Denník N

Čo si myslia politici o obchvate? Matovič chce radšej MHD zdarma, Sulík minidiaľnicu (anketa)

Čo si myslíte o obchvate Bratislavy, ktorý bude odhadom stáť 4 miliardy eur? Odpovedajú Procházka, Figeľ, Bugár, Matovič, Danko, Sulík, Miškov.

Fakty o obchvate, na ktorý sa pýtame

  • Ide o 27 km diaľnice D4 okolo Bratislavy aj s jej napojením na Dunajskú Stredu, R7 v dĺžke 32 km.
  • V Smere chcú tento projekt stavať ako takzvané PPP, čiže namiesto štátu si na stavbu požičia stavbár a bude sa o autostrádu 30 rokov starať. Je to drahšie i preto, lebo štát sám si požičiava lacnejšie. Náklady na samotnú stavbu sa odhadujú na 1,3 miliardy eur.
  • Za 30 rokov má štát za diaľnicu zaplatiť vyše 4 miliardy eur. To je predbežný odhad.

 

Radoslav ProcházkaRadoslav Procházka, Sieť

Nespochybňujeme potrebu postavenia obchvatu Bratislavy, boli sme však prví, ktorí ešte začiatkom tohto roka označili zvolené riešenie v rámci PPP projektu za predražené, a teda maximálne nevýhodné pre peňaženky ľudí na Slovensku. Reálne hrozí, že obchvat Bratislavy sa stane 30-ročným tunelom do verejných financií. Navrhujeme, aby sa obchvat financoval prostredníctvom európskych peňazí z takzvaného Junckerovho fondu, prípadne cez Slovenský investičný holding.

Video: Nesrovnal o obchvate: Je to za môj horizont, mám veľa problémov
Autor: Martina Pažitková

 

Ján Fige¾ odchod Radoslav Procházka odchodJán Figeľ, KDH

Mám oprávnené podozrenie, že trio Fico-Vážny-Počiatek pripravuje znovu predražený biznis na 30 rokov – výhodný pre vybrané firmy, ale pridrahý pre občanov. Tak sú nastavované pravidlá, cena a časovanie tendra. A po druhé, táto trojica konala takto pri troch PPP kontraktoch na D1 a R1 počas prvej vlády Roberta Fica – narýchlo a s využitím podvodov (dve zo zmlúv napokon zrušila vláda Ivety Radičovej – pozn. red.). Prečo by teraz, krátko pred voľbami lídri Smeru postupovali inak? Vláda by tesne pred voľbami nemala uzatvárať miliardové kontrakty. Bratislava pritom potrebuje hlavne spriepustnenie ciest prvej triedy ich rozširovaním, zdvojovaním jazdných pruhov, posilnenie koľajovej dopravy a jej integráciu s cestnou.

 

zvolený staronový predseda politickej strany Most-Híd Béla BugárBéla Bugár, Most-Híd

Pomaly každý deň zažívam neustále sa zhoršujúcu dopravnú situáciu v Bratislave a jej okolí, pričom dĺžka cestovania sa predlžuje. Som preto presvedčený, že výstavba D4 a R7 je veľmi potrebná, no štát musí zároveň využiť najvýhodnejšiu formu financovania týchto projektov. Ak máme k dispozícii eurofondy a bude to lacnejšie ako PPP projekt, treba ich využiť. Je to zodpovednosť tejto vlády.

 

Na snímke predseda hnutia O¾aNO Igor Matoviè na spoloènej tlaèovej konferencii strán Sloboda a Solidarita a Nova a hnutia Obyèajní ¾udia a nezávislé osobnosti na tému Deklarácia zodpovednosti za Slovensko v Bratislave 19. októbra 2015. FOTO TASR - Jakub Kotian

Igor Matovič, OĽaNO

V podobe, ako si to naprojektoval Smer, ide o čistokrvnú smerácku zlodejinu, ktorá vychádza z ich DNA. Ak chceme naozaj riešiť problém, tak poďme realizovať R7 (od Bratislavy po Dunajskú Stredu – pozn. red.), ale normálne na úkor štátneho rozpočtu, nie cez PPP (30-ročné splátky stavbárovi, ktorý si na diaľnicu sám požičia – pozn. red.). Bude to stáť iba zlomok z celej ceny. Samotný obchvat Bratislavy (D4) tak, ako je naprojektovaný, čiže bez tunela popod Karpaty, doprave v Bratislave vôbec nepomôže. Úplne najlepšie riešenie pre Bratislavu je MHD zadarmo. Po vzore viacerých európskych miest by mohla odľahčiť možno 10 až 20 percent vnútromestskej dopravy a bolo by to určite dramaticky lacnejšie riešenie, ako teraz hodiť do gágora zlodejom pár miliárd eur.

 

Andrej Danko SNSAndrej Danko, SNS

Obchvat Bratislavy je v každom prípade veľmi potrebný. Pokiaľ existujú podozrenia z nehospodárnosti projektu, musí byť v celom rozsahu prehodnotený. Staviame najdrahšie diaľnice, a to sa musí zmeniť.

 

Richard SulíkRichard Sulík, SaS

Ten obchvat je strašne predražený, už len preto by ho nemala začať stavať vláda tesne pred svojím koncom. Je to šialená investícia – dva- alebo trikrát drahšia, než keď sa stavia normálne a nie cez PPP. Okrem toho tento obchvat nerieši problémy Bratislavy, pretože ju obchádza z príliš veľkej vzdialenosti a ráta s príliš veľkým množstvom tranzitnej dopravy, ktorú odkloní. Podiel na dnešnej doprave v Bratislave vo väčšej miere tvoria vnútrobratislavskí šoféri, nie tranzitní. Skôr by som išiel na iný variant, o ktorom sa kedysi diskutovalo. Boli plány urobiť obchvat, nie tak ďaleko od Bratislavy, a ten by bol ďaleko účinnejší.

 

minister hospodárstva SR Juraj MiškovJuraj Miškov, SKOK!

Samotný obchvat tak, ako je navrhovaný, nevyrieši dopravné problémy v Bratislave. Presmeruje iba 13 percent súčasnej dopravy v hlavnom meste, pretože väčšina dopravy smeruje tak či tak do mesta. Porovnanie, akú hodnotu získame za vynaložené peniaze, je v značnom nepomere. Podobne ako v inštitúte INEKO sa aj my domnievame, že obchvat môže byť predražený aj o miliardu eur. Svedčia o tom i prvé PPP projekty, ktoré pripravila prvá Ficova vláda a ktoré sme zastavili vo vláde Ivety Radičovej.  My sme pripravili alternatívu, ktorá by na rozdiel od PPP nezvýšila dlh krajiny, ale bolo by to oveľa lacnejšie riešenie, z ktorého by profitovali občania. Ide o financovanie formou verejno-občianskych partnerstiev. Obchvat je len čiastkovým riešením a v minimálnej miere pomôže riešeniu dopravnej situácie v Bratislave a okolí. Potom je tu otázka, či naozaj stojí za to realizovať ho v čase, ktorý si predsavzala vláda, pričom tlačí na podpis zmluvy začiatkom budúceho roka.

 

Záznam celej debaty Denníka N o obchvate

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie