Denník N

V tuneli Višňové sa vo veľkom betónuje tam, kde netreba robiť opravy, hovorí šéf Skansky

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Stavebná firma Skanska už dokončuje betonáž sekundárneho ostenia, finálnej klenby v tuneli Višňové. Z 15 kilometrov dvojrúrového tunela zostáva dobetónovať už len vyše kilometra, necelých 10 percent. Keď Skanska na stavbu prišla, chýbalo 40 percent.

„Dokončenie klenieb plánujeme na koniec septembra, potom nasledujú práce na prepojkách a vozovka,“ opisuje šéf spoločnosti Skanska Miroslav Potoč.

Skanska minulý rok prevzala dostavbu úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s tunelom Višňové po konzorciu Salini Impregilo – Dúha.

Teraz časť stavby čaká na rozhodnutia o tom, čo presne a ako treba opraviť po predchádzajúcich dodávateľoch.

Národná diaľničná spoločnosť musí stavbárom povedať, ako majú opravovať a dokončovať odvodnenie tunela. „Drenáž za ostením sa už prebudovať nedá, možno však vybudovať doplnkový systém odvodnenia, aby sa vode znemožnilo dostať sa na vozovku, pod chodníky či do káblových rozvodov. Ak bude systém funkčný, nemalo by to mať vplyv na frekvenciu či dĺžku odstávok,“ opisuje Miroslav Potoč.

Zároveň si dá urobiť ďalšiu, v poradí tretiu diagnostiku, aby zistila, kde v tuneli je sekundárne ostenie príliš tenké a ako ho treba opraviť.

Skanska už takmer dokončila opravy takzvaného primárneho ostenia, čo je dočasná klenba v tuneli.

V rozhovore vysvetľuje aj to:

  • kedy by mohli byť práce hotové a ako to bude s technológiami v tuneli,
  • ako dolieha na Višňové materiálová a logistická kríza a rekordné ceny stavebných materiálov,
  • ako je to s neplatením na stavbe,
  • ako to vidí s úsekom Turany – Hubová,
  • ako prečkať výkyvy na trhu a na čo si dať teraz pozor napríklad aj pri kúpe nového bytu.

Kedy bude hotový tunel Višňové?

To závisí napríklad aj od rozsahu opravných prác, ktoré sa tam budú robiť. Stále nie je finálne rozhodnuté o tom, ktorá z alternatív opráv drenáže či betónového ostenia (betónová konštrukcia, ktorú vidí vodič okolo seba pri jazde cez tunel – pozn. E) sa bude realizovať. Ja osobne by som sa po tomto úseku veľmi rád previezol čo najskôr.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Pôvodní stavitelia vraj dali do klenby tunela príliš málo betónu. Drenáž zasa miestami nie je vyspádovaná, takže nedokáže odviesť vodu. Prečo sa ešte nevie, aké opravné práce sa majú v tuneli robiť? 

Toto rozhodnutie môže urobiť len Národná diaľničná spoločnosť. My môžeme len predložiť návrhy riešení – a to sme urobili. Je to však veľmi komplexné, problémom nie sú len technické riešenia. Od toho, aké finálne riešenie sa vyberie, bude závisieť asi aj čas potrebný na dostavbu.

V predbežnom harmonograme spomínate september 2024.

To

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Firmy

Rozhovory

Ekonomika

Teraz najčítanejšie