Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Prečo sa už RegioJet nekamaráti so slovenskou vládou

RegioJet sa do sporov so slovenskými politikmi dostáva často. Začiatkom roku nechal rozvešať bibórdy, v ktorých napadol niektorých krajských politikov za to, že mu bránili otvoriť autobusovú linku z Banská Bystrica - Nitra - Bratislava. Foto N- Tomáš Benedikovič
RegioJet sa do sporov so slovenskými politikmi dostáva často. Začiatkom roku nechal rozvešať bibórdy, v ktorých napadol niektorých krajských politikov za to, že mu bránili otvoriť autobusovú linku z Banská Bystrica – Nitra – Bratislava. Foto N- Tomáš Benedikovič

Český súkromník musel prekopať svoje plány už dávno pred zavedením Ficových zliav.

Český podnikateľ Radim Jančura ešte pred pár rokmi slovenských politikov vychvaľoval.

Podľa neho chápali, čo je dobré pre železnicu. Lepšie povedané, chápali, že železnica vraj potrebuje súkromných dopravcov, ako je Jančurov RegioJet. „Je príjemné pracovať v prostredí, kde som vítaný,“ hovoril.

To sa ešte písal január 2011 a Jančura sa práve dostal k zmluve na obsluhu trate Komárno – Bratislava. Tá RegioJetu zabezpečila pravidelný prísun dotácií do roku 2021.

S týmto základom sa Jančura rozhodol expandovať. Pred necelým rokom vstúpil na najdôležitejšiu trať medzi Bratislavou a Košicami, kde začal vypravovať vlaky kategórie InterCity.

To však už bola iná vláda aj iná doba. Krátko nato Jančura označil premiéra Roberta Fica za „korupčníka“, ktorý si kupuje voličov bezplatnými vlakmi. Štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) sa pre neho stala firmou, ktorá ho za verejné peniaze pripravuje o tržby.

A pred pár dňami už po niekoľkýkrát varoval ministra dopravy Jána Počiatka, že ak nezakročí, v decembri svoje žlté expresy zruší.

Majiteľovi RegioJetu Radimpvo Jančurovi sa na Slovensku už nedarí podľa predstáv. Foto N - Tomáš Benedikovič
Majiteľovi RegioJetu Radimovi Jančurovi sa na Slovensku už nedarí podľa predstáv. Foto N – Tomáš Benedikovič

„Nemôžeme úspešne podnikať v prostredí, kde nie sú rešpektované zákony a kde štátom vlastnený dopravca robí všetko pre to, aby nás z trhu vyštval,“ sťažuje sa Jančura.

Hoci on sám býva nezriedka napádaný za neférové správanie, ani kritici mu nemôžu uprieť jedno prvenstvo.

Vďaka RegioJetu sa na slovenskej železnici začalo prvýkrát reálne súperiť o zákazníka. A pokiaľ teraz svoje hrozby naplní, čo je stále veľmi otázne, konkurencia náhle skončí.

Vianočná dohoda s Figeľom

Zredukovať nezhody RegioJetu s vládou na bezplatné vlaky či odvetné reakcie ZSSK by však bolo príliš zjednodušujúce. Jeho slovenské plány sa totiž museli prepisovať už dávno pred nimi.

Pôvodným cieľom totiž neboli vlaky kategórie InterCity, aké dnes vypravuje do Košíc. RegioJet si vždy robil zálusk predovšetkým na dotované spoje.

Na Slovensku, ale i v Česku jazdí absolútna väčšina vlakov v takzvanom verejnom záujme. Ide o klasické rýchliky či osobné vlaky, ktorých prevádzku dotuje štát.

RegioJet si rád uťahoval zo ZSSK kvôli podmienkam, v akých vozí cestujúcich... v mnohých prípadoch oprávnene. Foto N - Radoslav Augustin.
RegioJet si rád uťahoval zo ZSSK pre podmienky, v akých vozí cestujúcich, v mnohých prípadoch oprávnene. Foto N – Radoslav Augustín.

Na Slovensku za ne dopravca inkasuje šesť až sedem eur za každý odjazdený kilometer, čo mu obvykle pokryje asi dve tretiny nákladov.

„Je to veľmi stabilné podnikanie. Spočítate si, koľko vyberiete na cestovnom, prirátate dotáciu a ste v zisku. Ak teda viete počítať,“ hovoril Jančura.

Takýto typ dopravy na Slovensku zabezpečuje tradične ZSSK. Krátko pred Novým rokom 2011 sa však jej monopol narušil – vtedajší minister dopravy Ján Figeľ (KDH) kývol na ponuku RegioJetu a zveril mu osobné vlaky medzi Komárnom a Bratislavou.

„Bol som prvým ministrom, ktorý otvoril priestor pre vstup súkromného kapitálu na železnicu,“ komentoval to neskôr Figeľ.

Pred RegioJetom jazdili z Komárna dlhé roky československé motoráky radu 810. Foto – Wikipédia
Pred RegioJetom jazdili z Komárna dlhé roky československé motoráky radu 810. Foto – Wikipédia

Kritici jeho ministerstvu vyčítali, že tomuto rozhodnutiu nepredchádzala otvorená súťaž – úradníci v praxi posudzovali len návrh ZSSK a návrh RegioJetu, ktorý ponúkol o viac než euro nižšiu dotáciu na kilometer.

Výsledná dohoda bola k RegioJetu priateľská. Súkromník síce poberá nižšiu dotáciu na kilometer, lenže ministerstvo mu zároveň povolilo vypravovať podstatne viac spojov, než na trati pôvodne jazdilo.

Vďaka tomu štát RegioJetu ročne vypláca 7,2 milióna eur. Na druhej strane, s príchodom súkromníka výrazne ožila železnica na miestach, kde bola takmer na zavretie.

Najviac rušňovodičov RegioJetu jazdí na trase Komárno - Bratislava. Nasadzuje na nich prevažne motorové vlaky Talent, vyrábané firmou Bombardier. Foto - RegioJet
RegioJet na linke do Komárna nasadzuje prevažne motorové vlaky Talent, vyrábané firmou Bombardier. Súpravy má prenajaté od medzinárodných leasingových firiem. Foto – RegioJet

Ministerstvo dopravy dokonca súhlasilo s tým, že ak sa záujem cestujúcich bude stále zvyšovať, zaplatí RegioJetu obstaranie dvoch nových súprav.

Figeľ to obhajuje ako štandardný postup. Súkromný dopravca má mať podľa neho rovnaké postavenie ako štátna ZSSK, ktorá tiež berie dotácie na nové vlaky. „My sme týmto len zrovnoprávnili príležitosti dopravcov,“ dodal Figeľ.

Hriešne myšlienky

RegioJet mal v tom čase dôvod myslieť si, že Komárno – Bratislava nebude prvým projektom svojho druhu. Neoficiálne sa špekulovalo, že by štát mohol súkromníkom ponúknuť až desať percent svojich tratí.

„My sme k rozhovorom na túto tému otvorení,“ hovoril vtedy Figeľ.

Lenže prišli predčasné voľby a Figeľa vystriedal Ján Počiatek. Pod jeho vedením sa liberalizácia takmer zastavila.

Počiatkovi úradníci síce nedávno zverejnili predbežný oznam, že konkurencii ponúknu prevádzku rýchlikov medzi Bratislavou a Banskou Bystricou. Reálny výsledok je však v nedohľadne.

vlaky_infograf4-1024x506-1000x494
Súťaž by železnici medzi Banskou Bystricou a Bratislavou mohla prospieť, vlaky tu dnes prehrávajú s autami aj autobusmi. Grafika N

RegioJet sa teda rozhodol nečakať a podujal sa expandovať iným spôsobom. Vyhliadol si lukratívne trate, kde by sa mohlo dať jazdiť aj bez štátnych peňazí – teda len za tržby od cestujúcich.

„Keby prebiehali súťaže o dotované trate, nemáme hriešne myšlienky jazdiť niekde na komerčné riziko,“ poznamenal vlani Jančura.

V prvom slede sa RegioJet rozhodol rozšíriť svoju hlavnú českú linku Praha – Ostrava a potiahnuť ju až do Košíc. Hlavným počinom sa však stal vstup na exponovanú trať medzi Bratislavou a Košicami, ktorý oznámil na jar 2014.

