Denník N

Ako lekár hral v nočných hry, aby nezaspal. Dnes vedie druhé najúspešnejšie štúdio u nás

Foto N - Tomáš Hrivňák
Foto N – Tomáš Hrivňák

Vyštudoval medicínu v Bratislave a roky pracoval na internom oddelení v ružinovskej nemocnici. Aby v nočných službách nezaspal, hrával vo voľných chvíľach online hry. Po čase začal Ivan Krechňák sám prichádzať s návrhmi, ako ich zlepšiť, až napokon založil vlastnú vývojársku firmu. 

PowerPlay Studio na čele s Ivanom Krechňákom je súčasťou svetového herného priemyslu pätnásť rokov a zamestnáva zhruba 80-členný tím. Firma dokázala výrobou športových hier za posledné štyri roky viac ako zdvojnásobiť svoje tržby, ktoré sú v súčasnosti na úrovni 5,7 milióna eur druhé najvyššie spomedzi slovenských štúdií. Rebríček stále vedie Pixel Federation, ktorý je od ostatných slovenských štúdií s vyše 50-miliónovými tržbami na míle vzdialený.

Krechňák hovorí, že v športových hrách patrí jeho firma medzi najlepšie na svete. V roku 2014 získalo PowerPlay Studio cenu pre najrýchlejšie rastúcu technologickú firmu na Slovensku v hodnotení spoločnosti Deloitte.

90 až 95 percent hráčov hrá hry od bratislavského štúdia zadarmo vďaka platbám od tých ostatných, ktorí za to dostávajú v hre výhody – napríklad energetický nápoj, ktorý dovolí pretekať vo viac súťažiach za sebou.

Aby hráči nemali zlý pocit z toho, koľko platia, Krechňák vymyslel, že za peniaze dostanú akúsi medzimenu – napríklad diamanty, zlaté mince a podobne. „Za 10 eur dostanete napríklad 150-tisíc zlatých mincí. Takže jednak nemáte pocit, že ste získali málo, ale zároveň pri tých jednotlivých transakciách nevidíte okamžite, koľko skutočných peňazí ste minuli.“

V roku 2020 získala ich hra Athletics Mania cenu Slovenskej asociácie herných vývojárov za najlepšiu mobilnú hru roka.

Tak ako iné úspešné štúdiá na Slovensku, aj toto podporuje hlavne vzdelávanie mladých vo vývoji hier, keďže takej špecifickej pracovnej sily je stále extrémny nedostatok. Okrem toho sa podľa Krechňákových slov jeho firma snaží prepájať hry s reálnym športom a prostredníctvom hier pomáhať športovcom, napríklad Jánovi Volkovi, Matejovi Beňušovi či Zuzane Štefečekovej.

Pandémia priniesla hernému biznisu vysoké tržby, pretože mnoho iných voľnočasových aktivít bolo pre lockdowny zakázaných, a tak ľudia hrali viac počítačových hier. Podľa šéfa herného štúdia sa však dobré časy skončili a v dôsledku inflácie očakáva tento rok výraznejší pokles tržieb.

V rozhovore sa dočítate:

  • ako sa monetizujú online hry,
  • aký pokles tržieb očakáva herné štúdio v dôsledku inflácie,
  • ako treba rozmýšľať, keď chcete vytvoriť úspešnú hru.
Foto N – Tomáš Hrivňák

K hrám ste sa dostali tak, že ste ich hrali na klinike počas nočných služieb, aby ste nezaspali. To znie ako zjednodušená verzia. Učili ste sa v nočných aj programovať? 

Ja nie som programátor. V hernom prostredí som skôr herný dizajnér. Zameriavam sa na emočnú, psychologickú stránku hier. Niekedy v roku 2001 sme v nočných mali zakázané spať, a tak som začal hrať manažérsku hru, ktorá bola o číslach. Futbaloví hráči mali nejaké atribúty a program vypočítaval, kto má zápas vyhrať. Keď som si však tieto prepočty rátal sám, zistil som, že kalkulácie výsledkov zápasov v tej hre vychádzajú zle. Začal som s tým bombardovať českých tvorcov hry, ktorí mi jedného dňa povedali, aby som im hru pomohol opraviť. Časom mi posielali žiadosti aj tvorcovia iných hier, že im mám pomáhať.

Kedy ste začali pracovať na niečom vlastnom?

Okolo roku 2005 ma kontaktoval môj spolužiak zo základnej, že vyrobil hokejovú hru. Ja som si ju zahral a bola fakt super. Sám ju programoval, lenže ju hralo iba pár jeho známych.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Firmy

Gaming

Rozhovory

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie