Denník N

Čo všetko vybavíte na diaľku vďaka digitálnemu podpisu?

Ilustračný obrázok Zdroj: Profimedia
Ilustračný obrázok Zdroj: Profimedia

Digitálny podpis v bankovej aplikácii je medzi firmami dlho očakávanou novinkou.

Zavedenie digitálneho podpisu v bankovej aplikácii uľahčuje firmám život a umožňuje im vybaviť množstvo servisných operácií bez návštevy pobočky. Postupne pribudne aj podpisovanie úverov.

Masívny presun rôznych činností a operácií do digitálneho prostredia nastal už pred niekoľkými rokmi. Pandémia nastavila mnohým firmám pomyselné zrkadlo a prinútila k tomu aj tých, ktorí sa tomu o čosi dlhšie bránili. To, prirodzene, vytvára ešte väčší tlak na digitalizáciu viacerých bankových úkonov. Nezainteresovanému sa môže zdať, že banky sa v predchádzajúcom období primárne sústredili na digitalizáciu v segmente fyzických osôb, no nie je to tak. Aj v podnikateľskom prostredí rástol a stále rastie dopyt po digitalizovaných službách. Výrazne šetria čas a zjednodušujú podnikanie. Digitalizácia v oblasti služieb pre firmy sa v prvom rade sústredila na operácie denného bankovníctva, nakoľko na ich bezproblémovom chode častokrát stojí a padá celý biznis. Postupne prišli na rad aj ostatné činnosti a servisné úkony a dnes už existuje riešenie, ktoré bankové digitálne služby posúva výrazne dopredu.

Dopyt po digitálnych žiadostiach

Podľa Ivany Štetinovej, produktovej špecialistky Tatra banky, narástol počet digitálnych klientskych žiadostí medziročne o takmer 30 %. Tie banka zaviedla ešte v roku 2017. Navyše, už viac ako rok majú firemní klienti Tatra banky možnosť digitálne podpisovať aj všetky servisné dokumenty spojené napríklad s otvorením účtu, vydaním karty alebo so zmenou oprávnených osôb. Digitálne vybavia ale aj viaceré potvrdenia či úpravu splátkového kalendára. Zároveň, dokumenty bankových záruk a bankovej informácie sú za banku potvrdené aj kvalifikovanou elektronickou pečaťou, ktorá spolu s kvalifikovaným elektronickým podpisom predstavuje najvyššiu a najbezpečnejšiu úroveň elektronického podpisu.

„Za uplynulý rok sme týmto digitálnym spôsobom podpísali viac ako 4 000 jednotlivých zmlúv a dokumentov,“ dodáva Štetinová.

zdroj: Tatra Banka

Súbežné digitálne podpisovanie viacerými zúčastnenými

Celá funkčnosť digitálneho podpisovania je pre klienta prístupná priamo v aplikácii Business banking, kde realizuje aj všetky ostatné bankové operácie a má tam celý svoj finančný podnikateľský svet vrátane manažmentu kariet, správy iných produktov a podobne. Po tom, ako banka pripraví zmluvnú dokumentáciu, zašle ju klientovi priamo do zabezpečenej schránky dokumentov, kde ju digitálne podpíše. Funguje to aj v prípade viacerých podpisujúcich sa. V aplikácii je zabezpečené priebežné sledovanie a informovanie o stave podpisovania a celý manažment práce s dokumentáciou medzi jednotlivými podpisujúcimi. V rámci firmy teda vôbec nie je nutná interná výmena dokumentov ani žiadna iná nadpráca. Konatelia či iné zodpovedné podpisujúce osoby sa len jednoducho prihlásia pod svojimi prihlasovacími údajmi do vlastnej aplikácie a dokumenty za seba podpíšu. Na záver si dokumentáciu stiahnu k sebe do počítača a môžu archivovať podľa vlastných pravidiel a nastavení.

Funkčnosť digitálneho podpisu banka plánuje aktuálne rozšíriť aj o možnosť podpisovania úverových a záložných zmlúv kvalifikovaným elektronickým podpisom zo strany klienta. Pripravované riešenie umožní podpis úverovej dokumentácie pomocou elektronického občianskeho preukazu priamo v aplikácii Business banking.

„Digitálne podpisovanie prináša okrem mnohých výhod aj jednu, pre podnikateľa obzvlášť dôležitú, ktorá spočíva v znížení operatívneho a právneho rizika,“ uzatvára Štetinová.

Business banking pre firmy a podnikateľov | Tatra banka

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie