Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Rozpočtová rada spochybnila Kažimírov rozpočet

Keď bol Peter Kažimír v úzkych, poprosil o pomoc kamaráta Ivana Piterku, ktorý donedávna podnikal s Ladislavom Bašternákom. Foto N – Tomáš Benedikovič
Keď bol Peter Kažimír v úzkych, poprosil o pomoc kamaráta Ivana Piterku, ktorý donedávna podnikal s Ladislavom Bašternákom. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ak je reč o nových výdavkoch, vie vláda ich potrebu podrobne vysvetliť. Na šetrenie presné plány chýbajú – hovoria analytici o poslednom rozpočte druhej Ficovej vlády.

Ak by vláda pokračovala v hospodárení tak, ako ho navrhla v rozpočte na budúci rok, naša schopnosť tlmiť rast dlhu by sa zhoršila. Alebo inak – potrebujeme znižovať dlh, rozpočet s tým ráta, no nedáva návod, ako na to.

Analytici rozpočtovej rady vláde odkazujú, že v rozpočte chýba podrobné vysvetlenie opatrení, ktoré majú rozpočet ozdraviť. Neplatí to o opatreniach, ktoré deficit zvyšujú, tie sú v rozpočte vysvetlené poriadne.

Prevažujú riziká

Rozpočtová rada je od vlády nezávislý orgán, jeho úlohou je analyzovať a informovať o tom, ako sa vyvíjajú verejné financie. V stredu vydala už svoje štvrté hodnotenie krokov vlády.

Keď sa zrátajú všetky riziká a aj možná úspora zo spolufinancovania eurofondov, deficit by sa v roku 2016 vyšplhal na 2,7 percenta výkonu ekonomiky (HDP). Taký sa čaká aj v tomto roku. Vláda pritom avizuje, že deficit o rok zníži pod dve percentá. No to si podľa opatrení navrhnutých v rozpočte nemyslí ani Európska komisia.

Prečo by sa mali zrazu znížiť výdavky v zdravotníctve a u samospráv? Zmienka o tom, ako sa má úspora dosiahnuť, v rozpočte chýba. Rozpočtová rada odhadla riziko v zdravotníctve na 150 miliónov eur. Veľká časť úspor sa má dosiahnuť aj znížením investícií v štátnom rozpočte, Železniciach SR a Národnej diaľničnej spoločnosti. Ani tieto úspory rozpočet dostatočne nevysvetľuje.

Analytici rady tvrdia, že ak chce vláda splniť to, čo deklaruje, musí prijať nové opatrenia.

Vyzerá to tak, že ministerstvo financií nadhodnotilo nedaňové príjmy. Nevysvetlilo dostatočne, prečo očakáva vyššie dividendy alebo výnosy z predaja emisných kvót. Opakujúcim rizikom sú príjmy z dividend SPP a VSE.

Návrh rozpočtu neuvažuje ani s korekciami eurofondov. To sú peniaze, ktoré sa zaplatia z rozpočtu, ale Brusel ich pre chyby pri eurofondových projektoch nepreplatí. Ekonómovia rady si myslia, že korekcie môžu byť vyššie, ako je aktuálny odhad na tento rok. V tomto roku dosiahnu 235 miliónov eur.

Zatiaľ jediným zdrojom, ktorý by mohol vykryť všetky riziká, je potenciálna úspora na spolufinancovaní, keď sa eurofondy budú čerpať oproti plánu menej.

Vláda nevyužila šancu

Nielen vlani, ale aj v tomto roku to vyzerá tak, že deficit bude vyšší, ako boli plány vlády.

Rada vláde pripomína, že rozpočet dostatočne neozdravila, hoci mala k dispozícii dodatočné príjmy z boja proti daňovým únikom. Za opatrenia, ktoré vláda presadila, aby sa zvýšil výnos DPH, ju rozpočtová rada chváli.

Pokračuje však ďalej v kritike – vláda totiž na zníženie deficitu nevyužila ani to, že nízke úrokové sadzby šetrili významnú časť rozpočtových výdavkov. Ani to, že mala dodatočné príjmy, lebo sa znížili odvody do druhého piliera, a keď sa otvoril, časť sporiteľov z neho vystúpila. Viac peňazí tak zostane v Sociálnej poisťovni.

Po uvoľnení rozpočtu v rokoch 2014 a 2015 sa vláde vzdialil cieľ mať vyrovnaný rozpočet v roku 2017. Zdá sa, že ani navrhovaný rozpočet na budúci rok, ktorý je volebný, nás k nemu veľmi nepriblížil.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Trump podpísal novú dohodu o voľnom obchode medzi USA, Mexikom a Kanadou. Dohoda podľa neho podporí hospodársky rast a tvorbu pracovných miest v Spojených štátoch.

Zmluva s označením Dohoda USA – Mexiko – Kanada (USMC) nahrádza Severoamerickú dohodu o voľnom obchode (NAFTA), ktorá vstúpila do platnosti v roku 1994, teda v čase funkčného obdobia prezidenta Billa Clintona.

Zmena dohody NAFTA bola jedným z kľúčových Trumpových volebných sľubov. Terajší americký prezident ju opakovane označoval za „katastrofu“ pre americké priemyselné podniky a vinil ju z rozsiahleho odlivu pracovných miest zo Spojených štátov do Mexika. (bbc, čtk)

Zdieľať

Európska komisia potvrdila, že zastavila platby na projekty ministerstva práce. „Vzhľadom na systémový charakter zistení a závažnosti situácie navrhla Komisia ako vhodnú formu riešenia plošnú korekciu,“ tvrdí v stanovisku.

Ministerstvo práce priznáva, že komisia zastavila platby, ale ide podľa neho len o projekty na podporu vstupu vybraných skupín mladých ľudí na trh práce a podporu zosúladenia rodinného a pracovného života na Slovensku.

„Slovensku v žiadnom prípade nehrozí ďalší veľký eurofondový škandál,“ odkazuje ministerstvo, ktoré vedie Ján Richter zo Smeru.

Viac k téme: Komisia zastavila Richterovi pre pochybenia eurofondy. Richter tvrdí, že nám nehrozí škandál

Zdieľať

Lufthansa a jej dcérska spoločnosť Austrian Airlines rušia všetky priame lety do a z Číny. Dôvodom je nákaza spôsobená novým koronavírusom, ktorej v Číne podľahlo už viac ako 130 ľudí. Toto preventívne opatrenie bude predbežne platiť do 9. februára a netýka sa Hongkongu.

Rezervácie leteniek budú napriek tomu možné až od 1. marca.

Už predtým pristúpili k rovnakému kroku britské aerolínie British Airways a americká letecká spoločnosť United Airlines. (bild, tasr)

Zdieľať

Žilinská Kia už tiež rieši problémy pre štrajk autodopravcov. „Naši dodávatelia intenzívne riešia nedostatok materiálu, čo sa už odrazilo na obmedzeniach vo výrobe Kia Motors Slovakia. Ak sa situácia nezlepší, budeme nútení zastaviť výrobu automobilov,“ píše v stanovisku automobilka.

Zároveň dôrazne vyzýva zainteresované strany, aby urýchlene dosiahli dohodu a „nezvyšovali tak napätie a zaťaženie zamestnancov nielen v automobilovom priemysle na Slovensku, ale ani našich zákazníkov po celom svete“.

Zdieľať

Štrajkujúca únia autodopravcov nesúhlasí s ponukou vlády, o ďalšom postupe bude debatovať predsedníctvo. „Nesúhlasíme s tým, čo vláda ponúkla, máme stále kamióny na hraniciach,“ povedal Stanislav Skala z únie.

Dodal, že vo večerných hodinách sa očakáva zasadnutie predsedníctva.

„Predsedníctvo rozhodne, uvidíme, čo sa bude diať,“ povedal Skala. Aktuálne podľa jeho slov autodopravcovia akciu na niektorých miestach stlmili.

„Už to bolo neúnosné na tých hraniciach tak ako hore na Orave, tak v Rajke aj v Kútoch,“ povedal Skala.

Zdieľať

Krajiny Európskej únie by nemali pustiť firmy považované za bezpečnostné riziko k budovaniu citlivých častí komunikačných sietí piatej generácie (5G). Uviedla to Európska komisia v odporúčaní, ktoré necháva rozhodnutie týkajúce sa rizikových firiem na členských štátoch.

Čínska spoločnosť Huawei, pred ktorej zapojením do tvorby 5G sietí varujú Spojené štáty, oznámenie Bruselu uvítala.

Únijná exekutíva prichádza s odporúčaním deň po tom, čo Británia napriek odporu USA povolila obmedzený podiel na tvorbe najmodernejšej komunikačnej infraštruktúry spoločnosti Huawei.

Krok EK je vnímaný ako snaha čiastočne vyhovieť americkým požiadavkám a zároveň úplne neznemožniť európskym krajinám získavať cenovo dostupné čínske technológie.

Komisia predstavila spoločnú únijnú stratégiu, ku ktorej sa vlani v marci vyslovili lídri členských krajín.

Počíta s tým, že štáty „uplatnia potrebné obmedzenia pre poskytovateľov, vyhodnotené ako vysoko rizikové“ obzvlášť v oblasti citlivej infraštruktúry. Brusel síce priamo nespomína čínske firmy, ale stratégia vznikala najmä s ohľadom na ich pôsobenie. (čtk)

Zdieľať

Boeing sa vlani prvý raz od roku 1997 prepadol do straty 636 miliónov dolárov. Hlavným dôvodom sú problémy s lietadlami 737 Max, ktoré regulátori odstavili na jar po dvoch tragických nehodách v Indonézii a Etiópii.

Tržby výrobcu lietadiel sa prepadli o štvrtinu na 76,6 miliardy dolárov. Ešte v roku 2018 zarobil vyše 10 miliárd dolárov, vyplýva z výsledkov zverejnených na webovej stránke firmy.

Boeing zvýšil odhad nákladov súvisiacich s uzemnením 737 Max na najmenej 18,6 miliardy dolárov, čo je dvojnásobok oproti jeho doterajším predpokladom, píšu Financial Times.

Čo pomáha Boeingu:

Najväčšiu krízu vo svojej histórii Boeing prežíva najmä vďaka tomu, že sa nezameriava len na komerčné lietadlá, píše portál Zdopravy.cz.

Strata tejto divízie vlani dosiahla 6,7 miliardy dolárov, počet dodaných strojov klesol z 806 na 380 kusov.

Od uzemnenia v marci Boeing nepredal žiadny 737 Max, ich výrobu začiatkom tohto roka zastavil.

Firma predpokladá, že 737 Max by mohol získať povolenie regulátorov na návrat do prevádzky zhruba v polovici tohto roka.

Ďalšie škrty produkcie:

Boeing trápi aj nižší dopyt po kapacitne väčšom lietadle 787 Dreamliner, brzdia ho dosahy americko-čínskej obchodnej vojny.

Pre menší počet objednávok z Číny plánuje znížiť produkciu Dreamlinera zo súčasných 14 lietadiel mesačne na 12. Začiatkom budúceho roka by mohla klesnúť o ďalšie 2 kusy.

Zdieľať

Nemecká vláda zlepšila odhad tohtoročného rastu ekonomiky na 1,1 %, doposiaľ počítala s 1-percentným prírastkom HDP. Naopak, na rok 2021 znížila prognózu rastu na 1,3 % oproti doterajšiemu odhadu 1,5 %.

Podľa ministerstva hospodárstva najväčšej európskej ekonomike tento rok pomôže neobvykle vysoký počet pracovných dní, píše Reuters.

Vlani sa nemecký HDP podľa predbežných údajov štatistického úradu zvýšil o 0,6 %, čo je najpomalšie tempo od roku 2013.

Nemecko sa potýka s dosahmi spomaľovania rastu svetovej ekonomiky. K ťažkostiam prispela aj neistota okolo brexitu a obchodná vojna medzi Spojenými štátmi a Čínou.

Zdieľať

Ministri dopravy a financií Árpád Érsek a Ladislav Kamenický hovoria, že vo vzťahu k požiadavkám autodopravcov urobili maximum. „Z našej strany je to všetko,“ povedal Érsek, ktorému dnes vláda schválila návrh nariadenia, ktorým sa zvyšujú zľavy z mýtneho.

Kamenický zasa pracuje na návrhu na zníženie cestnej dane, ktorá by mala podľa jeho slov priniesť dopravcom úsporu viac než 30 miliónov eur.

Únia autodopravcov Slovenska obnovila v utorok ráno protestnú akciu na hraničných priechodoch. Ich predstavy o ústupkoch boli odlišné.

Zdieľať

Doprava na hraničných priechodoch Svrčinovec a Makov je momentálne bez obmedzení, ešte stále ju však riadia policajti. Štrajk autodopravcov naďalej trvá v Trstenej. (tasr)

Zdieľať

Budúcnosť s robotmi podľa viceguvernéra NBS Ódora: „Viem si predstaviť svet, kde má každý svoju armádu robotov a algoritmov a ľudia sa venujú najmä koníčkom a komunitnej práci, koľko uznajú za vhodné.“

Slovenským ekonómom, ktorých sme pozvali do Panela expertov Denníka E, sme tento týždeň položili otázku:

Je podľa vás Slovensko ohrozené automatizáciou a robotizáciou a ako by malo na to reagovať?

Ľudovít Ódor, viceguvernér NBS

V amazonskom pralese sú ešte kmene, ktoré sa úspešne ubránili príchodu nových technológií na ich územie… Niekedy je dobré pozrieť sa do histórie, aby sme jasnejšie videli, že práve inovácie a revolučné technológie sú hlavným motorom ekonomického rastu a zvyšovania životnej úrovne.

Parné stroje priemyselnej revolúcie síce dramaticky znížili počty ľudí v istých profesiách (napríklad poľnohospodárstvo alebo textilný priemysel), no na druhej strane vytvorili aj množstvo nových, menej fyzicky náročných a lepšie platených zamestnaní. Doterajšia bilancia je pre ľudstvo ako celok ohromne pozitívna.

Dve otázky sú z tohto pohľadu zaujímavé: aká je garancia, že sa história bude opakovať aj v prípade súčasnej technologickej revolúcie, a budú z nej profitovať všetci?

Najskôr k prvej otázke. Neexistuje žiadny ekonomický ani fyzikálny zákon, ktorý by garantoval, že dopyt po pracovnej sile zostane silný po masovom príchode robotov a umelej inteligencie.

V zásade platí, že inovácie ničia množstvo pracovných miest, ale zároveň ich aj vytvárajú. Aká bude čistá bilancia, závisí od toho, či budú ľudia a roboty konkurentmi alebo komplementmi.

Pokojne si viem predstaviť svet, kde má každý svoju armádu robotov a algoritmov a ľudia sa venujú najmä koníčkom a komunitnej práci v časovom rozsahu, ktorý uznajú za vhodné. Životná úroveň a množstvo ľuďmi odpracovaných hodín nemusia ísť ruka v ruke.

Tu sa dostávame k druhej otázke. Vyššia životná úroveň pre ľudstvo ešte neznamená lepší život pre každého alebo pre každú ekonomiku.

Existuje množstvo faktorov, ktoré dokážu meniť bilanciu víťazov a porazených: inovačná kapacita, vzdelanosť pracovnej sily, demografické trendy, inštitúcie na trhu práce, daňová politiky atď.

Preto rozumná hospodárska politika nebráni príchodu nových technológií, ale svedomite pripravuje ekonomiku na transformáciu, aby sa kus väčšieho koláča ušiel čo najväčšiemu počtu ľudí.

Je Slovensko pripravené na tieto zmeny? Bohužiaľ, odpoveďou je jednoznačné nie. Stačí sa pozrieť na rebríčky vedy a výskumu, inovačnej kapacity, investičných priorít alebo politík trhu práce. Uviazli sme v dvadsiatom storočí.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať