Denník N

V kamiónovej preprave urobíme to čo Uber s taxíkmi, hovorí šéf slovenského Sygicu

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Sygic sa preslávil navigačnou aplikáciou do smartfónov, ktorá doteraz patrí medzi najsťahovanejšie vo svojom segmente. Dnes sa chystá transformovať kamiónovú dopravu, hovorí riaditeľ slovenskej firmy Martin Strigač.

Sygic sa do povedomia verejnosti dostal koncom prvej dekády nášho storočia ako firma, ktorá sa podieľala na revolúcii v mobilných navigáciách určených pre bežného užívateľa. Vo svojich začiatkoch v roku 2004 však firma predávala navigácie hlavne iným firmám. Ich služba bola výnimočná v tom, že sa ľahko vedela prispôsobiť rôznym operačným systémom, čím sa odlíšili od konkurentov, ako TomTom a Garmin. Väčšinu Sygicu od roku 2019 vlastní spoločnosť Eurowag, orientovaná na fintechové riešenia v doprave.

„Chceme urobiť niečo podobné tomu, čo urobil Uber v taxi biznise,“ hovorí Strigač o ambíciách firmy v kamiónovej doprave. Systém, na ktorom pracujú, má výrazne uľahčiť objednávanie prepravy a znížiť tlak na manažment prepravných spoločností.

V kamiónovej preprave sa dnes často stáva, že ťahač za sebou cestou z vykládky vezie len prázdny náves. Kamióny tak najazdia množstvo prázdnych kilometrov a vytvoria zbytočné emisie. Nový systém by mal pomôcť vyťažiť kamióny omnoho efektívnejšie.

Strigač, ktorý v roku 2018 prebral vedenie firmy po jej zakladateľovi Michalovi Štenclovi, v rozhovore hovorí:

  • ako konkrétne má vyzerať „uberizácia“ kamiónovej prepravy;
  • ako výsledky Sygicu ovplyvnila pandémia;
  • ako sa firme darí v biznise s navigáciami pre cestovateľov a prečo prešli od doživotných licencií k systému predplatného;
  • aké pokroky robí Sygic v predaji navigácií automobilkám

Sygic bol jednou z prvých firiem, ktoré vytvorili offline navigáciu do smartfónov. Keby ste mali urobiť podobný technologický krok vpred dnes, čo by to znamenalo?

Sygic bol jednou z prvých navigácií, ktoré vôbec fungovali na smartfónoch. Bol tu aj TomTom, ale ten fungoval slabo. Podobných inovácií bolo v našej histórii viac.

Do budúcna pracujeme na „uberizácii“ kamiónovej dopravy, čo je oveľa komplexnejší problém ako dostať navigáciu na nový operačný systém. Máme oveľa väčšie ambície uspieť tam aj so skupinou a priniesť niečo, čo sa ešte nikomu nepodarilo.

O čo konkrétne ide? 

Až 70 percent kamiónových firiem v Európe vlastní do desať kamiónov. Sú to malé rodinné podniky, ktoré majú veľmi sťažené podmienky rastu v podnikaní, pretože prostredie, v ktorom pracujú, je veľmi komplexné – od rôznych lokálnych legislatív, ktoré využívajú výnimky z celoeurópskych pravidiel, až po rôzne byrokratické záležitosti, ktoré musia riešiť.

Automatizácia a digitalizácia do tohto odvetvia ešte úplne nedorazila. Prirovnal by som to k bankám pred dvadsiatimi rokmi. Dnes sa už nikto nezamýšľa nad tým, že máme v mobile internetbanking. Prvé internetbankingy na webe ani nevyzerali veľmi dobre, ale banky ich postupne zveľaďovali. Dnes sa už zo smartbankingu stáva kanál, ktorým banky pridávajú hodnotu svojim produktom a ktorý im ponúka možnosť predávať cezeň dodatočné služby. Čoraz viac vidíme, že rôzne finančné inštitúcie tam pridávajú funkcie spojené s mobilitou a podobne. Toto všetko v segmente kamiónovej dopravy ešte len príde.

Ako sa váš plán riešenia podobá Uberu?

Chceme urobiť niečo podobné tomu, čo urobil Uber v taxi biznise. Taxi firmy fungovali tak, že ste si cez telefón objednali taxík, na dispečingu vám našli šoféra, ktorý je najbližšie, a potom vám oznámili, že po vás niekto príde. Celé to bolo riadené informačnými systémami, ale aj ľudskou silou na báze telefónov.

Uber namiesto toho, aby sa snažil vylepšovať callcentrum či prinášal nový informačný systém pre tých dispečerov, navigáciu šoférom a podobne, priniesol jednoduchú aplikáciu ako pre vodiča, tak aj pre zákazníka a umožnil jazdiť komukoľvek. Na pozadí je robustný IT systém, ktorý má za sebou umelú inteligenciu, ale to už ten spotrebiteľ nemusí vidieť. A či sú tam aj manuálne operácie, alebo automatizované, je pre tých, ktorí systém používajú, skryté.

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Doprava

Firmy

Rozhovory

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie