Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Najväčší tender Ficovej vlády spúšťa Počiatek rok pred voľbami

Ján Počiatek. Foto - TASR
Ján Počiatek. Foto – TASR

Druhá vláda Roberta Fica v stredu schválila prípravy veľkého diaľničného projektu za miliardy eur. Odsúhlasila projekt na stavbu obchvatu Bratislavy s jeho rýchlocestným napojením až po Dunajskú Stredu.

Výstavba nových kilometrov ciest, po ktorých budú môcť vodiči jazdiť, vyjde podľa predbežných prepočtov celkovo na 4,2 miliardy eur. Daňoví poplatníci by ich mali splácať 30 rokov. Pre ilustráciu – na túto diaľnicu pôjde z ich peňaženiek zhruba toľko, koľko ročne štát vyberie na DPH.

Ak tender skončí podpisom zmluvy, pôjde o najväčší kontrakt, aký kedy robili vlády vedené Robertom Ficom.

O aké cesty ide

Za viac ako štyri miliardy eur by mali vodiči jazdiť po 27 kilometroch obchvatu Bratislavy na trase od Jaroviec po Raču. Do projektu patrí aj rýchlostná cesta R7, ktorá povedie z bratislavského Prievozu, pretnúc nový obchvat, až po Holice pri Dunajskej Strede v dĺžke 32 kilometrov.

Na tieto cesty by si mal požičať súkromník, ktorého si štát vyberie.
Na tieto cesty by si mal požičať súkromník, ktorého si štát vyberie.

Znamená to, že štát sa rozhodol v jednej várke stavať toľko kilometrov diaľnic, koľko obvykle zaobstará cez približne päť jedinečných tendrov.

Napríklad tento rok plánuje odovzdať vodičom päť úsekov v kvalite diaľnice alebo rýchlostnej cesty v celkovej dĺžke 56 kilometrov. Väčšina z nich je na hlavnej tepne D1.

Tento rok by mal byť rekordný na prírastok diaľnic a rýchlostných ciest. Vlani totiž v podobnej kvalite pribudla iba jedna ani nie šesťkilometrová cesta okolo Žiaru nad Hronom.

Komu to pomôže

Obchvat má odkloniť dopravu z preplnených bratislavských ciest. Len po časti D1 s Prístavným mostom prejde denne asi 100-tisíc áut.

Nie všetky smerujú priamo do Bratislavy. Tie, ktoré hlavným mestom len prechádzajú do iného cieľa, by tak jazdili po obchvate a nešli do metropoly.

Rýchlostná cesta na Dunajskú Stredu by mala podľa štátu odstrániť kolóny, ktoré sú v čase dopravnej špičky od Šamorína cez Dunajskú Lužnú či Rovinku.

Kde na to vziať peniaze

Vyše štvormiliardová suma vyšla štátu vďaka tomu, že uprednostnil model PPP, pri ktorom autostrádu súkromník pre štát nielen postaví, ale si na ňu aj požičia v bankách a bude ju 30 rokov udržiavať a prevádzkovať. Štát mu bude služby postupne splácať, ročne približne 150 miliónov eur.

Ministerstvo dopravy sa rozhodlo pre také financovanie výstavby diaľnice s odôvodnením, že štát peniaze nemá. Z eurofondov do bratislavského regiónu sa nesmie veľa dávať, a aj tie peniaze z Bruselu, ktoré máme, sú prisľúbené na iné diaľnice či rýchlostné cesty.

Nebyť súkromníka, dočkali by sme sa vraj obchvatu a novej južnej rýchlocesty až o sedem rokov neskôr než v roku 2019, ktorý avizuje vládny materiál. V iných dokumentoch sa píše o dokončení obchvatu o rok neskôr.

Keď na ministerstve počítali s týmito východiskami, vyšlo im, že PPP obchvat môže byť aj o vyše 300 miliónov eur lacnejší než diaľnica financovaná tradičnou formou. Štát by totiž začal podľa odhadu poradcov stavať o sedem rokov neskôr ako súkromník, čo by dopravu, život a podnikanie v Bratislave významne predražilo.

Čo v počtoch nesedí

Počiatkov miliardový projekt pritom narazil na kritiku ešte skôr, ako vôbec jeho príprava a výstavba odštartovala. Opozičné strany hovoria o chýbajúcich či nejasných prepočtoch, čo by porovnávali, koľko štát preplatí tým, že diaľnice nekupuje bežne, čiže za štátne, ale cez súkromníka.

Každý kilometer cez PPP je dôležitý aj preto, že sa zaň pripláca na úrokoch za úvery, ktoré si naň súkromník musí brať. Spravidla si požičiava drahšie než štát.

Prepočty, s ktorými ráta ministerstvo dopravy, počítajú s tým, že štát sám by si na diaľnicu bral aj 3,4-percentný úrok.

Premiér Robert Fico sa v utorok s ministrom financií Petrom Kažimírom chválil, že štát si vedel na trhu cez dlhopisy s 12-ročnou splatnosťou požičať za 1,45-percentný úrok.

Ministerstvo dopravy vysvetľuje, že počítalo s priemernou cenou štátnych úverov a nielen s ich aktuálnou cenou.

Kažimírovi chýbal v Počiatkovom návrhu presný výpočet, ako by to s nákladmi na obchvat vyzeralo, keby sa do financovania zapojil aj Slovenský investičný holding. To je fond určený na špeciálne projekty, ktorý má k dispozícii vyše 400 miliónov eur z eurofondov.

Ministerstvo dopravy preto pridalo poznámku vo vládnom materiáli – počíta, že by zapojenie holdingu prinieslo úsporu asi 240 miliónov eur.

Bude to hra o čas

Aktuálny súhlas pre Počiatkov projekt od slovenskej vlády nie je rozhodujúci, pretože nejde o definitívu pre nové diaľnice. Znamená len, že môže začať hľadať potenciálnych stavbárov, ktorí by sa do projektu zapojili.

V momente, ako by sa s niektorým z nich chcel dohodnúť na cene za diaľnice a podpísať zmluvu, musel by opäť predstúpiť na vládu a pýtať od ministrov súhlas.

Aj keby štát hneď začal hľadať stavbárov na tento veľký diaľničný projekt, do volieb je to len pár mesiacov. Pre ilustráciu, stavbára pre 13-kilometrový úsek D1 s náročným tunelom Višňové pri Žiline hľadali diaľničiari 2,5 roka.

Až budúca vláda zrejme posúdi, či rozrobené plány ministra Počiatka prijme za svoje. Vláda Ivety Radičovej zrušila po svojich predchodcoch rozpracované PPP diaľnice za zhruba 17 miliárd eur.

Dnes na DennikE.sk

Zdieľať

Týždeň v európskej ekonomike: V Nemecku sa diskutuje o užitočnosti dlhovej brzdy

Týždeň v európskej ekonomike: V Nemecku sa diskutuje o užitočnosti dlhovej brzdy a tamojší zamestnávatelia a odbory volajú po masívnych, dlhovo-financovaných investíciách +

  • Európskemu sektoru umelej inteligencie dominuje niekoľko krajín, veľké firmy a muži.
  • Štatistika: Ako nám pribúda povrchu, ktorý si prisvojujeme

Minúta po minúte

Zdieľať

NBS sa zapája do boja proti zmene klímy, stala sa členom „koalície odhodlaných“. „Ekologicky udržateľná budúcnosť bude závisieť od toho, ako dokážeme spravovať riziká a mobilizovať kapitál pre zelené a nízkouhlíkové investície,“ povedal guvernér Peter Kažimír.

Členom koalície Network for Greening the Financial System je v súčasnosti 46 centrálnych bánk a deväť pozorovateľov. Pre Slovensko je to podľa hovorcu NBS výborný komunikačný kanál pre jednu z najpálčivejších tém súčasnosti. Účasť NBS v skupine schválili členovia NGFS jednohlasne.

