Ako deti naučiť šetriť, ale nevychovať z nich lakomcov. Ako budovať zdravý vzťah k peniazom, radia odborníci

Jednou z ciest k inteligentným rozhodnutiam detí v oblasti financií je poskytovať im rozhodovacie príležitosti – skutočné v prítomnom živote i modelové, hovorí metodik Viliam Kratochvíl.
Dieťa sa môže učiť hodnote peňazí už od chvíle, keď sa naučí počítať, hovoria odborníci na financie a vzdelávanie. Odporúčajú, ako u detí budovať zdravý vzťah k peniazom – aby sa ich naučili si vážiť, ale na druhej strane na nich príliš nelipnúť. Na konkrétnych aktivitách ukazujú, ako učiť deti rozumne hospodáriť s rozpočtom.
Dôležitý je pre dieťa aj míľnik prvého vreckového – vtedy podľa odborníkov prvýkrát zistí, že niečo vlastní. Kedy s vreckovým začať a v akých sumách?
Opýtali sme sa:
1. V akom veku je dobré prvýkrát deti zoznámiť s peniazmi? Pomocou akých aktivít ich učiť rozumne hospodáriť? Ako zabrániť tomu, aby peniaze nerozhadzovali, ale aby neboli ani lakomé a vedeli sa podeliť?
2. Kedy dať deťom prvé vreckové? V akej výške?
Odpovedali:
- Martin Šuster, člen Rady pre rozpočtovú zodpovednosť,
- Agáta Lešková, lektorka projektu Národnej banky Slovenska 5peňazí z Kremnice,
- Miroslava Kumančíková, psychologička, lektorka kurzov Rešpektovať a byť rešpektovaný,
- Viliam Kratochvíl, odborný garant programu FinQ, didaktik dejepisu,
- Danica Lacová, riaditeľka FinQ centra,
- Tomáš Mikulovský, učiteľ, youtuber MaTYkar.
Tu sú ich odpovede: