Denník N

Nepáčilo sa mu, že školy málo učia o peniazoch. Študent pripravil program finančného vzdelávania s finančníkom Hrbatým

Foto - Juraj Hrbatý
Foto – Juraj Hrbatý

Skúsený finančník Juraj Hrbatý a študent Patrik Kindl vytvorili program finančného vzdelávania pre druhý stupeň základných škôl.

Učitelia či rodičia, ktorí chcú svoje deti o peniazoch naučiť viac, nájdu na stránke financie.sk ucelené témy, s ktorými sa deti v živote stretnú. Pokrývajú napríklad osobný rozpočet, bankové produkty, ochranu spotrebiteľa, infláciu či investovanie.

Nie sú to poučky, ale otvorené témy, ktoré majú rozvíjať kritické myslenie v oblasti financií. Pripravené sú rukopisom mladého človeka, spôsobom, ktorý by mohol byť pre mladú generáciu atraktívny.

Program chcú rozšíriť, aby sa mohol využívať aj na prvom stupni základných škôl a na stredných školách.

Juraj Hrbatý patrí medzi zakladateľov obchodníka s cennými papiermi Finax. Patrik Kindl aktuálne študuje na Masarykovej univerzite v Brne. V rozhovore vysvetľujú:

  • prečo tento projekt vznikol,
  • ako o peniazoch uvažujú mladí ľudia,
  • kde robia chyby a čo ich škola nenaučí,
  • prečo by sme mali o peniazoch viac filozofovať a ako to súvisí s hľadaním receptu na šťastie.

Prečo sa chcete venovať finančnému vzdelávaniu?

J. H.: V minulosti som robil vo forexe, kde klienti skôr prerábali peniaze (časté obchodovanie s menami, kde ľudia platili vysoké poplatky – pozn. E). Potom som mal rakovinu. Vtedy som si povedal, že to nejako musím vrátiť spoločnosti. Aby sa to iným už nestalo. Spätne sa za to hanbím, ale už sa radšej pozerám pred seba.

Máte pre túto tému na rozhovor neobvyklú dvojicu, prizvali ste aj študenta Patrika Kindla. Prečo? 

J. H.: My sme mali takýto projekt v pláne. Patrik prišiel pred dvomi rokmi za nami s tým, že práve tomuto sa chce venovať. Veľkú časť celého programu pre druhý stupeň základných škôl, ktorý je hotový, robil on. Ja som bol mentorom. Robili na tom ešte ďalší dvaja študenti a dali tomu extrémne svieži vzhľad. Darmo, my starší už rozmýšľame inak. Patrik sa stále učí, tak to urobil tak, ako by sa to chcel učiť on.

Školy neučia mladých ľudí o peniazoch dosť?

P. K.: Chodil som na obchodnú akadémiu a učil som sa o ekonomike a účtovať. Ale finančnú gramotnosť mi to veľmi nezvýšilo. Viac som sa naučil vtedy, keď som po škole prišiel k finančným poradcom do Prosight Slovensko. Videl som, čo všetko ľudia o peniazoch nevedia, a že je to problém, ktorý sa začína už v školách. Nikdy sme sa to tam neučili, a to mám ekonomické vzdelanie. Iné odbory to majú ešte náročnejšie. Prednášal som aj na zdravotníckej škole a videl som, ako veľmi ich to zaujíma, lebo im o tom doteraz nikto nerozprával.

Čo mladých ľudí zaujíma na financiách najviac? 

P. K.: Riešia hlavne, ako si privyrobiť. Chcú zarábať veľa peňazí a hľadajú skratky. Zaujímajú ich investičné platformy. Aj keď nevedia, do čoho idú, nevedia o rizikách, nevedia, čo sú opcie. Potom skončia v stratách. Navyše často vôbec nepozerajú na svoje výdavky, na to, ako si šetriť, ako zmierniť riziko. Záujem o financie majú, ale nemajú takzvaný „big picture“.

Takže ich zaujímajú moderné financie – investičné platformy alebo krypto?

P. K.: Odzrkadľuje to dobu influencingu. Hovorí sa o kryptomenách

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Banky a poisťovne

Investovanie a úvery

Rozhovory

Školstvo

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie