Denník N

Firmám, ktoré zanedbali nákup energií, pomôžeme menej ako tým prezieravejším, hovorí Hirmanov štátny tajomník Švec

Nový štátny tajomník ministerstva hospodárstva Peter Švec Foto N - Tomáš Benedikovič
Nový štátny tajomník ministerstva hospodárstva Peter Švec Foto N – Tomáš Benedikovič

Po odchode SaS z vlády sa novým štátnym tajomníkom ministerstva hospodárstva stal Peter Švec, ktorý bol najväčšiu časť svojej kariéry šéfom komunikácie trnavskej automobilky Stellantis. Predtým bol aj hovorcom pivovaru Heineken a ministerstva financií a riaditeľom marketingu Slovenskej sporiteľne.

Denník E s ním hovorí o tom, prečo prijal tento post aj napriek tomu, že menšinová vláda vôbec nemusí dovládnuť až do jari roku 2024 a skončiť môže veľmi rýchlo.

Švec hovorí, že si sám kládol otázku, ako dlho môže jeho misia trvať. Za svoju výhodu považuje, že ho nezaťažujú žiadne spory s politikmi. „S rezortom financií nemáme žiadne pozičné súboje z minulosti s politickým kontextom,“ hovorí Švec.

Veľká investícia nemeckého Boschu na východnom Slovensku je podľa neho zachránená, aj keď bývalý minister Richard Sulík o nej rozprával unáhlene, keď ešte nebola úplne istá. Z fabriky pre 4-tisíc zamestnancov je istých zatiaľ 400 pracovných miest. O zvyšku rokujú.

Opisuje aj to, ako jeho rezort finalizuje pre firmy výpomoci s nebývalo drahými energiami, a hovorí aj o zlepšení lákania veľkých investícii.

Čo sa ešte dočítate:

  • aké sú jeho vzťahy s politikmi i jeho bezprostredným šéfom – novým ministrom hospodárstva Karlom Hirmanom,
  • či má nové vedenie ministerstva od politikov dostatok voľnosti na nezávislé odborné riešenia,
  • ako sa zvyšuje nezávislosť krajiny od dovozu energií z Ruska,
  • prečo nemecký Bosch rozbieha novú slovenskú investíciu v podstatne menšom rozsahu, ako pôvodne sľuboval exminister hospodárstva Richard Sulík,
  • ako chce štát pre občanov dotovať ďalší rozvoj elektromobility,
  • ako chce garantovať, že bývalého zamestnávateľa Stellantis nebude zvýhodňovať viac ako iné firmy,
  • ako sa nové vedenie ministerstva stavia k Sulíkovej vodíkovej koncepcii.

Prečo ste po 16 rokoch na poste riaditeľa vonkajších vzťahov jednej z najväčších fabrík v krajine, automobilky Stellantis, prešli na post štátneho tajomníka ministerstva hospodárstva?

Práve po 16 rokoch v jednej spoločnosti mi prišlo ako dobrá príležitosť zúročiť práve v rezorte hospodárstva svoje skúsenosti z autopriemyslu, aj tie roky predtým, keď som bol aktívny aj v bankovníctve a potravinárstve a ako hovorca aj na ministerstve financií počas prvej postmečiarovskej vlády. A makroekonomike a firmám som sa venoval aj ako novinár počas úplných začiatkov svojej kariéry. Ponuka prejsť na ministerstvo hospodárstva ma však veľmi zaujala hlavne preto, že nebola politická. Nový minister hospodárstva Karel Hirman, ktorý prišiel na rezort ako odborník, si mohol jedného štátneho tajomníka vybrať sám, a práve tá jeho dôvera pre mňa bola podstatná a jeho ponuku som prijal. Druhého štátneho tajomníka ministrovi navrhuje vláda, i keď on má k návrhu právo veta. (Vláda na tento post menovala energetika Petra Gerharta, ktorý od roku 2006 pracuje pre štátnu Jadrovú a vyraďovaciu spoločnosť a predtým pracoval aj v Slovenských elektrárňach, poznámka redakcie)

Ako dobre sa poznáte s ministrom Hirmanom, že vás chcel mať vo svojom najužšom tíme?

My sa poznáme od začiatku mojej pracovnej kariéry. Od pôsobenia v slovenskej pobočke Českej tlačovej kancelárie. A spolu sme pracovali aj v týždenníku Trend. Poznáme sa veľmi dobre aj osobne. Odborne sa dobre dopĺňame. Máme veľa spoločných názorov – tak politických, ako aj odborných. Toto všetko rozhodlo, že som jeho ponuku prijal.

O politickej dráhe neuvažuje

Neobávali ste sa, že v tejto novej pozícii nezotrváte ani do nových riadnych volieb na jar roku 2024, ale len pár mesiacov, keďže terajšia menšinová vláda môže padnúť?

Sám som si hneď na začiatku kládol aj otázku, aká dlhá môže byť táto misia. Preberal som to sám so sebou aj doma s manželkou. Na takýchto postoch je vždy otázne, ako dlho tam zotrváte, no pripúšťam, že teraz je to ešte otáznejšie. Vláda je nominálne menšinová. Ale zasa to, čo jej prácne prejde parlamentom, mám na mysli hlavne s pomocou odídených poslancov z demokratických strán či poslancov SaS, má širšiu politickú podporu a o to viac je to akceptované.

Prijímaná legislatíva prechádza väčším testom kvality. Stále platí, že si uvedomujem na tomto poste mnohé riziká, ale najdôležitejšie je, že nový tím ministerstva sa môže odborne realizovať. Musíme sa, samozrejme, hýbať v istých mantineloch, ale výhodou je, že nemáme politickú minulosť, a tak s nikým z politiky nás neťažia nijaké spory. S každým z politikov máme čistý stôl na hľadanie a navrhovanie naozaj dobrých riešení pre takú veľkú výzvu, akou je energetická kríza.

Aké sú vaše vzťahy s terajšími troma vládnymi stranami? Máte s niektorou bližšie kontakty a chceli by ste pre ňu pracovať aj po odchode z ministerstva? Je toto nejaký začiatok vašej politickej kariéry?

Nie som a nikdy som nebol členom nejakej strany a ani teraz o politickej kariére zatiaľ neuvažujem. Ale tým nechcem povedať, že byť v politike je niečo zlé. Netajím sa tým, že som vždy bol voličom pravice – občianskej alebo kresťanskej. Moje vzťahy so všetkými stranami dnešnej koalície sú pracovné, neutrálne. S niektorými politikmi sa poznám po odbornej stránke z rôznych fór, kde som zastupoval aj svojich predchádzajúcich zamestnávateľov. Takto sa poznám s premiérom Hegerom, ministrom financií Matovičom i ministrom práce Krajniakom, a aj predchádzajúcim ministrom hospodárstva Sulíkom.

Vláda pri výbere nových ministrov na pozície, ktoré uvoľnila SaS, deklarovala, že pôjde o odborníkov a nie jej blízkych politikov. Ministrom hospodárstva sa naozaj stal odborník na energetiku Karel Hirman a aj vy ste prišli na ministerstvo z privátnej sféry. Naozaj však máte aj potrebnú nezávislosť alebo vás vládne strany tlačia do svojich plánov a riešení?

Ja zatiaľ

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Ceny energií

Firmy

Rozhovory

Ekonomika

Teraz najčítanejšie