Tatravagónka má viac zákaziek, ako vládze plniť, získala rekordný kontrakt v Poľsku, no aj tak sa trápi
Popradská Tatravagónka je vo zvláštnej situácii. Dopyt po jej vagónoch je o 10 – 15 % vyšší, než dokáže vyrobiť. Napriek tomu je tento rok „skôr v mínuse“. Len náklady na oceľ mohli stúpnuť o 40 miliónov eur, vysvetľuje dôsledky pandémie a vojny predseda predstavenstva Tatravagónky Alexej Beljajev.
S odberateľmi sa snažia dohodnúť na úpravách, no je to komplikované, pretože klienti majú zasa pouzatvárané nájomné zmluvy na vagóny na ďalších 5 až 15 rokov.
Beljajev je vplyvný podnikateľ, ktorý obvykle pôsobí v tandeme s bývalým riaditeľom štátnych železníc Michalom Lazarom aj v IT či logistike. Len Tatravagónka, o ktorú sa delia so skupinou Budamar, má ročné tržby v stovkách miliónov eur. Známy je aj vďaka pozícii šéfa Asociácie priemyselných zväzov a dopravy.
V rozhovore vysvetľuje aj to:
- ako sa po Kryme zredukovali jeho obchodné vzťahy s Ruskom,
- čo si myslí o vojne a slovenskej vláde,
- ako vyhrali najväčší tender histórie poľských železníc,
- prečo čaká, že sa v Európe zošrotuje 200-tisíc vagónov,
- a ako sa zmení brzdná dráha vlakov.
Čo znamená aktuálna situácia pre vaše podnikanie?
Zákazky nám ostali, ale vyleteli nám ceny vstupov. V pandémii sa globálne logistické reťazce úplne rozsypali. Niekto vyrábal, druhý mal tovaru málo, ďalší mal tovar zablokovaný v prístavoch. Potom sa všetko otvorilo, všetci chceli vyrábať, ale tovar bol na inom konci sveta a ešte ho bolo málo, lebo napríklad niekde vyhorela fabrika. V globálnom svete všetko so všetkým súvisí. Veď dnes sa nedá kúpiť auto.
Do akej miery to ešte zamiešala vojna?
Tá zamiešala karty hlavne v cenách surovín. My dnes