“ píše v Paneli expertov.

Slovenským ekonómom, ktorých sme pozvali do Panela expertov Denníka E, sme tento týždeň položili otázku:

Ako by sa verejnosť, podnikatelia, politici a verejné inštitúcie mali správať k Jaroslavovi Haščákovi a jeho firmám po tom, čo je už preukázané, že v minulosti spoluorganizoval korupčné schémy v prostredí vrcholovej politiky?

Renáta Bláhová, daňová poradkyňa BMB Partners a prezidentka The International Fiscal Association na Slovensku:

Verejnosť by mala byť vo vlastnom záujme vnímavejšia už aj na potenciálny konflikt verejného záujmu (zdravie občanov) so súkromným (maximalizácia zisku finančnej skupiny). Napríklad hromadné výzvy občanov na bojkot ZP Dôvera sa začali až po zverejnení nahrávok. Dôležité je, že to je krok správnym smerom a verejnosť začína byť na korupciu citlivejšia.

Ak by väčšina politikov slúžila verejnému záujmu, agresívnu finančnú skupinu by do odvetví citlivých na verejný záujem ani nepustili. V žiadnej z krajín EÚ sa do zdravotníctva takým dominantným a agresívnym spôsobom súkromný kapitál neinfikoval.

Rovnako platí, že by sa aj seriózne podnikateľské subjekty, najmä tie, ktoré kladú dôraz na corporate governance, mali voči subjektu, ktorý je zapojený do masívnej korupčnej schémy, jednoznačne vymedziť. Je to v konečnom dôsledku v ich podnikateľskom záujme, korupčné prostredie nie je dlhodobo udržateľné a ohrozuje aj ich existenciu.

Boj proti korupčným praktikám je, pravdaže, témou aj v iných krajinách. Na ilustráciu čitateľom pripomeniem najväčšie prípady u našich susedov: Pandur v ČR (2006) a Buwog v AT (2004).

V prvom bol napriek nejasnej dôkaznej situácii český lobista Dalík už po 8 rokoch od začiatku procesu právoplatne odsúdený za korupciu štátnych úradníkov.

V druhom rakúska verejnosť aj obžalovaní lobisti a poradcovia bývalého rakúskeho ministra financií Grassera už 10 rokov od spustenia vyšetrovania korupčnej aféry čakajú na ukončenie komplikovaného, ale dôkladného a verejnosti prístupného súdneho procesu. Z verejných inštitúcií sú, pravdaže, v oboch procesoch rozhodujúce súdy a prokuratúra.

Držme si palce, aby sme sa v boji proti korupcii posúvali správnym smerom; nadchádzajúce voľby sú dôležitým míľnikom. Správnou voľbou tak môže prispieť každý z nás. A nezabúdajme, že naša krajina sa vo vnímaní korupcie od svojich susedov až tak nelíši. Ak sa vám to nezdá, kliknite si na interaktívnu mapu.

Čítajte aj odpovede ostatných členov Panelu expertov

Zdieľať

Skupina CMI, ktorú spoluvlastní Daniel Křetínský, kúpila podiel 4,07 percenta v spoločnosti ProSiebenSat.1 Media. Nákup podielu v nemeckej televíznej a rozhlasovej spoločnosti označila CMI za súčasť novej stratégie.

Tá spočíva v nákupe minoritných akciových podielov v európskych mediálnych spoločnostiach.

„Táto investícia prináša pre CMI aj prvok diverzifikácie, kedy po výraznejších investíciách do oblasti tlače vrátane digitálnych aktív a vstupu na trh rádií investuje aj do oblasti celoplošnej televízie, ktorá je spoločne s internetom dominantným formátom na reklamnom trhu,“ uviedla skupina Czech Media Invest.

Křetínský vlastní v CMI polovičný podiel. Ďalšími spolumajiteľmi sú Patrik Tkáč (40 %) a Roman Korbačka (10 %).

CMI vydáva v Česku štyri denníky a niekoľko desiatok časopisov. Vlastní aj rozhlasové stanice v Česku a v Rumunsku, od minulého roku je majiteľom aj niekoľkých francúzskych tlačených periodík, kúpila aj podiel v denníku Le Monde. (čtk)

Zdieľať

Koncern Volkswagen v septembri predal klientom 904 200 vozidiel. To je medziročný nárast o viac než 9 percent. Dôvodom rastu sú slabé výkony v rovnakom období minulého roka.

Vtedy automobilka nepredávala niekoľko modelov v súvislosti s nábehom novej procedúry merania spotreby a emisií. V Európskej únii totiž začala platiť prísnejšia metodika merania spotreby (WLTP), ktorá bola reakciou na emisný škandál.

V letných mesiacoch zasa v predstihu ponúkali automobilky vysoké zľavy, aby predali autá, ktoré normy nespĺňali. V dôsledku toho prudko vzrástol predaj v auguste. (automobilwoche, tasr)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať