Denník N

Ceny palív idú hore a s nimi aj záujem o elektromobily. Kedy a komu sa vyplatia?

Najnovšie modely elektromobilov už nie sú len "prerobené" spaľovacie verzie. Od začiatku sú dizajnované ako elektrické. Ilustračné foto - Hyundai.com
Najnovšie modely elektromobilov už nie sú len „prerobené“ spaľovacie verzie. Od začiatku sú dizajnované ako elektrické. Ilustračné foto – Hyundai.com
  • Nedostatok lacných áut so spaľovacími motormi a narastajúca cena benzínu alebo nafty robia elektromobily atraktívnejšími aj bez dotácií.
  • Opätovné spustenie dotácii by mohlo lehotu návratnosti elektromobilu skrátiť o polovicu aj viac.
  • Polovica nabíjacích staníc je v bratislavskom regióne, v budúcom roku by sa však mala výstavba urýchliť aj inde na Slovensku.

V prípade, že človek nepotrebuje auto s veľkým dojazdom a má prístup k autonabíjačke alebo rodinný dom, z finančného hľadiska sa mu už dnes neoplatí uvažovať nad iným autom než elektrickým. Aj o niečo vyššia vstupná investícia sa už vráti do štyroch až ôsmich rokov.

Pri lacných vozidlách sú však stále obrovské rozdiely v tom, čo za tie isté peniaze ponúka „spaľovák” a čo elektromobil.

V tomto článku si to ukážeme na príklade troch vozidiel so spaľovacím motorom a troch elektromobilov.

Ukážeme si aj to, ako zásadne by situáciu zmenili dotácie, o ktorých opätovne uvažuje ministerstvo hospodárstva. V takom prípade by sa totiž elektromobily vyplatili už nielen finančne, ale dotiahli by sa aj dojazdom.

Hneď na úvod však treba zdôrazniť, že o dotáciách vôbec nie je rozhodnuté. „Preverujeme nejaké možnosti zo súčasnej alokácie štrukturálnych [európskych] fondov, no neviem nič konkretizovať,” hovorí Tomáš Kakula, generálny riaditeľ sekcie konkurencieschopnosti na ministerstve hospodárstva.

Ešte začiatkom roka pritom rezort tvrdil, že s pokračovaním dotačných výziev na elektromobily nepočíta a presadzuje dotácie na infraštruktúru pred dotáciami na nákup vozidiel.

Čo sa teda zmenilo? Je to najmä fakt, že Slovensku ostal obrovský balík nevyčerpaných eurofondov. Z vyše 16 miliárd eur, ktoré dostalo od EÚ na roky 2014 až 2020 a môže ich čerpať až do konca budúceho roka, zatiaľ využilo len 59 percent.

Ministerstvá preto hľadajú spôsoby, ako čo najviac zo zvyšnej časti dočerpať. Prioritou je rýchlosť a administratívna nenáročnosť pri čerpaní, čo môže byť práve prípad elektromobilov. Otáznik visí, naopak, nad tým, či ich bude dosť na trhu.

Elektromobil dokáže byť lacnejší už dnes aj bez dotácie

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Budúcnosť automobilov

Doprava

Klimatická kríza

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie