Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Smer, Glváča a Žigu s kauzou kompa spájajú advokátky, jedna je funkcionárkou strany

Glváč si so Žigom môžu podať ruky. Toto - TASR
Glváč si so Žigom môžu podať ruky. Toto – TASR

Kľúčovou indíciou v kauze sú právničky blízke ministrovi obrany Martinovi Glváčovi. Jedna z nich je regionálnou funkcionárkou Smeru a je v dozornej rade firmy s riaditeľom kancelárie ministra Petra Žigu a členom dozornej rady Vodohospodárskej výstavby .

Je to nezmysel, klamstvo, sú to výmysly, povedal o kauze kompa premiér Robert Fico. Na základe informácií, ktoré má k dispozícii, vraj nevidí žiadny dôvod vyvodiť politickú zodpovednosť.

Ficove vyjadrenia však narážajú na priebeh miliónového tendra, v ktorom sa jeho víťaz správal, akoby vopred poznal súťažné podmienky, aj na personálne prepojenia, ktoré zatiaľ o kauze neboli zverejnené.

Prípad 15-ročnej zmluvy na prevádzku kompy za desiatky miliónov eur je totiž so Smerom a s jeho funkcionármi prepojený na viacerých miestach.

Prepojené právničky

Bolo 24. júna – dva dni pred podpisom zmluvy na prevádzku kompy cez Gabčíkovo, ktorú uzavrela štátna Vodohospodárska výstavba a súkromná firma Ponton City. Na notárskom úrade v Bratislave si práve valné zhromaždenie Ponton City odhlasovalo rozšírenie podnikania o verejnú vodnú dopravu.

Sto percent akcionárov – firmy CFS a Spinex – zastupovala právnička Michaela Töröková, overovateľkou zápisnice bola advokátka Ľubica Krnčoková. Ani jedna nemala podľa obchodného registra či ďalších verejne dostupných dokumentov nič spoločné s Ponton City, CFS ani so Spinexom.

Ich mená sa objavili na verejnosti len vďaka tomu, že si zápisnicu z valného zhromaždenia vypýtala na súde zo zbierky listín blogerka Veronika Remišová.

Čo právničky spája? Spoločné sídlo v budove na ulici 29. augusta v Bratislave, rovnaké telefónne číslo, spoločná sekretárka. Majiteľom neveľkej budovy je firma RHK Real a medzi jej spoločníkmi je okrem Törökovej, Krnčokovej a niekoľkých ďalších právnikov aj minister obrany a krajský šéf Smeru v Bratislave Martin Glváč.

kompa_web

Spoločníčkou vo firme bola v rokoch 2004 až 2007 aj premiérova manželka Svetlana Ficová.

„Spojili ste ma s vecou, o ktorej neviem ani mäkké f,“ reaguje Glváč na otázky o Ponton City a kauze kompa. Na otázku, či s týmito ľuďmi podnikal, odvetil, že od roku 2006 nevykonáva advokátsku prax a s pani Törökovou nemá nič spoločné. „Osem vlastníkov ako advokátska kancelária Valašík, Mitro a podobne vlastnili len spoločnú budovu – to je všetko, čo s tým mám.“

Glváčove väzby

Väzieb Glváča na tieto advokátky je však viac. V budove, kde právničky sídlia, je aj firma Z.B. Jediným členom predstavenstva a majiteľom je otec ministra Ján Glváč. Firma spravuje luxusný hotel v rakúskom Kaprune Zur Burg. Jedinou akcionárkou firmy bola až do roku 2009 Krnčoková.

Tá je 17 rokov i členkou dozornej rady firmy Play Slovakia, kde je 15 rokov členom aj Vladimír Rak, ktorý je od minulého leta členom dozornej rady Vodohospodárskej výstavby a zároveň je riaditeľom kancelárie ministra životného prostredia Petra Žigu. Ministerstvo na otázky o Rakovom pôsobení neodpovedalo. Kauzu kompa ide preverovať na Vodohospodárskej výstavbe práve minister Žiga.

S Rakom podnikal aj Glváč vo firme Pozos a Rak bol s Krnčokovou i vo firme Z.B., ktorú vlastnia Glváčovci.

Členka Smeru

Krnčoková je podľa webu Smeru členkou okresnej rady v Bratislave II. a od roku 1999 do roku 2004 bola konateľkou Agentúry Smer, ktorá je stopercentnou dcérskou firmou Ficovej strany.

Keď ešte Glváč vykonával advokátsku prax, s Krnčokovou mal advokátske spoločenstvo Krnčoková/Glváč. Krnčoková zastupovala Glváča v spore s Danielom Lipšicom (Nova), spor ešte trvá.

Druhá právnička Töröková zastupovala reštituentov v prípade sporného prevodu pozemkov v Čiernej Vode na firmu LM – Real blízku Glváčovi. LM – Real vlastní pezinský podnikateľ Ľubomír Múčka a Glváčova družka Soňa Chanečková. A s kým Múčka ešte podniká?

V dozornej rade firmy Bekape je s Líviou Krnčokovou a obaja tam boli aj v rokoch 2011 až 2013, keď bol jediným akcionárom Glváč.

V prípade súťaže na prevádzkovanie kompy nie sú dôležité len väzby v pozadí, ale aj to, ako prebehla. Pre slovenské firmy bolo mimoriadne ťažké, ak nie nemožné, aby sa do tendra mohli prihlásiť alebo súperiť s víťaznou firmou Ponton City.

Tá si nechala kompu vyrobiť v čase, keď Vodohospodárska výstavba ešte ani nezverejnila technické požiadavky na loď za stovky tisíc eur.

Navyše musel každý, kto sa chcel do súťaže zapojiť, zložiť na účet štátnej firmy zábezpeku milión eur. Ponton City nakoniec zostal v súťaži sám. Firma na otázky neodpovedá.

Šéf Vodohospodárskej výstavby Ladislav Lazár oznámil, že podá trestné oznámenie na lídra OĽaNO Igora Matoviča za jeho vyjadrenia ku kauze kompa. Žalovať chce aj blogerku Remišovú a vysúdiť od nej milión eur.

Dnes na DennikE.sk

Minúta po minúte

Zdieľať

Trump podpísal novú dohodu o voľnom obchode medzi USA, Mexikom a Kanadou. Dohoda podľa neho podporí hospodársky rast a tvorbu pracovných miest v Spojených štátoch.

Zmluva s označením Dohoda USA – Mexiko – Kanada (USMC) nahrádza Severoamerickú dohodu o voľnom obchode (NAFTA), ktorá vstúpila do platnosti v roku 1994, teda v čase funkčného obdobia prezidenta Billa Clintona.

Zmena dohody NAFTA bola jedným z kľúčových Trumpových volebných sľubov. Terajší americký prezident ju opakovane označoval za „katastrofu“ pre americké priemyselné podniky a vinil ju z rozsiahleho odlivu pracovných miest zo Spojených štátov do Mexika. (bbc, čtk)

Zdieľať

Európska komisia potvrdila, že zastavila platby na projekty ministerstva práce. „Vzhľadom na systémový charakter zistení a závažnosti situácie navrhla Komisia ako vhodnú formu riešenia plošnú korekciu,“ tvrdí v stanovisku.

Ministerstvo práce priznáva, že komisia zastavila platby, ale ide podľa neho len o projekty na podporu vstupu vybraných skupín mladých ľudí na trh práce a podporu zosúladenia rodinného a pracovného života na Slovensku.

„Slovensku v žiadnom prípade nehrozí ďalší veľký eurofondový škandál,“ odkazuje ministerstvo, ktoré vedie Ján Richter zo Smeru.

Viac k téme: Komisia zastavila Richterovi pre pochybenia eurofondy. Richter tvrdí, že nám nehrozí škandál

Zdieľať

Lufthansa a jej dcérska spoločnosť Austrian Airlines rušia všetky priame lety do a z Číny. Dôvodom je nákaza spôsobená novým koronavírusom, ktorej v Číne podľahlo už viac ako 130 ľudí. Toto preventívne opatrenie bude predbežne platiť do 9. februára a netýka sa Hongkongu.

Rezervácie leteniek budú napriek tomu možné až od 1. marca.

Už predtým pristúpili k rovnakému kroku britské aerolínie British Airways a americká letecká spoločnosť United Airlines. (bild, tasr)

Zdieľať

Žilinská Kia už tiež rieši problémy pre štrajk autodopravcov. „Naši dodávatelia intenzívne riešia nedostatok materiálu, čo sa už odrazilo na obmedzeniach vo výrobe Kia Motors Slovakia. Ak sa situácia nezlepší, budeme nútení zastaviť výrobu automobilov,“ píše v stanovisku automobilka.

Zároveň dôrazne vyzýva zainteresované strany, aby urýchlene dosiahli dohodu a „nezvyšovali tak napätie a zaťaženie zamestnancov nielen v automobilovom priemysle na Slovensku, ale ani našich zákazníkov po celom svete“.

Zdieľať

Štrajkujúca únia autodopravcov nesúhlasí s ponukou vlády, o ďalšom postupe bude debatovať predsedníctvo. „Nesúhlasíme s tým, čo vláda ponúkla, máme stále kamióny na hraniciach,“ povedal Stanislav Skala z únie.

Dodal, že vo večerných hodinách sa očakáva zasadnutie predsedníctva.

„Predsedníctvo rozhodne, uvidíme, čo sa bude diať,“ povedal Skala. Aktuálne podľa jeho slov autodopravcovia akciu na niektorých miestach stlmili.

„Už to bolo neúnosné na tých hraniciach tak ako hore na Orave, tak v Rajke aj v Kútoch,“ povedal Skala.

Zdieľať

Krajiny Európskej únie by nemali pustiť firmy považované za bezpečnostné riziko k budovaniu citlivých častí komunikačných sietí piatej generácie (5G). Uviedla to Európska komisia v odporúčaní, ktoré necháva rozhodnutie týkajúce sa rizikových firiem na členských štátoch.

Čínska spoločnosť Huawei, pred ktorej zapojením do tvorby 5G sietí varujú Spojené štáty, oznámenie Bruselu uvítala.

Únijná exekutíva prichádza s odporúčaním deň po tom, čo Británia napriek odporu USA povolila obmedzený podiel na tvorbe najmodernejšej komunikačnej infraštruktúry spoločnosti Huawei.

Krok EK je vnímaný ako snaha čiastočne vyhovieť americkým požiadavkám a zároveň úplne neznemožniť európskym krajinám získavať cenovo dostupné čínske technológie.

Komisia predstavila spoločnú únijnú stratégiu, ku ktorej sa vlani v marci vyslovili lídri členských krajín.

Počíta s tým, že štáty „uplatnia potrebné obmedzenia pre poskytovateľov, vyhodnotené ako vysoko rizikové“ obzvlášť v oblasti citlivej infraštruktúry. Brusel síce priamo nespomína čínske firmy, ale stratégia vznikala najmä s ohľadom na ich pôsobenie. (čtk)

Zdieľať

Boeing sa vlani prvý raz od roku 1997 prepadol do straty 636 miliónov dolárov. Hlavným dôvodom sú problémy s lietadlami 737 Max, ktoré regulátori odstavili na jar po dvoch tragických nehodách v Indonézii a Etiópii.

Tržby výrobcu lietadiel sa prepadli o štvrtinu na 76,6 miliardy dolárov. Ešte v roku 2018 zarobil vyše 10 miliárd dolárov, vyplýva z výsledkov zverejnených na webovej stránke firmy.

Boeing zvýšil odhad nákladov súvisiacich s uzemnením 737 Max na najmenej 18,6 miliardy dolárov, čo je dvojnásobok oproti jeho doterajším predpokladom, píšu Financial Times.

Čo pomáha Boeingu:

Najväčšiu krízu vo svojej histórii Boeing prežíva najmä vďaka tomu, že sa nezameriava len na komerčné lietadlá, píše portál Zdopravy.cz.

Strata tejto divízie vlani dosiahla 6,7 miliardy dolárov, počet dodaných strojov klesol z 806 na 380 kusov.

Od uzemnenia v marci Boeing nepredal žiadny 737 Max, ich výrobu začiatkom tohto roka zastavil.

Firma predpokladá, že 737 Max by mohol získať povolenie regulátorov na návrat do prevádzky zhruba v polovici tohto roka.

Ďalšie škrty produkcie:

Boeing trápi aj nižší dopyt po kapacitne väčšom lietadle 787 Dreamliner, brzdia ho dosahy americko-čínskej obchodnej vojny.

Pre menší počet objednávok z Číny plánuje znížiť produkciu Dreamlinera zo súčasných 14 lietadiel mesačne na 12. Začiatkom budúceho roka by mohla klesnúť o ďalšie 2 kusy.

Zdieľať

Nemecká vláda zlepšila odhad tohtoročného rastu ekonomiky na 1,1 %, doposiaľ počítala s 1-percentným prírastkom HDP. Naopak, na rok 2021 znížila prognózu rastu na 1,3 % oproti doterajšiemu odhadu 1,5 %.

Podľa ministerstva hospodárstva najväčšej európskej ekonomike tento rok pomôže neobvykle vysoký počet pracovných dní, píše Reuters.

Vlani sa nemecký HDP podľa predbežných údajov štatistického úradu zvýšil o 0,6 %, čo je najpomalšie tempo od roku 2013.

Nemecko sa potýka s dosahmi spomaľovania rastu svetovej ekonomiky. K ťažkostiam prispela aj neistota okolo brexitu a obchodná vojna medzi Spojenými štátmi a Čínou.

Zdieľať

Ministri dopravy a financií Árpád Érsek a Ladislav Kamenický hovoria, že vo vzťahu k požiadavkám autodopravcov urobili maximum. „Z našej strany je to všetko,“ povedal Érsek, ktorému dnes vláda schválila návrh nariadenia, ktorým sa zvyšujú zľavy z mýtneho.

Kamenický zasa pracuje na návrhu na zníženie cestnej dane, ktorá by mala podľa jeho slov priniesť dopravcom úsporu viac než 30 miliónov eur.

Únia autodopravcov Slovenska obnovila v utorok ráno protestnú akciu na hraničných priechodoch. Ich predstavy o ústupkoch boli odlišné.

Zdieľať

Doprava na hraničných priechodoch Svrčinovec a Makov je momentálne bez obmedzení, ešte stále ju však riadia policajti. Štrajk autodopravcov naďalej trvá v Trstenej. (tasr)

Zdieľať

Budúcnosť s robotmi podľa viceguvernéra NBS Ódora: „Viem si predstaviť svet, kde má každý svoju armádu robotov a algoritmov a ľudia sa venujú najmä koníčkom a komunitnej práci, koľko uznajú za vhodné.“

Slovenským ekonómom, ktorých sme pozvali do Panela expertov Denníka E, sme tento týždeň položili otázku:

Je podľa vás Slovensko ohrozené automatizáciou a robotizáciou a ako by malo na to reagovať?

Ľudovít Ódor, viceguvernér NBS

V amazonskom pralese sú ešte kmene, ktoré sa úspešne ubránili príchodu nových technológií na ich územie… Niekedy je dobré pozrieť sa do histórie, aby sme jasnejšie videli, že práve inovácie a revolučné technológie sú hlavným motorom ekonomického rastu a zvyšovania životnej úrovne.

Parné stroje priemyselnej revolúcie síce dramaticky znížili počty ľudí v istých profesiách (napríklad poľnohospodárstvo alebo textilný priemysel), no na druhej strane vytvorili aj množstvo nových, menej fyzicky náročných a lepšie platených zamestnaní. Doterajšia bilancia je pre ľudstvo ako celok ohromne pozitívna.

Dve otázky sú z tohto pohľadu zaujímavé: aká je garancia, že sa história bude opakovať aj v prípade súčasnej technologickej revolúcie, a budú z nej profitovať všetci?

Najskôr k prvej otázke. Neexistuje žiadny ekonomický ani fyzikálny zákon, ktorý by garantoval, že dopyt po pracovnej sile zostane silný po masovom príchode robotov a umelej inteligencie.

V zásade platí, že inovácie ničia množstvo pracovných miest, ale zároveň ich aj vytvárajú. Aká bude čistá bilancia, závisí od toho, či budú ľudia a roboty konkurentmi alebo komplementmi.

Pokojne si viem predstaviť svet, kde má každý svoju armádu robotov a algoritmov a ľudia sa venujú najmä koníčkom a komunitnej práci v časovom rozsahu, ktorý uznajú za vhodné. Životná úroveň a množstvo ľuďmi odpracovaných hodín nemusia ísť ruka v ruke.

Tu sa dostávame k druhej otázke. Vyššia životná úroveň pre ľudstvo ešte neznamená lepší život pre každého alebo pre každú ekonomiku.

Existuje množstvo faktorov, ktoré dokážu meniť bilanciu víťazov a porazených: inovačná kapacita, vzdelanosť pracovnej sily, demografické trendy, inštitúcie na trhu práce, daňová politiky atď.

Preto rozumná hospodárska politika nebráni príchodu nových technológií, ale svedomite pripravuje ekonomiku na transformáciu, aby sa kus väčšieho koláča ušiel čo najväčšiemu počtu ľudí.

Je Slovensko pripravené na tieto zmeny? Bohužiaľ, odpoveďou je jednoznačné nie. Stačí sa pozrieť na rebríčky vedy a výskumu, inovačnej kapacity, investičných priorít alebo politík trhu práce. Uviazli sme v dvadsiatom storočí.

Odpovede ďalších ekonómov čítajte v Paneli expertov Denníka E.

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať