Denník N

Diaľničiari idú nakupovať technológie pre tunel Višňové o tri roky neskôr, ako sľubovali

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič
  • Diaľničiari štartujú ďalšiu zákazku pre tunel Višňové, tentoraz ide o technológie za 71 miliónov eur.
  • Neskoršie vyhlásenie tendra znamená riziko, že sa nestihne ani posunutý termín dokončenia v septembri 2024.

V každom tuneli sú technológie, bez ktorých nemôže fungovať. Zachytávajú evidenčné čísla vozidiel, intenzitu premávky, merajú teplotu či iné veličiny, a tu sa to nekončí.

Ak sa v tuneli stane havária či vypukne požiar, dôležitú úlohu hrá jeho výbava. Informačný systém napríklad presne vie, kde v dyme sa nachádza autobus, kde osobné a kde nákladné autá. Aj preto sú v tuneloch kľúčové ich technológie a čím dlhší tunel, tým dôležitejšie môžu byť.

Diaľničiari práve začali obstarávať technológie pre rozostavaný tunel Višňové. Zatiaľ je totiž zazmluvnená iba dostavba celého úseku D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala (13,5 km), ktorého súčasťou je aj spomínaný 7,5-kilometrový tunel.

Hrubú stavbu dostala na starosť firma Skanska za 255 miliónov eur. Cena za technológie sa odhaduje na 71 miliónov eur. Až keď budú hotové obe časti prác, môžu šoféri pomýšľať na to, že Strečno obídu bezpečnejšie – tunelom.

Kedy pôjdu tunelom autá

V predbežnom harmonograme prác, ktoré má na starosti Skanska, sa ako termín dokončenia spomína september 2024. Veľa však ešte závisí od toho, akým spôsobom sa budú opravovať chyby, ktoré na stavbe zanechali jej pôvodní stavitelia (Salini – Dúha), s ktorými sa štát rozišiel pred tromi rokmi.

Manažéri Skansky a Národnej diaľničnej spoločnosti totiž stoja pred otázkami, ako čo najlepšie a čo najefektívnejšie opraviť napríklad príliš tenké vrstvy betónu v niektorých častiach tunela.

„To (predbežný harmonogram) vychádza z dnešného poznania, harmonogram sme povinní aktualizovať a všetko závisí od rozhodnutí NDS. Harmonogram sedí, ale s tým, že dva-tri mesiace sa to môže hýbať podľa zvoleného riešenia,“ rozprával začiatkom leta Denníku E šéf stavebnej firmy Skanska Miroslav Potoč.

Ešte väčšia otázka je, kedy sa rozbehnú práce na technológiách, a to bude závisieť od

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Doprava

Ekonomika

Teraz najčítanejšie