Denník N

Vďaka energetickej kríze im vzrástli tržby o tisíc percent za pol roka. Slovenský startup šetrí ľuďom elektrinu

Vladimír Miškovský - jeden z piatich zakladateľov Fuergy. Foto N - Tomáš Benedikovič
Vladimír Miškovský – jeden z piatich zakladateľov Fuergy. Foto N – Tomáš Benedikovič

Za posledný polrok vzrástli slovenskému startupu Fuergy tržby desaťnásobne. Firma vytvorila umelú inteligenciu, ktorá analyzuje spotrebu ľudí a podnikov a následne navrhuje zákazníkom riešenia na šetrenie ich nákladov, ktorú následne sami môžu uviesť do praxe.

Vo Fuergy využívajú batériové systémy ako úložiská. Vďaka nim zákazník môže ovplyvniť svoju spotrebu nabíjaním alebo vybíjaním batériových úložísk a môže si znížiť náklady. K tomu pripájajú ďalšie technológie, ako sú obnoviteľné zdroje, fotovoltika alebo technológie, ktoré má zákazník k dispozícii.

Príležitosť získať zákazníkov im ponúkol rast cien energií. Firmy podľa zakladateľov startupu doteraz veľmi neriešili optimalizáciu spotreby energií, no po vystrelení cien nemajú na výber.

„Z výrobného nákladu, ktorý bol napríklad piaty v poradí, sa cena elektriny dostala na druhé miesto za personálne náklady. Zákazníci s tým musia niečo robiť,“ vraví jeden zo zakladateľov Vladimír Miškovský. S Vladimírom Miškovským, ktorý podnikal s Jozefom Brhelom a bol zapletený do rôznych – aj energetických – káuz, sú iba menovci, nie sú rodinne prepojení.

Predtým si takúto službu mohlo dovoliť pre vysoké ceny len 20 percent najväčších podnikov, Fuergy však vďaka automatizácii sprístupňuje produkt aj domácnostiam.

Princíp ich softvéru opisuje Miškovský na príklade s vedrom. „V našom prípade musí byť vedro stále naplnené po okraj, ani viac, ani menej. Energetika do toho vedra raz prileje a raz odleje. Náš systém automatizuje odlievanie a prilievanie. Nepotrebujeme, aby niekto nad tým vedrom stál a korigoval to,“ hovorí.

Ich technológie nesledujú len to, kedy „dodať do vedra“. Sledujú aj rozdiely cien počas dňa, ktoré sa menia. Zabezpečia, aby sa elektrina nabíjala vtedy, keď je lacná až záporná, a vybíjala, keď je vysoká. To je ich základný princíp šetrenia.

Laická odbornosť ich vidí ako batériovú firmu, sami však tvrdia, že nemajú v regióne konkurenciu. „Veľa firiem si myslí, že sú naša konkurencia, ale my si to nemyslíme. Zákazníkovi vieme všetko poskytnúť sami. Konkurenciou môžu byť napríklad dodávatelia softvéru pre energetiku, predajcovia batérií či poskytovatelia smartmeteringových riešení. Ale všetko sú to parciálne riešenia z toho, čo my ponúkame ako komplexný balík,“ vraví.

V článku sa dočítate:

  • ako hneď prvý rok dohodli spoluprácu so Slovenskými elektrárňami,
  • ako startupu pomohla energetická kríza,
  • ako funguje biznis model, ktorý zarába len na úspechu zákazníka,
  • kde vidí Miškovský budúcnosť energetiky na Slovensku.

Ako by ste v jednoduchosti vysvetlili, čo robíte?

Šetríme náklady na energiu a zabraňujeme plytvaniu. Naše systémy nefungujú na tom, že znížia objem elektriny, ktorú odoberáte ako zákazník, ale prepájame rôzne svety v rámci energetiky – výrobu, spotrebu, plánovanie, regulačné služby. Odstraňujeme nedostatky a zefektívňujeme všetky procesy, čo spôsobí finančnú úsporu.

Môžete to priblížiť?

Predstavte si elektrickú sieť ako vedro s vodou. To vedro musí byť stále naplnené po okraj, ani viac, ani menej. Energetika je taká, že sa do toho vedra trošku prileje a odleje. Náš systém robí to, že keď sa z toho vedra trochu odleje, on tam tú vodu prileje. A naopak. Je to automatizované a nepotrebujeme, aby niekto nad tým vedrom stál a korigoval to.

Ako to robíte?

Jadro našich systémov spočíva vo vlastnej softvérovej platforme a v hardvérových riadiacich jednotkách. Všetky služby, ktoré ponúkame, máme postavené na produktoch vlastného vývoja. To nám uľahčuje implementáciu zákazníkom. Laická verejnosť nás môže vnímať ako baterkovú firmu, nie je to úplne pravda. Sústreďujeme sa na poskytovanie energetických služieb – batérie sú jedným prostriedkom, ktorý to umožňuje. Ale máme aj iné produkty, ktoré nesúvisia s batériami. Viditeľní sme cez batériové úložiská.

Aké benefity teda z toho ťaží firma?

Predstavme si malú fabriku s malým odberom elektriny. Funguje v režime čistého odberateľa elektriny. Má podpísanú zmluvu o dodávke elektriny a raz za mesiac jej príde faktúra, ktorú zaplatí, a nič ďalej nerieši. Má to výhodu v tom, že nemá náklady so správou energetiky ako takej. Nevýhody sa objavujú tento rok, keď ceny elektriny narástli do obrovských výšok. Z výrobného nákladu, ktorý bol napríklad piaty v poradí, sa cena elektriny dostáva na druhé miesto za personálne náklady. Vznikol tlak zákazníkov niečo s tým robiť.

Foto N – Tomáš Benedikovič

My vezmeme toho zákazníka ako odberné miesto, zanalyzujeme si ho, jeho energetické správanie, jeho spotrebu a navrhneme mu formy a metódy – teda naše produkty, ktoré mu môžu pomôcť znížiť tieto náklady. Náklady znížime tak, že prepojíme onlinové dáta tohto zákazníka s jeho dodávateľom elektriny a so sústavou ako takou.

Toto celé koliesko nám umožňuje u zákazníka nainštalovať napríklad batériové úložisko, poskytnúť mu agregovanú flexibilitu. Energeticky náročné technológie, ktoré má on už u seba, vieme využívať tak, aby generovali finančný efekt. Vieme zanalyzovať potenciál inštalácie obnoviteľných zdrojov, primárne fotovoltiky.

Aké dáta potrebujete mať od zákazníka?

Keď prichádza klient, tak si vypýtame iba jeho historické spotreby, naša umelá inteligencia ich zanalyzuje. Predikčné modely nám ukážu, čo je pre tohto zákazníka najlepšie. A ako ho ideme energeticky riadiť.

Energetika bez predikcií nefunguje. Pokiaľ by sme pracovali iba s minulými historickými dátami, v modernej energetike nespravíme nič. Potrebujeme budúce dáta. Potrebujeme najlepšiu predikciu budúcich dát, to je kľúčom k ekonomickým efektom, ktoré máme. Pomáhame si pri nich umelou inteligenciou. Náš zákazník sa môže kedykoľvek pozrieť do systémov, ktoré mu dodáme, a má vždy transparentný prehľad cien. Vie v danej chvíli, v danom mesiaci, koľko tieto systémy zarobili, ušetrili a ako je to rozdistribuované.

Energetické modely už v každej chvíli musia vedieť, čo očakávať o pár hodín, aby vedeli pripraviť a riadiť napríklad batériové úložisko, aby správne počítali s fotovoltikou a jej výrobou, aby správne napredikovali samotnú spotrebu toho zákazníka. Predikcie potom napasujeme na online dáta – teda na to, čo sa momentálne v sústave, u dodávateľa energie a u zákazníka deje.

Máte na Slovensku konkurenciu?

