Drahý benzín vracia Poliakov do ekologickejších vlakov, Slovensko túto príležitosť nevyužíva

Kým na Slovensku ministerstvo financií razantne zoškrtalo financovanie vlakov, v Poľsku zaznamenal národný dopravca PKP Intercity v máji rekord prepravených cestujúcich.
Dôvodom je inflácia a drahé ceny pohonných hmôt. Poliaci sa preto hromadne vzdávajú áut a prestupujú do vlakov.
Vlak ako symbol zlyhania už neplatí
Poľskí železničiari veria, že drahé pohonné hmoty sú príležitosťou, ako natrvalo obnoviť dôveru v železnice, zvýšiť dopravnú ponuku a zmeniť dopravné návyky tak, aby sa ľuďom vlaky páčili a už sa nevracali k autám.
Poľskí železniční experti sú zároveň prekvapení rozhodnutím slovenskej vlády škrtať spoje v čase, keď je vďaka drahému palivu šanca na hromadný návrat Slovákov z áut do ekologickejších vlakov a autobusov.
Prekvapenie poľských odborníkov je o to väčšie, že situácia tamojších železníc bola dlhé roky kritická, prakticky najhoršia v Európe a Slovensko bolo považované za poľský vzor.
V rokoch 1989 až 2014 bolo zlikvidovaných 3 733 kilometrov železničných tratí. Prístup k železnici stratili aj veľké mestá s desaťtisícmi obyvateľov, ako