Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Počiatek vyhlasuje súťaž, pri ktorej môže štát ušetriť a cestujúci získať

Študentov chcú železnice dostať do osobných vlakov. Foto N – Tomáš Benedikovič
Študentov chcú železnice dostať do osobných vlakov. Foto N – Tomáš Benedikovič

Minister dopravy Ján Počiatek sa rozhodol vyhlásiť prvý tender, pri ktorom sa štát vzdáva rýchlikovej dopravy na niektorej z dôležitých tratí.

Jeho ministerstvo zverejnilo oznámenie, že hľadá dopravcu, ktorý zabezpečí spojenie z Banskej Bystrice do Bratislavy.

„Predmetom zákazky je zabezpečiť bezpečné, efektívne a kvalitné služby pre cestujúcich medzi mestami Bratislava a Banská Bystrica vlakmi diaľkovej dopravy,“ píše sa v oznámení.

Na linke teraz jazdí štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK). V rámci Počiatkovho obstarávania by o ňu mohli prejaviť záujem aj súkromní dopravcovia. Podmienkou je, aby ukázali, že už majú skúsenosti so železničnou dopravou.

„Záujemca predloží zoznam poskytnutých služieb rovnakého alebo podobného charakteru, ako je predmet zákazky, za predchádzajúce tri roky,“ píše ministerstvo.

Víťaz súťaže by mal získať až desaťročný monopol na obsluhu celej trate.

Trať, kde vlaky prehrávajú

Ministerstvo týmto krokom vôbec po prvýkrát vyhlasuje súťaž o niektorú z liniek, ktorej prevádzku dotuje štát. „Dopravcovi bude náležať úhrada preukázateľnej straty za zrealizované výkony,“ uvádza ministerstvo.

ZSSK za svoje služby medzi Banskou Bystricou a Bratislavou teraz inkasuje necelých deväť miliónov eur ročne.

Počiatkov tender môže pomôcť náklady štátu znížiť. Uchádzači by sa totiž podľa predstáv ministerstva mali tromfovať v tom, kto bude požadovať nižšiu dotáciu.

„Kritériom pre výber víťaza bude ekonomicky najvýhodnejšia ponuka,“ sľubuje ministerstvo.

vlaky_infograf4-1024x506-1000x494-1000x494

Jediným súkromníkom, ktorý doteraz získal nejakú dotovanú linku na Slovensku, je český RegioJet. V roku 2010 sa dostal k zmluve na prevádzku osobných vlakov medzi Komárnom a Bratislavou – tomuto kontraktu však nepredchádzala otvorená súťaž, do ktorej by sa mohli zapojiť aj iní hráči.

V časovej tiesni

Okrem nižších nákladov môže ministerstvo žiadať od víťaza aj vyššiu kvalitu pre cestujúcich. Aspoň v Česku je bežné, že štát pri podobných súťažiach zvýhodňuje tých dopravcov, ktorí ponúknu nízkopodlažné vozne, klimatizáciu alebo WiFi pripojenie.

Či to bude tak aj pri Počiatkovom tendri, zatiaľ nie je známe. Detaily podmienok chce ministerstvo poskytnúť až súťažiacim firmám.

No príliš veľa času im nedopraje. Lehota na predloženie ponúk vyprší v polovici januára 2016, teda o dva mesiace a pár dní.

České ministerstvo dopravy nedávno pri podobnej súťaži nechalo lehotu až sedem mesiacov.

RegioJet, Arriva ďalší

O zákazku už prejavil záujem RegioJet, ktorý sa dlhodobo snažil prenikať na slovenské dotované linky.

„Je to veľmi stabilné podnikanie. Spočítate si, koľko vyberiete na cestovnom, prirátate dotáciu a ste v zisku. Ak teda viete počítať,“ vysvetlil vlani majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Doterajšia nechuť ministerstva takéto trate otvárať ho nakoniec viedla k tomu, že vlani vstúpil na komerčnú trasu Bratislava – Košice. Na nej podľa svojich prehlásení prerába milióny.

Okrem RegioJetu avizovala svoj záujem aj nemecká Arriva, ktorá na Slovensku zabezpečuje hlavne prímestskú autobusovú dopravu.

„Máme dostatok skúseností, aby sme mohli pripraviť kvalitnú ponuku a v prípade úspechu poskytovať okrem autobusovej dopravy aj dopravu vlakmi,“ hovorí šéf slovenskej divízie Arrivy László Ivan.

A v neposlednom rade by sa mohla prihlásiť aj ZSSK, ktorá by o rýchliky z Banskej Bystrice do Bratislavy nerada prišla. Na rozdiel od minulosti však kontrakt nedostane automaticky, ale bude musieť ponúknuť lepšie podmienky než konkurencia.

„Máme záujem naďalej jazdiť na linke Bratislava – Banská Bystrica, o účasti v súťaži sa rozhodneme po preštudovaní podmienok,“ uviedla nedávno hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

VW odložil rozhodnutie o fabrike v Turecku. Dôvodom je ofenzíva v Sýrii

Andreas Tostmann. Foto - TASR
Andreas Tostmann. Foto – TASR

Volkswagen odložil konečné rozhodnutie o výstavbe novej továrne na výrobu áut v Turecku. Dôvodom je politické napätie vyplývajúce z tureckej vojenskej ofenzívy na severe Sýrie.

„Pozorne sledujeme situáciu a sme znepokojení súčasným vývojom,“ cituje Bloomberg vyjadrenie Volkswagenu (VW).

Vo fabrike v Turecku (investícia 1,3 miliardy eur) sa má ročne vyrábať 300-tisíc vozidiel VW Passat a Škoda Superb. Automobilka ich chce exportovať do východnej Európy a na Blízky východ.

V poradí 123. závod VW má zlepšiť konkurencieschopnosť firmy na týchto trhoch, najmä vo vzťahu k ázijským značkám.

Ako ďaleko je VW v Turecku:

  • Člen predstavenstva Andreas Tostmann koncom septembra tvrdil, že firma je blízko rozhodnutiu o výstavbe továrne v Turecku. Rozhovory mali byť dokončené do dvoch týždňov;
  • Spoločnosť zaregistrovala svoju dcérsku spoločnosť v západnej provincii Manisa. Podľa zápisu v obchodnom registri sa sústredí na projektovanie, výrobu a montáž osobných a nákladných áut.

V tureckej fabrike by mohlo pracovať približne 4-tisíc ľudí. Podľa skorších informácií sa výroba mala rozbehnúť v roku 2022.

Kontroverzný plán

Investícia VW v Turecku by mohla byť kontroverzná aj vzhľadom na obavy EÚ, že v krajine je obmedzovaná sloboda prejavu a právo na demonštrácie.

VW odbíja kritiku tým, že Turecko je naďalej kandidátom na členstvo v Únii.

Minúta po minúte

Zdieľať

Podľa Machunku z Asociácie zamestnávateľských zväzov a združení premiér Pellegrini povedal, že ak poslanci začnú rozoberať rozpočet, vláda je pripravená stiahnuť rozpočet z rokovania. Ak by parlament rozpočet na rok 2020 neschválil, mali by sme rozpočtové provizórium.

Rozpočtové provizórium znamená, že výdavky štátu by zostali zmrazené na úrovni predchádzajúceho roku. Výnimkou sú dôchodky a sociálne dávky, nezmrazili by sa ani príjmy samospráv.

Zdieľať

Hyundai plánuje do roku 2025 vložiť zhruba 35 miliárd dolárov do technológií mobility a strategických investícií. Cieľom je dohnať konkurenciu vo vývoji samojazdiacich vozidiel.

Plán spoločnosti Hyundai zahŕňa vývoj autonómnych a elektrických áut i vozidiel prepojených s internetom, uvádza Reuters.

Automobilka dostane finančnú podporu od kórejskej vlády, ktorá v rokoch 2021 až 2027 podporí technológiu autonómnych vozidiel sumou 1,3 miliardy dolárov.

Koncom septembra Hyundai oznámil investíciu 1,6 miliardy dolárov do spoločného podniku na vývoj technológií pre samojazdiace autá s firmou Aptiv.

Zdieľať

V parlamente zasadá koaličná rada, hovoriť by mali aj o reforme nemocníc. Premiér na koaličnej rade nie je, je v Košiciach.

Zdieľať

RegioJet chystá druhú emisiu dlhopisov. Chce si požičať 500 miliónov korún

RegioJet pripravuje na prvý polrok 2020 ďalšiu emisiu dlhopisov, tentoraz vo výške zhruba 19 miliónov eur. Zo získaných zdrojov plánuje financovať ďalšiu expanziu na železničnom trhu.

V poradí druhú emisiu dlhopisov avizuje RegioJet v tlačovej správe.

Prvý raz si týmto spôsobom požičal od investorov tento rok v júni 921 miliónov korún (v prepočte okolo 36 miliónov eur).

Splatnosť druhej emisie dlhopisov bude znovu päťročná. RegioJet ponúkne držiteľom výnos 4 percentá nad sadzbou PRIBOR, ktorú zverejňuje Česká národná banka.

Podľa Petra Kohoutka, finančného riaditeľa holdingu Student Agency, do ktorého RegioJet patrí, chcú osloviť najmä finančné inštitúcie.

Časť dlhopisov by firma rada ponúkla drobným investorom, napríklad klientom privátneho bankovníctva.

Aké plány má RegioJet:

  • chce byť najsilnejším súkromným dopravcom na železnici v strednej a východnej Európe. V súčasnosti podniká v Česku, Rakúsku, na Slovensku, chystá sa do Maďarska;
  • plánuje si posilniť pozíciu na nových aj existujúcich trasách;
  • za peniaze z predaja dlhopisov nakúpi lokomotívy a vagóny.

Tržby RegioJetu v 1. polroku dosiahli 905 miliónov korún (35 miliónov eur), zisk 102 miliónov korún (zhruba 4 milióny eur).

Zdieľať

Palubný personál Lufthansy plánuje na nedeľu päťhodinový štrajk, dôvodom je spor s vedením v súvislosti so mzdami. Aerolinky označili protest za nezákonný a uviedli, že sa budú snažiť zabezpečiť všetky plánované lety.

Štrajk vyhlásil odborový zväz UFO. Má sa konať v nedeľu od 6.00 do 11.00 h, píše Reuters.

Do protestnej akcie by sa mal zapojiť palubný personál vo Frankfurte a v Mníchove, čo sú dve najväčšie centrá Lufthansy.

Najväčšia nemecká letecká spoločnosť sa snaží znižovať náklady, pretože čelí ostrej konkurencii a vysokým cenám palív.

Lufthanse v 2. štvrťroku klesol zisk pred úrokmi a zdanením na 754 miliónov eur z 1 miliardy eur pred rokom. V lete predpokladala, že podmienky na európskom trhu leteckej prepravy zostanú náročné až do konca roka.

Zdieľať

Rozmeňte problém na drobné, odskúšajte riešenie, a až potom pomáhajte, radia noví nositelia Nobelovej ceny za ekonómiu

Esther Duflo Foto Kris Krüg / Flickr
Esther Duflo Foto Kris Krüg / Flickr

Nobelovu cenu za ekonómiu získala len druhá žena v histórii. Esther Duflo z MIT je zároveň druhým najmladším laureátom tejto ceny. S dvoma kolegami ju získala za experimentálne výskumné metódy, ktoré už v praxi pomohli boju proti chudobe.

Zdieľať

Minister Kamenický priznal, že zostavovanie rozpočtu na roky 2020 až 2022 nebolo jednoduché. Na rozdiel od rozpočtu v roku 2016 bude na jeho schválenie potrebná dohoda troch koaličných strán, koalícia však v parlamente už nemá väčšinu.

„Víťazmi rozpočtu sú zdravotníctvo a sociálne veci,“ povedal Kamenický.

Video: Premiér Pellegrini a minister Kamenický o schválenom rozpočte a o komunikácii Kočnera a Trnku

Viac k téme: Vláda schválila návrh rozpočtu, deficit má byť pol percenta. Rozpočet už dostal prívlastok „kreatívny“

Zdieľať

Pellegrini o rozpočte na rok 2020: Ide o kompromisný rozpočet, stále však so silným sociálnym akcentom. „Kompromis vychádza z toho, že napriek spomaleniu ekonomiky nemienime šetriť na našich občanoch, rezervy hľadáme v úsporách v spravovaní štátu.“

„Čelíme spomaleniu ekonomiky, ale zatiaľ by som nehovoril o kríze.“

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať