Ceny palív idú hore a s nimi aj záujem o elektromobily. Kedy a komu sa vyplatia?

- Nedostatok lacných áut so spaľovacími motormi a narastajúca cena benzínu alebo nafty robia elektromobily atraktívnejšími aj bez dotácií.
- Opätovné spustenie dotácii by mohlo lehotu návratnosti elektromobilu skrátiť o polovicu aj viac.
- Polovica nabíjacích staníc je v bratislavskom regióne, v budúcom roku by sa však mala výstavba urýchliť aj inde na Slovensku.
V prípade, že človek nepotrebuje auto s veľkým dojazdom a má prístup k autonabíjačke alebo rodinný dom, z finančného hľadiska sa mu už dnes neoplatí uvažovať nad iným autom než elektrickým. Aj o niečo vyššia vstupná investícia sa už vráti do štyroch až ôsmich rokov.
Pri lacných vozidlách sú však stále obrovské rozdiely v tom, čo za tie isté peniaze ponúka „spaľovák” a čo elektromobil.
V tomto článku si to ukážeme na príklade troch vozidiel so spaľovacím motorom a troch elektromobilov.
Ukážeme si aj to, ako zásadne by situáciu zmenili dotácie, o ktorých opätovne uvažuje ministerstvo hospodárstva. V takom prípade by sa totiž elektromobily vyplatili už nielen finančne, ale dotiahli by sa aj dojazdom.
Hneď na úvod však treba zdôrazniť, že o dotáciách vôbec nie je rozhodnuté. „Preverujeme nejaké možnosti zo súčasnej alokácie štrukturálnych [európskych] fondov, no neviem nič konkretizovať,” hovorí Tomáš Kakula, generálny riaditeľ sekcie konkurencieschopnosti na ministerstve hospodárstva.
Ešte začiatkom roka pritom rezort tvrdil, že s pokračovaním dotačných výziev na elektromobily nepočíta a presadzuje dotácie na infraštruktúru pred dotáciami na nákup vozidiel.
Čo sa teda zmenilo? Je to najmä fakt, že Slovensku ostal obrovský balík nevyčerpaných eurofondov. Z vyše 16 miliárd eur, ktoré dostalo od EÚ na roky 2014 až 2020 a môže ich čerpať až do konca budúceho roka, zatiaľ využilo len 59 percent.
Ministerstvá preto hľadajú spôsoby, ako čo najviac zo zvyšnej časti dočerpať. Prioritou je rýchlosť a administratívna nenáročnosť pri čerpaní, čo môže byť práve prípad elektromobilov. Otáznik visí, naopak, nad tým, či ich bude dosť na trhu.