Veľa firiem si myslí, že sú naša konkurencia, ale my si nemyslíme, že sú. Tým, že máme spojené všetko, čo sa u zákazníka dá spraviť, a vieme to poskytnúť sami. Konkurenciou sú napríklad dodávatelia softvéru pre energetiku či predajcovia batérií, poskytovatelia smartmeteringových riešení. Ale všetko sú to parciálne riešenia z toho, čo my ponúkame ako komplexný balík. Nevieme o inej takejto firme v tomto regióne.

V čom sa ešte od konkurencie líšite?

To, čo robíme dnes u bežného zákazníka, si predtým vedelo dovoliť 20 najväčších fabrík na Slovensku. Vedeli si dovoliť mať vlastné energetické oddelenia, kúpiť drahé energetické systémy, vedeli si vyškoliť ľudí, ktorí tomu rozumeli. Efekty, ktoré sú vytvorené špecifickou správou energetiky, vieme preniesť na najmenších odberateľov bez toho, aby museli znášať nákladovú časť benefitov. Vieme im dať iba benefity.

Viac zapájame spotrebiteľa. U bežných zákazníkov robíme necertifikované podporné služby.

Koľko stoja vaše služby?

Služby sú zadarmo, lebo máme vlastnú softvérovú platformu.

Za čo teda zákazníci platia?

My zákazníkovi ponúkneme zadarmo softvér. Ponúkneme mu službu, ktorú budeme robiť na tomto softvéri, ktorá pracuje s online dátami a vygeneruje lepšie výsledky, ako keby sme pracovali s historickými dátami. Z toho, čo robíme, berieme success fee (výkonnostný poplatok, pozn. red.). Pre zákazníka nie sú žiadne investičné náklady, vznáša len benefit. Z toho, čo ušetríme alebo zarobíme, z toho si berieme menšinový podiel. Ak by sme to robili zle, ani my nič nezarobíme. Plus si od nás vie zákazník kúpiť batérie.

Chcete si tento biznis model udržať alebo si plánujete do budúcna pýtať konkrétnu sumu?

Toto je cesta, ktorá má budúcnosť. Pôjdeme takto aj do iných krajín. Historický biznis model, ako napríklad dodávky softvéru za milión eur s tým, že budeme dva roky vyvíjať ten systém a potom si vezmem 20-percentné ročné SLA (zmluvu o poskytovaní služieb, pozn. red.) za to, že ten systém spravujem, to je dinosaurus, ktorý do pár rokov zmizne. Sami zákazníci ho vyženú z trhu.

Kto je váš najväčší zákazník?

Najviac si vážime spoluprácu s dodávateľom energie Slovenské elektrárne – energetické služby, ktorý je dcérskou spoločnosťou najväčšieho výrobcu elektriny na Slovensku. Začali sme s nimi spolupracovať krátko po vzniku firmy. Sú v energetike inovatívni, vedia, aké sú trendy vo svete.

Koľko vám vynáša táto spolupráca?

Máme za sebou vývojovú fázu. Za minulý rok máme tržby okolo 700-tisíc eur. Tento rok sme za polrok zazmluvnili spolupráce na úrovni sedem miliónov eur. Meníme sa z vývojovej firmy na reálnu firmu.

Akú časť z tohto tvoria Slovenské elektrárne?

Jedna tretina.

Foto N – Tomáš Benedikovič

Aký cieľ chcete dosiahnuť ešte tento rok?

Cieľ, ktorý sme si dali na tento rok, sme už prekonali asi dvojnásobne. Nepočítame s tým, že budeme o tisíc percent rásť z roka na rok. Stopercentné rasty by sme si však radi udržali.

Hrá vo vašom úspechu rolu aj energetická kríza, ktorá prichádza?

Zo zákazníkov, ktorí boli pasívni odberatelia elektriny, sa v dôsledku vysokých cien energií stali zákazníci, ktorí za nami sami chodia, pýtajú sa, čo s tým vieme robiť a či im chceme pomôcť. Predtým to brali ako dane, že sa to jednoducho musí zaplatiť. Ale tento vstup vzrástol päť- až desaťnásobne. Kríza mala efekt, že sa zákazníci začali zaujímať o svoju spotrebu a o poplatky za elektrinu.

Kto sú teda vaši klienti?

Veľké priemyselné spoločnosti, dodávatelia elektrickej energie a chystáme sa na domácnosti. Je to obrovský trh a čoskoro by sme chceli prísť na trh pre domácnosti. Myslíme si, že tam je obrovský potenciál.

Pôsobíte aj mimo Slovenska?

Primárne sme začínali na Slovensku. Na začiatku sme chceli preukázať to, čo hovoríme, doma. Ak by sa to nepotvrdilo, nechceli sme ísť do zahraničia. To sa nám však podarilo a na konci leta spúšťame prvé veľké batériové úložisko v Česku. Začíname na poľskom trhu, kde s medzinárodnými finančnými inštitúciami pripravujeme veľké batériové úložiská v priemyselných objektoch. To sú naozaj veľkokapacitné od päť a viac megawattov.

Koľko máte teda klientov?

Ak by som to počítal na odberné miesta, sú to desiatky klientov.

Väčšinou do startupového podnikania idú profesijne mladí ľudia. Vy ste už pomerne seniorskí profesionáli. Čo vás lákalo vstúpiť do rizikového podnikania?

Nie sme typický startup, čo sa týka zloženia veku. Stretlo sa tu však množstvo odborníkov zo všetkých oblastí energetiky. Tým, že sme všetci fungovali v energetike, sa nám to nezdalo ako rizikové. Spätne sme asi boli naivní vo veľa veciach, ale za štyri roky sme vytvorili firmu, ktorá je lídrom vo V4 v inštalácii a prevádzke napríklad smart batériových úložísk tak, aby dávali čo najlepšie finančné benefity pre zákazníka.

Máte v pláne startup čoskoro predať, keď takto rýchlo rastiete?

Energetika je veľmi finančne náročná. Ak chceme narásť na európsku úroveň, bez nového silného finančného partnera to nepôjde. Tým sme si istí. Otázka, kedy to bude a či to bude celá časť firmy, je veľmi predčasná. Určite nie je naším cieľom exitovať pri prvej príležitosti. Je to naše dieťa, chceme sa pozerať z prvého radu na to, ako rastie.

Kto sú vaši investori?

Máme pochodené všetky slovenské venture fondy. Naši investori však na začiatku boli súkromné osoby, anjelskí investori, priatelia a rodiny. Na začiatku sme nadväzovali 2 milióny až 2,5 milióna eur, ktoré zaplatili vývoj toho, čo dnes komercionalizujeme. Tento rok sme sa už dostali na break-even (ani zisk, ani strata, pozn. red.).

Koľko by ste teraz potrebovali získať na ďalší rast firmy?

Do vývoja už peniaze nepotrebujeme. Aj keď vyvíjať budeme, sme to schopní financovať z vlastných tržieb. Dokopy nás je 25, z toho 15 ľudí sú vývojári. Pociťujeme, že tím je malý. Potrebujeme ho rozšíriť.

Kde vidíte budúcnosť Slovenska v energetike najbližších päť až desať rokov?

Slovensko bude musieť prejsť k digitalizácii a decentralizácii. Digitalizácia preto, aby účastníci na trhu s elektrinou videli reálnu situáciu. Decentralizácia bude potrebná z pohľadu náporu na distribučnú sieť. Či už v kontexte zapájania nových obnoviteľných zdrojov, alebo v kontexte elektromobility, ktorá spôsobí tlak na distribučnú sústavu. Aby sieť bola stabilná, musíme mať veľké množstvo malých lokálnych zdrojov. Musí vzniknúť tlak, aby každý spotrebiteľ vyrobil čo najviac elektriny sám. Len to, čo nestihne vyrobiť, si potiahne z distribučnej sústavy. Inak bude blackout.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na pripomienky@dennikn.sk.

Dnes na dennike.sk

Energetika

Startupy

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie