Denník N

Logo Ekonomický NewsfilterEkonomický newsfilter: SkyToll sa potichu prevteľuje do Doležalovho mýtneho systému

🎧 Novinka: Všetky podcasty Denníka N nájdete teraz iba v aplikácii Dennik N. Jej nová verzia má vylepšené funkcie prehrávania. Stiahnite si ju, vyskúšajte a napíšte nám, čo by ste ešte vylepšili.

Prichádzajú ŠKODA SCALA, KAMIQ a FABIA s balíkom benefitov 5 rokov pohody a cenovou garanciou na 12 mesiacov. Majte filipa a ušetríte až do 1500 €.


Dobrý deň,

okolo nového mýtneho systému je podozrivá hmla aj tri mesiace pred jeho zavedením.

Vyzerá to tak, že štátni diaľničiari lepia dohromady provizórne riešenie z technológií, ktoré bez verejnej súťaže nakupujú od spoločnosti SkyToll.

Čiže od firmy, ktorej za 13 rokov zaplatili približne miliardu eur – takmer polovicu všetkých poplatkov od kamionistov.

Nie je vôbec jasné, koľko má vynášať tento nový provizórny mýtny systém a koľko má stáť.

Zo strany Hegerovej vlády je to obrovský hazard. Energetická kríza sa pomaly prelieva do hospodárskej a štát môže mať problém aj so svojím dlhom.

Ruský prezident Vladimir Putin podpísal dekréty o „o uznaní nezávislosti“ Chersonskej a Zaporižžskej oblasti Ukrajiny. Výsledkom môže byť ďalšia eskalácia vojny a rozšírenie protiruských sankcií.

Ekonomický newsfilter má dnes 1 200 slov, venujte mu 5 minút a budete vedieť všetko podstatné. Pripravili Ján Kováč a Marek Legéň.


1. Štátni diaľničiari si kúpia od SkyTollu aj mýtne brány

Národná diaľničná spoločnosť chce spraviť ďalší obchod so spoločnosťou SkyToll, ktorá ju za 13 rokov výberu mýta od kamionistov obrala takmer o polovicu mýtnych výnosov. Za prevádzku existujúceho systému SkyTollu celkovo zaplatí približne 1 miliardu eur.

Napriek tejto sume systém zostáva aj po ukončení zmluvy v rukách SkyTollu. NDS s ním teraz vyjednáva o odkúpení mýtnych brán, ktoré kontrolujú, či majú kamionisti zaplatené mýto.

Kúpa mýtnych brán a možno aj áut mýtnej polície by mala byť ďalším krokom smerom k vytvoreniu nového mýtneho systému. Ten by mal byť iba provizórny a dočasný, diaľničiari ho chystajú, keďže im zlyhali verejné súťaže, v ktorých chceli nakúpiť plnohodnotný elektronický systém.

Informácie o tomto provizórnom systéme sú útržkovité a nejasné. To, čo vieme, vytvára takýto obraz:

  • NDS chce vytvoriť nový mýtny systém z dvoch zákaziek, ktoré bez verejnej súťaže pridelila alebo pridelí SkyTollu.
  • Prvou bol modul, ktorý má zabezpečiť Európsku službu elektronického výberu mýta (modul EETS). SkyTollu zaň zaplatí 10 miliónov aj s päťročnou prevádzkou. EETS by mal po novom zaznamenávať a spracovávať dáta o pohybe nákladných áut.
  • Dopravcovia by sa k nemu mali pripojiť pomocou poskytovateľa služieb EETS. O licenciu požiadalo šesť firiem.
  • Druhou zákazkou majú byť teraz zariadenia, ktorými SkyToll v predošlých rokoch odhaľoval čiernych pasažierov – predovšetkým mýtne brány. Šéf NDS pre technológie Jaroslav Ivanco včera povedal, že so SkyTollom rokujú o ich odkúpení. Majú aj znalecký posudok, ale cenu z tohto posudku neprezradil.
  • NDS bude zrejme potrebovať ešte minimálne nejaký fakturačný systém.

Ako to celé dopadne: Keď sa dopravcovia v novom roku preklopia do nového mýtneho systému, drvivá väčšina z nich zrejme iba prejde od SkyTollu k jeho sesterskej firme ITIS Holding. Tá je totiž jednou z firiem, ktoré požiadali o licenciu na EETS. Ostatné si zrejme budú postupne zvyšovať trhový podiel, ale minimálne na začiatku bude ich úloha oproti ITIS-u/SkyTollu bezvýznamná.

Krátke zhrnutie: Nové mýto majú teda kontrolovať brány od SkyTollu, modul EETS tiež od SkyTollu a väčšina zákazníkov zostane v rukách SkyTollu.

Nielenže sa to javí ako ďalšia pofidérna hra NDS

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Logo Ekonomický NewsfilterEkonomický newsfilter

Ekonomika

Teraz najčítanejšie