Jeho vlaky kategórie InterCity mali zatieniť všetko, čo doteraz ZSSK ponúkala. „Táto trať predstavuje obrovskú dieru na trhu, verím, že veľmi rýchlo môžeme byť ziskoví,“ pochvaľoval si Jančura.

Biznis plán v troskách

Lenže prišli znovu voľby, tentoraz prezidentské. V nich navzdory očakávaniam prehral súčasný premiér Robert Fico. Krátko po nich prebehol snem vládnej strany Smer, kde Fico okrem iného oznámil zavedenie bezplatných vlakov pre študentov a dôchodcov.

Táto novinka začala platiť v polovici novembra, mesiac pred nástupom RegioJetu. „Nepočítali sme s tým, že pán Fico prehrá prezidentské voľby a vymyslí túto šialenú vec,“ sťažoval sa Jančura.

Stopercentné zľavy mali totiž platiť len vo vlakoch, ktoré jazdia v takzvanom verejnom záujme. Komerčných expresov InterCity sa týkať nemali.

RegioJet tým podľa svojich slov prišiel o veľkú časť potenciálnych klientov. „Ocitli sme sa totiž v situácii, keď polovica slovenskej populácie môže jazdiť zadarmo, tá s nami nikdy nepôjde,“ povedal Jančura.

RegioJet dúfal, že štátneho dopravcu preválcuje cenami stewardkami, bezplatnými nápojmi a cenami od deväť eur. Napriek tomu však mieri do straty. Foto - TASR
RegioJet dúfal, že štátneho dopravcu prevalcuje stevardkami, bezplatnými nápojmi a cenami od deväť eur. Napriek tomu však mieri do straty. Foto – TASR

Do toho navyše prišlo rozhodnutie ZSSK pustiť sa s RegioJetom do súboja o zákazníka. Vo svojich vlastných expresoch InterCity zaviedla nižšie ceny lístkov a ponúkla nové služby pre náročnejších pasažierov.

„Nasadzujeme ťažké zbrane,“ hlásil šéf ZSSK Pavol Gábor.

Ani euro za zľavy

RegioJet spočiatku dúfal, že ministerstvo dopravy pristúpi aspoň na kompromis – požadoval, aby mu štát zaplatil aspoň poskytovanie polovičných zliav pre študentov, ako je to bežné v Česku.

Mesačne malo ísť o zhruba päťdesiattisíc eur. „Potrebujeme aspoň nejaký príspevok,“ hovoril na jar Jančura.

Ministerstvo však jeho požiadavky odmietlo. A neustúpila mu ani ZSSK, od ktorej žiadal, aby vo vlakoch InterCity prestala podstreľovať ceny. Štátny dopravca síce v apríli stiahol časť svojich expresov, ale ceny sa nijako neupravili.

„Požiadavky RegioJetu sú absurdné, my nie sme tým, kto rozpútal cenovú vojnu,“ argumentuje ZSSK.

ZSSK pri príchode RegioJetu zaviedla vo vlakoch InterCity prémiovú triedu 1 plus, kde má cestujúci v cene lístka aj trojchodové menu. Foto - ZSSK
ZSSK pri príchode RegioJetu zaviedla vo vlakoch InterCity prémiovú triedu 1 plus, kde má cestujúci v cene lístka aj trojchodové menu. Foto – ZSSK

RegioJet sa preto začal pripravovať na právne ťahanice. Cenovú politiku ZSSK napadol na Protimonopolnom úrade. „Používa dotácie na to, aby umelo znižovala ceny v stratových IC vlakoch a tým nás vytlačila z trhu,“ tvrdí RegioJet.

A pri stopercentných zľavách začal hroziť tým, že ich nechá prešetriť Európskou komisiou. „Tento scenár je v hre. Dúfame však, že sa k tomuto kroku nebudeme musieť uchýliť,“ hovoril pred časom Jančura.

Hra nervov

Lenže výsledok ťahaníc by bol veľmi zdĺhavý a hlavne neistý. Napríklad pri bezplatných vlakoch ministerstvo argumentuje tým, že ku všetkým dopravcom pristupuje rovnako.

