Denník N

Po TechMatch ide štát za milióny učiť firmy, ako majú používať internet

Ilustrácia – Palo Čejka
Ilustrácia – Palo Čejka

Podľa pološtátnej agentúry SBA veľa podnikateľov nevie, že ak sa udomácnia na internete, môžu zarobiť viac ako doteraz. Povedia im to teda kampaňou za milióny eur.

Ubehlo len pár týždňov od chvíle, čo štátom financovaná Slovak Business Agency (SBA) ukázala, ako by podľa nej mala vyzerať podpora start-upov, a už sú v hre ďalšie milióny.

Miliónovú konferenciu TechMatch zatienili podozrenia z predražených nákupov a kritika najznámejších tvárí slovenského IT sektora. V agentúre beží audit a premiér Robert Fico hovorí, že vedenie môže prísť o svoje miesta.
SBA, v minulosti fungujúca pod menom Národná agentúra pre podporu malého a stredného podnikania, sa však nechce orientovať len na podporu start-upov. Chce tiež inšpirovať menšie slovenské firmy k tomu, aby zákazníkov viac hľadali na internete.

Podnikateľom to mieni povedať kampaňou, na ktorú v priebehu budúcich dvoch rokov minú približne 1,7 milióna eur. Za ďalšieho štvrť milióna eur (s DPH) nakúpili kreatívny koncept a plán mediálnych aktivít či sprievodných podujatí.

Načo vlastne?

Aká je idea za kampaňou? Povedzme, že v Michalovciach funguje rodinná nábytkárska firma, s ktorou majú miestni dobré skúsenosti a chodia do jej predajne. Majiteľ firmy však nevie, že keby si vytvoril dobrý web a napríklad si zaplatil reklamu na Google, mohol by osloviť ešte viac zákazníkov z celého Slovenska.

Aby vedel, že svoje podnikanie môže podporiť aj cez nástroje internetovej ekonomiky, spustí SBA osvetovú kampaň. Skladať sa má z televíznych a rozhlasových šotov, inzercie, PR podpory, on-line reklamy ale aj popularizačných podujatí.

„Program podpory je určený pre širokú verejnosť, kde účelom programu je poskytnúť tejto cieľovej skupine dostatok informácií a praktických rád pre efektívne používane nástrojov e-commerce v rámci podnikania,“ dopĺňa Dominika Bíziková z SBA.

Rozpočet 1,7 milióna eur by sa mal minúť do roku 2017. Agentúra už vie, ako má kampaň vyzerať. Ideový koncept s vizuálmi, sloganom, šotmi či plánom sprievodných podujatí jej za 240-tisíc eur navrhla PR agentúra Dynamic Relations 2000, ktorá by mala na priebeh kampane aj dohliadať.

Návrh sa zverejniť nedá

Dynamic podľa stanoviska SBA vyhral anonymnú súťaž návrhov, kde si komisia vyberala z dvoch konceptov. Ďalších dvoch uchádzačov zo súťaže vyradili.

„Buď nesplnili podmienky stanovené zákonom o verejnom obstarávaní, alebo nepredložili návrhy, ktoré by svojím obsahom a formou spracovania spĺňali vyžadované kritériá,“ vysvetľuje to Biziková.

Dynamic pre SBA zaisťoval aj PR podporu konferencie TechMatch z prvej polovice októbra tohto roku.

Obe firmy hovoria, že to, ako ich koncept vyzerá, zverejniť nemôžu, lebo bude podkladom pre obstarávania ďalších firiem, ktoré majú nakúpiť mediálny priestor či organizovať podujatia.

Agentúra Dynamic sa už týchto čiastkových tendrov zúčastniť nemôže. Za svoj návrh si vyfakturovala 150-tisíc eur s DPH, zvyšok peňazí by jej mali vyplácať postupne.

Dynamicu sa posledné mesiace darí získavať aj ďalšie zákazky od štátu. V konzorciu s Loco Agency režiséra Petra Núňeza porazili veľké mediálne agentúry v súťaži pre ministerstvo dopravy Jána Počiatka, nakúpia preň mediálny priestor za asi 6 miliónov eur.

PR služby zaisťovali aj pre spoločnosť EEI, ktorá mala dodať nový parkovací systém v Petržalke. Cez Slovenský rastový a kapitálový fond na EEI dohliadali aj nominanti štátu – vrátane šéfa Slovak Business Agency Branislava Šafárika.

Podpora verzus marketing

Ľudia zo Slovenskej asociácie na podporu internetovej ekonomiky (SAPIE) nechcú hodnodiť samotnú kampaň, pokým nevedia, ako vlastne vyzerá. Zakladateľ Zoznam.sk Ivan Debnár sa však pýta, či bude kampaň doplnená aj podporou reálnych aktivít, ktoré by pomohli naštartovať udržateľné projekty malých firiem.

„Áno, určite existuje veľmi veľa šikovných podnikateľov na Slovensku, ktorí nevyužívajú naplno možnosti svojich firiem,“ myslí si. „No musíme sa pristaviť pri tom, akou formou sa o týchto možnostiach dozvedia. Kto im bude pomáhať so zlepšením využívania internetovej ekonomiky? Čo bude obsahom mediálnej kampane?“

Pri porovnaní s rozpočtami organizácií, ktoré sa podobnými aktivitami zaoberajú, mu cena za kampaň príde pomerne vysoká.

„Zatiaľ je pomer PR aktivít realizovaných SBA, ak sem rátame napríklad TechMatch či túto kampaň spolu za viac ako 3 milióny eur, voči ostatným internetovým a startupovým podporám veľmi nepriaznivý. Takže, keď budú domyslené aktivity, nech majú PR kampaň, aby sa o nich vedelo. Ale v tomto poradí.“

Firmy sa propagujú samy

Aj Michal Meško z kníhkupectva Martinus, ktoré predáva knihy najmä na internete, súhlasí s vetou, že mnoho malých firiem nevyužíva internet do takej miery, ako by mohli.

„Nie som si však istý, či hlavným problémom je dnes ešte stále to, že by o tých možnostiach ani len nevedeli, alebo to, že to nevedia alebo nechcú robiť, čo len PR kampaň podľa môjho názoru nijako nezmení.“

Navyše podľa Meška osvetu medzi firmami robia hlavne samotné firmy, ktoré na internetovej podpore predaja zarábajú – či už ide o Azet, Google, eTarget alebo Centrum. „Od každej z nich nám ako firme mnohokrát v minulosti prišli informácie a ponuky na vyskúšanie ich reklamných nástrojov, často s úvodným kreditom zadarmo, či s ponukou kompletného nastavenia kampane,“ hovorí.

„Robia platené i bezplatné workshopy zamerané práve na malých a stredných podnikateľov. Takýto prístup rieši hneď oba problémy, ktoré boli spomenuté vyššie, a zdá sa mi byť oveľa efektívnejší.“

Slovak Business Agency ešte pred začiatkom konferencie TechMatch prisľúbilo, že novinárom predloží kompletné vyúčtovanie jednotlivých položiek. Dodnes sa tak nestalo. SBA to vysvetľuje prebiehajúcim auditom, po ktorom mieni k skutočným nákladom za akciu zorganizovať tlačovú konferenciu.

Michal Meško je člen Redakčnej rady Denníka N.

Ak má pre vás práca našich novinárov pred prezidentskými voľbami väčšiu hodnotu, ako je cena predplatného, môžete ich podporiť aj darom. Vopred ďakujeme 🫶

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie