Denník N

Tatravagónka má viac zákaziek, ako vládze plniť, získala rekordný kontrakt v Poľsku, no aj tak sa trápi

Alexej Beljajev. Foto N - Tomáš Benedikovič
Alexej Beljajev. Foto N – Tomáš Benedikovič

Popradská Tatravagónka je vo zvláštnej situácii. Dopyt po jej vagónoch je o 10 – 15 % vyšší, než dokáže vyrobiť. Napriek tomu je tento rok „skôr v mínuse“. Len náklady na oceľ mohli stúpnuť o 40 miliónov eur, vysvetľuje dôsledky pandémie a vojny predseda predstavenstva Tatravagónky Alexej Beljajev.

S odberateľmi sa snažia dohodnúť na úpravách, no je to komplikované, pretože klienti majú zasa pouzatvárané nájomné zmluvy na vagóny na ďalších 5 až 15 rokov.

Beljajev je vplyvný podnikateľ, ktorý obvykle pôsobí v tandeme s bývalým riaditeľom štátnych železníc Michalom Lazarom aj v IT či logistike. Len Tatravagónka, o ktorú sa delia so skupinou Budamar, má ročné tržby v stovkách miliónov eur. Známy je aj vďaka pozícii šéfa Asociácie priemyselných zväzov a dopravy.

V rozhovore vysvetľuje aj to:

  • ako sa po Kryme zredukovali jeho obchodné vzťahy s Ruskom,
  • čo si myslí o vojne a slovenskej vláde,
  • ako vyhrali najväčší tender histórie poľských železníc,
  • prečo čaká, že sa v Európe zošrotuje 200-tisíc vagónov,
  • a ako sa zmení brzdná dráha vlakov.

Čo znamená aktuálna situácia pre vaše podnikanie?

Zákazky nám ostali, ale vyleteli nám ceny vstupov. V pandémii sa globálne logistické reťazce úplne rozsypali. Niekto vyrábal, druhý mal tovaru málo, ďalší mal tovar zablokovaný v prístavoch. Potom sa všetko otvorilo, všetci chceli vyrábať, ale tovar bol na inom konci sveta a ešte ho bolo málo, lebo napríklad niekde vyhorela fabrika. V globálnom svete všetko so všetkým súvisí. Veď dnes sa nedá kúpiť auto.

Do akej miery to ešte zamiešala vojna? 

Tá zamiešala karty hlavne v cenách surovín. My dnes

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Firmy

Rozhovory

Železnice

Ekonomika

Teraz najčítanejšie