„Aj RegioJet má nárok na preplácanie stopercentných zliav, ale len na trati Komárno – Bratislava, kde jazdí vo verejnom záujme,“ uvádza ministerstvo.

RegioJet sa preto uchýlil v k poslednému kroku – pred pár dňami vyzval Počiatka, aby aspoň nariadil ZSSK zvýšiť ceny vo vlakoch InterCity, prípadne aby ich rovno zrušil. Inak svoju exponovanú linku do Košíc v polovici decembra uzavrie.

„Celá zodpovednosť padá na plecia ministra dopravy,“ hovorí Jančura.

RegioJet zrejme hrá na to, že Počiatek pár mesiacov pred voľbami nedovolí, aby na slovenskej trati skončila konkurencia, z ktorej doteraz ťažili primárne cestujúci. To by len dodalo muníciu opozičným politikom, ktorí by preto mohli vládu kritizovať.

Minister Ján Počiatek má byť tým, kto má podľa RegioJetu zasiahnuť. Foto - TASR
Minister Ján Počiatek má byť tým, kto má podľa RegioJetu zasiahnuť. Foto – TASR

Ministerstvo vo svojej reakcii už Jančuru stihlo obviniť, že sa nechal zatiahnuť do predvolebnej kampane. Zatiaľ si však ponecháva priestor aj na prípadný ústup.

„My sa budeme rozhodovať na základe odborných argumentov, a nie politických tlakov. Zmeny v nastavení IC vlakov sa urobili naposledy na jar tohto roku a aktuálne čakáme na výsledky týchto opatrení,“ odpovedalo bez ďalších podrobností Počiatkovo ministerstvo.

Dnes na DennikE.sk

  • Americké akciové trhy otvorili piatkové obchodovanie strmým prepadom
  • Koronavírus: Medzinárodný autosalón v Ženeve, ktorý sa mal konať na budúci týždeň, zrušili; nemecký veľtrh cestovného ruchu ITB je ohrozený
  • Letecká doprava:  EasyJet ruší viacero letov do talianskych destinácií pre pokles dopytu
  • Ropa: Ceny sa prepadli na viac ako ročné minimum
  • Ekonomický newsfilter: Predvolebný apel podnikateľov a odborárov na účasť vo voľbách

Minúta po minúte

Zdieľať

Akcie v USA kvôli koronavírusu za celý týždeň klesli najviac od krízy v roku 2008

Akcie v USA zaznamenali kvôli koronavírusu najväčší týždenný prepad od finančnej krízy v roku 2008. Výpredaj akcií sa tento týždeň prehĺbil kvôli obavám, že rýchlo sa šíriace ochorenie spôsobené vírusom môže spôsobiť recesiu.

Za celý týždeň index Dow Jones klesol o 12,4 percenta, Nasdaq o 10,5 percenta a S&P 500 o 11,5 percenta Straty zaznamenali indexy aj za celý mesiac.

Svet sa pripravuje na možnú pandémiu. Investori sa preto zbavujú akcií a presúvajú svoj záujem k bezpečnejším americkým štátnym dlhopisom. Stále viac obchodníkov sa tiež domnieva, že centrálna banka USA v marci zníži úrokové sadzby. (reuters, čtk)

Zdieľať

Ceny priemyselných kovov výrazne klesajú a zinok sa prepadol na najnižšiu hodnotu za viac ako tri roky. Môžu za to obavy, že šírenie koronavírusu bude mať negatívny vplyv na dopyt po priemyselných kovoch.

Znižujú sa aj ceny drahých kovov, na čele so zlatom. V prípade zlata, ktoré je považované za bezpečnú investíciu v čase neistôt, je však pokles spôsobený skôr tým, že sa investori už rozhodli zarobiť na jeho raste z posledného obdobia, a preto ho teraz predávajú. (reuters, čtk)

Zdieľať

Nemecké ministerstvo zdravotníctva nechce, aby sa budúci týždeň v Berlíne konal veľtrh cestovného ruchu ITB. Dôvodom je šírenie koronavírusu. ITB je najväčšie podujatie tohto druhu na svete. Konečné rozhodnutie urobí vedenie spolkového štátu. (čtk)

Zdieľať

Medziročná inflácia v Nemecku sa vo februári zrýchlila na 1,7 % z januárových 1,6 %. Priblížila sa tak cieľovej úrovni ECB, nastavenej tesne pod dvoma percentami, pod ktorou sa drží desiaty mesiac po sebe.

Predbežné údaje o inflácii, harmonizované s metodikou EÚ, zverejnil nemecký štatistický úrad Destatis.

V porovnaní s predchádzajúcim mesiacom sa ceny vo februári zvýšili o 0,6 %, oproti februáru 2019 najviac zdraželi energie a potraviny.

Dvaja z bankárov ECB uviedli, že na šírenie nákazy koronavírusom zatiaľ nie je nutné reagovať. Časť analytikov sa domnieva, že centrálna banka by do leta mohla opäť znížiť úrokové sadzby.

Zdieľať

Slovenské firmy reagujú na koronavírus zatiaľ najmä rušením zahraničných ciest. Interné smernice kvôli chorobe vynovili napríklad v Slovak Telekome či bratislavskom Volkswagene.

„Tento týždeň sme zaviedli nové interné postupy, ktoré zahŕňajú nielen zvýšené hygienické opatrenia na pracovisku, ale najmä zrušenie zahraničných služobných ciest,“ povedal hovorca Telekomu Michal Korec.

Telekome tiež neodporúčajú zamestnancom súkromne cestovať do postihnutých oblastí ako je Čína. „Pri prípadnej návšteve, respektíve návrate z postihnutej krajiny je potrebné nahlásiť túto cestu a zamestnancom je nariadená 14-denná práca z domova,“ dodal Korec.

Dôvod na paniku zatiaľ neexistuje ani podľa guvernéra Národnej banky Slovenska Petra Kažimíra. Pracovníci NBS podľa jeho slov budú pre koronavírus preventívne podstatne obmedzovať zahraničné pracovné cesty. „Treba obmedziť cesty do zahraničia, a to nielen súkromné, ale aj pracovné cesty,“ cituje Kažimíra agentúra Tasr.

Zahraničné cesty sa pre istotu snažia obmedziť aj v bratislavskom závode koncernu Volkswagen.

„Spoločnosť neplánuje až do odvolania žiadne služobné cesty ani vyslania do Číny, rovnako redukuje a dôsledne zvažuje aj ďalšie služobné cesty do zahraničia,“ povedala hovorkyňa závodu Lucia Kovarovič Makayová.

Bratislavský Volkswagen je zaujímavý aj pre iné. Podľa poslednej zverejnenej výročnej správy z roku 2018 podnik exportoval pätinu (22 %) produkcie do Číny. Výroba v závode nebola nateraz podľa jeho hovorkyne situáciou dotknutá.

Amazone sa zasa z preventívnych dôvodov rozhodli pozastaviť program prehliadok logistických centier v Európe. Na Slovensku má Amazon logistické centrum v Seredi, zamestnancov má aj v bratislavskej korporátnej kancelárii.

Zdieľať

Nový koronavírus má nečakanú obeť, svetoznámu značku mexického piva Corona, ktorá sa stala terčom vtipov na sociálnych sieťach. Podľa prieskumu agentúry YouGov sa znížila ochota Američanov nakupovať túto značku.

Najmä v Spojených štátoch ľudia vyhľadávajú na internete výrazy ako „corona beer virus“ alebo „beer coronavirus“, píše Bloomberg.

Dosahy spájania piva Corona s koronavírusom sú výraznejšie v posledných dňoch, keď sa nákaza rýchlo šíri aj mimo Číny.

Akcie Constellation Brands, ktorá Coronu vyváža z Mexika do USA, od začiatku týždňa klesli na newyorskej burze zhruba o 8 %.

Corona je treťou najobľúbenejšou značkou piva v USA po Guinesse a Heinekene. Názov je odvodený od slnečnej koróny a s novým typom vírusu nemá nič spoločné.

Za poklesom záujmu o nákup Corony môže byť aj fakt, že pivo je vnímané ako typický letný nápoj, najmä v súvislosti s dovolenkou na pláži. Jeho predaj preto podlieha značným sezónnym výkyvom.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať