Denník N

Startupy sa často topia v ideáloch. Ak chcú uspieť, mali by sa vyhnúť začiatočníckym chybám

Dobré nápady a mladé technologické firmy často zanikajú pre začiatočnícke chyby. Podporiť ich pritom môžu odborníci a skúsení mentori zo sveta startupov.

Ak máte priemerný produkt a napriek tomu sa s ním snažíte preraziť, pravdepodobne neuspejete alebo váš úspech bude len chvíľkovou epizódou. Prečo však často neuspejú ani firmy, ktoré prinášajú technologicky unikátne inovatívne riešenia?

Neprinášajú hodnotu pre zákazníka

Väčšina startupov naráža na základnú chybu – všetku svoju pozornosť totiž venujú technickému riešeniu svojho produktu. Často však zanedbávajú alebo odsúvajú na okraj to kľúčové – pridanú hodnotu pre zákazníka. Domnievajú sa, že poznajú zákazníka aj trh, skutočnosť však býva úplne iná. V prípade inovatívnych riešení firma často vytvára nový trh, ktorý sa správa inak, ako sa pôvodne predpokladalo.

Ak hodnota pre zákazníka nespĺňa riešenie jeho potrieb, nebude ochotný za ňu zaplatiť. „Pozornosť zameraná na samotný produkt vedie v drvivej väčšine prípadov len ku krátkodobému naplneniu cieľov,“ upozorňuje Michal Vanovčan, výkonný manažér startupového programu Seed Starter Slovenskej sporiteľne. Tento krátkozraký prístup navyše často súvisí s tým, že začínajúce technologické firmy vychádzajú pri modelovaní zákazníka zo svojich skúseností s tými, ktorí ich produkt testujú zadarmo, platiaci zákazník však uvažuje inak.

Nevedia sa predať

S týmto nedostatkom úzko súvisí ďalšia častá slabina – predstaviť svoj projekt tak, aby zaujal investora. Väčšina startupov vidí podstatu v technickom riešení produktu a spôsobe jeho fungovania. Potenciálnych investorov to však v podstate vôbec nezaujíma. „V priebehu niekoľkých sekúnd musia počuť len to, v čom spočíva pridaná hodnota startupu, t. j. prečo si zákazník vyberie práve ich produkt. A hlavne, prečo budú ochotní zaň zaplatiť,“ upozorňuje na ďalší častý problém stredoeurópskych startupov Vítek Šubert, jeden z mentorov unikátneho workshopu Startup Bootcamp. Vylepšiť dokonalý pitch je pritom náročnejšie, ako sa na prvý pohľad môže zdať, a spätná väzba od odborníkov, ktorí sa už v praxi stretli so stovkami prezentácií startupov, je veľmi dôležitá.

Riešenie? Spätná väzba a prax

Práve na odstránenie týchto nedostatkov sa zameriava unikátna akcia Startup Bootcamp od Seed Startera Slovenskej sporiteľne. Jeho cieľom je vrátiť obrovské nadšenie začínajúcich startupistov na chvíľu späť na zem, otvoriť im oči a čo najlepšie ich pripraviť na dlhodobý úspech na reálnom trhu. Zakladateľov mladých technologických firiem vracia o niekoľko krokov späť, núti ich znovu a lepšie premýšľať o svojom koncepte, prebúdza v nich pochybnosti, či si vybrali tú najdokonalejšiu cestu a najvyšší cieľ. „Väčšina startupistov musí bez toho, aby si to uvedomovali, začať uvažovať o svojom produkte a zámere úplne iným spôsobom, než boli doteraz zvyknutí. Zaslepení skvelým technickým riešením si totiž myslia, že majú všetko hotové, Bootcamp ich však často presvedčí o opaku,“ hovorí Martin Medek, ďalší zo skúsených mentorov.

„Môžete mať skvelý produkt, ale ak zakladateľ startupu nedokáže prijímať spätnú väzbu, žiadny rozumný investor do neho nevloží peniaze. Zakladateľ je rovnako dôležitý ako produkt.“

Michal Vanovčan, výkonný manažér programu Seed Starter Slovenskej sporiteľne

Michal Vanovčan, výkonný manažér programu Seed Starter Slovenskej sporiteľne

O tom, aká dôležitá je spolupráca s profesionálmi už v počiatočnej fáze projektu, svedčia dvojročné skúsenosti so Startup Bootcampmi v Českej republike. „Práve intenzívne tréningy v rámci Bootcampu nás nasmerovali na správnu cestu. Spolupráca s mentormi nám pomohla pri vstupe na trh, kde sme v priebehu prvého roka získali viac ako 50 tisíc používateľov,“ spomína Alan Pock, CEO a spoluzakladateľ investičnej aplikácie Investown, na účasť v prvom Startup Bootcampe od Seed Startera.

Odvtedy sa v Českej republike uskutočnilo šesť takýchto akcií, na ktorých sa intenzívne diskutuje aj o biznis pláne, marketingu a predaji, a ktoré absolvovalo už viac ako tridsať startupov.

V Bratislave sa na prelome novembra a decembra uskutoční po prvýkrát.  „Preberáme osvedčený koncept akcie, ktorý sa stretol s výbornou spätnou väzbou od startupovej komunity. Okrem investícií chceme posunúť slovenskú startupovú scénu ako celok o niekoľko krokov ďalej. Bootcampy v tom zohrávajú kľúčovú úlohu a plánujeme ich organizovať zhruba raz za štvrťrok,“ uzatvára Michal Vanovčan a dodáva, že firmy za podobné workshopy zvyčajne platia tisíce eur, zatiaľ čo Startup Bootcamp je pre vybrané projekty zadarmo.

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie