Ekonomický newsfilter: Koalícia sa musí dohodnúť na zmene dlhovej brzdy, inak príde drastické šetrenie

➡️ Počúvanie podcastov Denníka N je najpohodlnejšie v aplikácii Denníka N. Zvuk Vám nepreruší, ani keď zmeníte stránku, a počúvať môžete aj bez pripojenia na internet. Sťahujte kliknutím sem.
Tento text načítal neurálny hlas. Najlepšie sa počúva v aplikácii Denník N, aj s možnosťou stiahnutia na počúvanie offline. Našli ste chybu vo výslovnosti? Dajte nám vedieť.
Dobrý deň,
minister financií Igor Matovič sa minulý týždeň sťažoval na svojho politického arcirivala – šéfa rezortu hospodárstva Richarda Sulíka, že na Slovensko dotiahol len Volvo a nie drahší projekt baterkárne od čínskej firmy CATL ako jeho maďarský kolega.
Táto absurdná výčitka je len ďalšou ilustráciou, prečo Matovič nemôže zostať vo vládnej funkcii. Navyše Slovensko je vo finále súťaže o lokalitu baterkárne koncernu Volkswagen za 4 miliardy dolárov.
Minister financií by si skôr mal lámať hlavu nad tým, ako najbližšie dva roky zostaví rozpočet bez radikálneho okresania služieb štátu, ktoré by malo vážne sociálne následky. Predpisuje to zákon o dlhovej brzde. Politici ho vždy môžu zmeniť, ale od rozhádanej koalície to asi nikto nemôže čakať.
Ekonomický newsfilter na utorok má 1250 slov, prečítate ho za 5 a pol minúty. Pripravil Radoslav Tomek.
1. Štátu hrozí potreba takého šetrenia, že to bude mať vážne sociálne následky
Ak sa politici nedohodnú na zmene zákona o dlhovej brzde, bude mať vláda budúci rok problém. Prestane platiť dočasné uvoľnenie sankcií za nadmerný verejný dlh, čo znamená okamžitú povinnosť viazať 3 % rozpočtových výdavkov a automaticky aj vyrovnaný rozpočet v roku 2024.
To by si vyžiadalo také okresanie služieb štátu, že by to malo vážne sociálne následky upozorňuje šéf Inštitútu finančnej politiky ministerstva financií Juraj Valachy. Zrejme nie je jediný, kto si „zbožne želá“, aby sa zákon zmenil. Bránia tomu však