„S Národnou bankou Slovenska nás spája spoločné presvedčenie: najlepšou zárukou úspechu je to, ak centrálne banky zladia svoje reakcie na celosvetové výzvy, ktoré zmena klímy predstavuje,“ zdôraznil predseda skupiny Frank Elderson.

O dôležitosti témy klimatickej zmeny svedčí podľa hovorcu NBS aj fakt, že dominovala aj nedávnemu výročnému zasadnutiu Medzinárodného menového fondu. (tasr)

Zdieľať

Automobilka Jaguar Land Rover je otvorená vstupu do partnerských aliancií za účelom zníženia nákladov na vývoj technológií. O korporátnu fúziu s konkurenčným výrobcom však nemá záujem, vyhlásil výkonný šéf JLR Ralf Speth.

„Cítime tlak, ktorý vytvára dopyt po znížení uhlíkových emisií a vývoj elektrických vozidiel,“ cituje Spetha agentúra Reuters.

Na otázku, či sa automobilka alebo jej materská spoločnosť Tata Motors usilujú o fúziu pre JLR, odpovedá nie. „Dokážeme prežiť samostatne.“

JLR sa v tomto roku dohodla s BMW na spoločnom vývoji súčiastok pre elektrické autá.

Nový elektrický prírastok:

Jaguar už predáva svoje prvé elektrické SUV I-Pace.

Plne elektrická má byť aj nová generácia najluxusnejšieho sedanu XJ. Výrobca zatiaľ nepovedal, kedy uvedie na trh nové XJ.

Zdieľať

Slovenská ekonomika by podľa OECD mala v roku 2019 vzrásť o 2,5 %, v roku 2020 o 2,2 % a v roku 2021 o 2,6 %. To je menej, ako nateraz predpokladajú domáce i iné medzinárodné inštitúcie, upozornila Národná banka Slovenska.

Novembrový ekonomický výhľad OECD predpokladá, že rast globálneho HDP bude v najbližších rokoch dosahovať v porovnaní s minulosťou výrazne nižšie hodnoty. Rast svetového hospodárstva by sa mal zvoľniť z 3,5 % v minulom roku na 2,9 % v rokoch 2019 a 2020.

OECD očakáva výrazné ochladenie rastu globálneho obchodu. Rast svetovej obchodnej výmeny by sa mal spomaliť z 3,7 % v roku 2018 na 1,2 % v tomto roku, 1,6 % v roku 2020 a 2,3 % v roku 2021.

OECD zdôrazňuje, že v horizonte predikcie naďalej pretrvávajú významné negatívne riziká. Popri možnom spomalení čínskej ekonomiky sú stále najväčšou hrozbou pokračujúce obchodné spory globálneho charakteru, ako aj možné nedosiahnutie obchodnej dohody v termíne prechodného obdobia po (pravdepodobne usporiadanom) brexite.

Organizácia odhaduje, že tarifné opatrenia prijaté USA a Čínou v priebehu tohto roka (zapracované v prognóze) spôsobia zníženie globálneho rastu o 0,3 až 0,4 percentuálneho bodu v roku 2020 a 0,2 – 0,3 percentuálneho bodu v roku 2021.

V základnom scenári OECD očakáva, že rast HDP eurozóny sa spomalí z 1,9 % v roku 2018 na 1,2 % v tomto roku, 1,1 % v roku 2020 a 1,2 % v roku 2021.

Zdieľať

Aston Martin má prvé SUV. Z problémov ho má vytiahnuť Čína a ženy

Foto - Aston Martin
Foto – Aston Martin

Luxusná automobilka Aston Martin vstupuje do rastúceho segmentu športovo-úžitkových vozidiel (SUV). Od nového modelu DBX si sľubuje zlepšenie finančnej kondície, ktorá upadá od vlaňajšieho vstupu na burzu. Chce ním tiež osloviť viac žien.

Nové SUV predstavili súčasne v Los Angeles a Pekingu, keďže USA a Čína by preň mali byť kľúčovými trhmi, píšu Financial Times.

Cena DBX je 158-tisíc libier. Prichádza na trh v neľahkom období pre výrobcu.

Ako sa (ne)darí Aston Martin:

  • akcie automobilky od októbra 2018, keď ich uviedla na burzu, spadli o 80 percent;
  • tržby firmy poznačilo globálne spomalenie dopytu po autách;
  • ekonomiku ťažia náklady na prípravu novej fabriky vo Walese.

Aston Martin dúfa, že DBX osloví viac zákazníkov mimo Británie. Na ostrovoch generuje približne štvrtinu celkových tržieb.

Automobilka vkladá nádeje najmä do Číny, ktorá je najsilnejším trhom prémiových SUV. Približne polovica jej zákazníkov na čínskom trhu sú už teraz ženy.

S DBX vstupuje Aston Martin do najhorúcejšieho trhového segmentu. Silný rast predaja aj ziskovosti v ňom vykazujú konkurenti Lamborghini (model Urus) aj Maserati (model Levante).

Aston Martin plánuje výrazne zvýšiť odbyt. K súčasnému ročnému predaju zhruba 6-tisíc áut chce pridať do 5-tisíc kusov SUV, píše Reuters.

Zdieľať

Potravinárska komora Slovenska navrhuje, aby darovanie potravín po dátume minimálnej trvanlivosti zostalo na dobrovoľnej báze. Odporúča, aby novelu zákona, ktorá má zakotviť povinné darovanie potravín, pred schválením prediskutovali odborníci na bezpečnosť potravín a zdravie.

PKS síce oceňuje snahu predkladať návrhy riešení aj na také dôležité otázky, ako je plytvanie potravinami. No tvrdí, že pri zavedení povinnosti darovať charitatívnym organizáciám všetky potraviny, ktorým uplynula doba minimálnej trvanlivosti, pokiaľ sú bezpečné, vznikajú mnohé problémy.

Komora upozorňuje, že dátumom minimálnej trvanlivosti sú označené tisícky položiek. Za otázne považuje, či sú charitatívne organizácie kapacitne a technologicky na takýto krok pripravené.

„Druhá, nemenej dôležitá otázka, je bezpečnosť spotrebiteľa, najmä rizikových skupín, ako sú starší ľudia. Potravinári po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti nemôžu garantovať zachovanie typických chuťových či senzorických vlastností potravín. Otázne preto je, či príjemcovia darovaných potravín, najmä sociálne zariadenia, budú spôsobilé rozpoznať bezpečnosť potraviny po uplynutí dátumu minimálnej trvanlivosti na jej konzumáciu,“ reaguje PKS.

Viac k téme nájdete tu.

Zdieľať

Elektromobily z čínskej fabriky Tesly majú prísť na trh v januári

Tesla plánuje odštartovať dodávky elektromobilov Model 3 vyrobených v novej čínskej fabrike v januári. Je to ďalší signál, že sa približuje k masovej produkcii vozidiel na najväčšom automobilovom trhu na svete.

Tesla chce začať postupne dodávať zákazníkom elektrické sedany zo závodu v Šanghaji pred prvým dňom Čínskeho nového roka, ktorý pripadne na 25. januára, píše Bloomberg.

V októbri automobilka uviedla, že štart dodávok očakáva v prvom kvartáli 2020. Bližší termín nespresnila.

Na trh by mali ako prvé putovať vozidlá, ktoré Tesla vyrobí v úvodnej várke produkcie „vo veľkom“, nie kusy, ktoré nedávno zmontovala v menšom počte.

Čínska fabrika Tesly je prvá v krajine, ktorú celú vlastní zahraničná automobilka. Zároveň je to prvý závod Tesly mimo domovských Spojených štátov.

Pre jej šéfa Elona Muska bude rozhodujúcim testom toho, či dokáže udržať ziskovosť.

Zdieľať

OECD zvýšila prognózu rastu ekonomiky eurozóny v tomto aj v budúcom roku. V roku 2019 predpokladá zvýšenie HDP o 1,2 %, na budúci rok prírastok o 1,1 %. V oboch prípadoch ide o zlepšenie o 0,1 bodu oproti prechádzajúcim odhadom.

