Denník N

NDS sľubuje, že nové mýto vynesie 250 miliónov ročne pri pätinových nákladoch. Presným číslam sa vyhýba 

Ilustračné foto - TASR
Ilustračné foto – TASR
  • Na konci roka vyprší 13-ročný mýtny kontrakt so spoločnosťou SkyToll.
  • NDS tvrdí, že od januára vlastnými silami vyberie z mýta 250 miliónov ročne a náklady budú výrazne pod 20 percentami tejto sumy.
  • Presné sumy a mnohé iné detaily si však necháva pre seba. Chýba napríklad dodatok o tom, ako sa bude SkyToll vypínať, alebo o tom, za koľko od neho štát kúpi mýtne brány.
  • Systém, ktorý NDS zavádza od januára, je náhradné riešenie. Pôvodne chcela cez tri verejné súťaže kúpiť robustnejší mýtny systém. Z troch tendrov však zostal nateraz len jeden, ktorého favoritom je sesterská firma SkyTollu.

O necelé tri mesiace vyprší mýtna zmluva so SkyTollom a štát by mal poplatky od kamionistov vyberať v novom režime. Národná diaľničná spoločnosť však odmieta prezradiť, koľko presne ju to bude stáť. Táto informácia je kľúčová, pretože:

  • kontrakt SkyTollu je známy práve tým, že historicky stála služba takmer polovicu všetkého, čo sa na mýte vybralo;
  • Náklady na mýto sa tak blížili celkovo k jednej miliarde eur, ktorej veľká časť by inak mohla ísť na stavbu, prevádzku a údržbu diaľnic;
  • téma je toxická aj politicky, pretože takéto nastavenie vzišlo zo súťaže z prvej vlády Roberta Fica, z ktorej všetkých troch lacnejších konkurentov SkyTollu vyradili.

Národná diaľničná spoločnosť tvrdí, že výnosy z mýta by mali zostať na aktuálnej úrovni okolo 250 miliónov eur ročne. Pracuje totiž so scenárom, že koniec zmluvy so SkyTollom sa obíde bez únikov na mýte.

Otázka únikov je veľmi dôležitá, keďže NDS chce od januára vyberať mýto s oveľa lacnejšími a menej robustnými technológiami.

„Výnos mýta závisí od počtu áut, ktoré prejdú cez Slovensko, nie od systému, ktorý na to máte,” vravel šéf Národnej diaľničnej spoločnosti pre informačné technológie Jaroslav Ivanco na Cestnej konferencii združenia dopravcov Česmad.

Ďalšou otázkou je to, aké budú náklady na mýto od budúceho roka.

„Dnes môžem povedať, že ideme výrazne dole pod 20 %,” rečnil Ivanco. To by malo znamenať, že náklady na výber mýta by mali byť výrazne pod 50 miliónmi eur (20 % z 250 miliónov). Dnes sú približne 70 miliónov.

Čistý výber mýta by mal teda dosiahnuť 200 miliónov, čo by bol historický rekord.

NDS

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Doprava

Mýto

Technológie

Ekonomika

Teraz najčítanejšie