Rast svetovej ekonomiky by mal v tomto aj v budúcom roku dosiahnuť 2,9 percenta, odhaduje OECD v novembrovej prognóze.

Išlo by o najslabšie tempo od globálnej finančnej krízy pred desiatimi rokmi.

Svetová ekonomika sa podľa OECD potýka s negatívnymi dosahmi obchodných konfliktov, slabých podnikateľských investícií a pretrvávajúcej politickej neistoty, čo zvyšuje riziko dlhodobej hospodárskej stagnácie.

Podľa OECD slovenská ekonomika v tomto roku porastie o 2,5 percenta. V budúcom roku by sa tempo rastu HDP malo zvoľniť na 2,2 percenta.

Zdieľať

Nemecký kartelový úrad uložil automobilkám BMW, Volkswagen a Daimler súhrnnú pokutu 100 miliónov eur. Podľa jeho zistení sa v rozpore so zákonom dohadovali na cenách ocele, ktorú nakupovali od dodávateľov.

Podľa úradu platili výrobcovia vozidiel ceny, na ktorých sa vopred spoločne dohodli, najmenej do roku 2016, uvádza Reuters.

V spojení v tejto veci boli v rokoch 2004 až 2013.

Vyšetrovanie prípadu trvalo tri a pol roka. Všetky tri firmy verdikt prijali.

Kto koľko zaplatí:

  • BMW uhradí 28 miliónov eur;
  • Daimler má platiť 23,5 milióna eur;
  • Volkswagen sa k výške sankcie, ktorú má uhradiť, odmietol vyjadriť.

Podľa kartelového úradu sa ceny oceľových výrobkov, na ktorých sa dohodla trojica automobiliek, podieľajú na konečnej cene vozidla menej ako 1 percentom.

Zdieľať

Štvrtkový parlamentný výbor pre hospodárske záležitosti nie je uznášaniaschopný. Na programe mal aj návrh kandidáta Petra Helexu na post predsedu Úradu pre reguláciu elektronických komunikácií.

Helexa je aktuálnym šéfom Slovenskej pošty a súhlasil, že vystúpi pred poslancami aj mimo oficiálneho programu výboru.

Americká obchodná komora a tri podnikateľské zväzy listom žiadali, aby Helexa verejne odpovedal na otázky o svojich plánoch a odbornosti.

Zdieľať

Následky klimatickej zmeny sú podľa verejnosti najdôležitejšia téma, ktorou by sa mali zodpovedné firmy zaoberať. V prieskume Focusu pre Business Leaders Forum prekonali ekologické témy aj popularitu podpory znevýhodnených, vzdelávania a boja proti korupcii.

Zdieľať

Spojené štáty podržali Nemecko, aby nespadlo do recesie

Američania pomohli Nemecku vyhnúť sa recesii. Nemecký vývoz do Spojených štátov napriek obchodnému napätiu zrýchlil v 3. štvrťroku medziročný rast na 7,6 percenta, v predchádzajúcom kvartáli sa zvýšil o 5,3 percenta.

Export do Číny, ktorá je najdôležitejším obchodným partnerom Nemecka, v 3. štvrťroku takmer stagnoval, píše Reuters.

Spojené štáty boli vlani po Číne a Holandsku tretím najväčším odbytiskom pre nemecké výrobky. Obe krajiny si medzi sebou vymenili tovar za 177,8 miliardy eur.

Motorom nemeckej ekonomiky býva tradične vývoz, ktorému sa však prestáva dariť.

Môže za to globálne napätie vyvolané americko-čínskou obchodnou vojnou, hrozby amerického prezidenta Donalda Trumpa, že zvýši dovozné clá na európske automobilky a obavy z brexitu

Nemecko sa tesne vyhlo recesii:

Nemecká ekonomika vykázala v 3. štvrťroku prekvapujúco nepatrný medzikvartálny rast o 0,1 percenta a vyhla sa tak technickej recesii.

Ťahala ju najmä domáca spotreba, výdavky štátu a stavebníctvo. Lepší výsledok než v 2. kvartáli napokon zaznamenal aj export.

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať