Denník N

KDH žiada odvolať Doležala, PS návrat k diaľničným známkam. Čo hovoria politici na predĺženie mýtnej zmluvy so SkyTollom?

Na ilustračnej snímke palubná jednotka autobusu. Foto - TASR
Na ilustračnej snímke palubná jednotka autobusu. Foto – TASR

SkyToll zostáva v slovenskom mýte ďalší rok. Minister dopravy Andrej Doležal mu chce predĺžiť zmluvu, aj keď opakovane vyhlasoval, že sa to v žiadnom prípade nestane a SkyToll skončí na konci tohto roka.

Prečo je to dôležité:

  • SkyToll sa dostal k zákazke v ére Smeru po tom, čo všetkých jeho lacnejších súperov vyradili.
  • Výsledkom bol kontrakt, podľa ktorého mýtny systém zhltol na nákladoch takmer miliardu eur, teda polovicu z jeho celkových výnosov.
  • Nie je vylúčené, že bude drahý aj v budúcom roku. Diaľničiari pripúšťajú, že náklady môžu byť 50 miliónov a ani túto sumu negarantujú.

Ministerstvo dopravy tvrdí, že postupné vypínanie SkyTollu je vlastne úspech, ktorý uľahčí život dopravcom, a že systém bude aj tak lacnejší. Jeho náklady sa majú v najbližšom desaťročí zmestiť v priemere do 10 – 12 % z mýtnych výnosov.

Tento výpočet však už ráta aj s novým mýtnym systémom, ktorý ešte nie je ani kúpený. A, naopak, štát ešte ani nevyjednal dodatok so SkyTollom o tom, za koľko peňazí bude hrať v mýte hlavnú rolu počas jednoročnej predĺženej prevádzky.

Cieľ pre rok 2023 je dostať sa s nákladmi do 50 miliónov eur ročne, teda do 20 % z výnosov, pričom dnes je odplata za služby v systéme približne 70 miliónov.

Ani to nie je koniec biznisu štátu so Skytollom:

  • štát od neho kúpi mýtne brány,
  • matka SkyTollu (ITIS holding) sa plánuje zapojiť do dôležitých služieb medzinárodného poskytovateľa mýta na Slovensku a
  • sestra SkyTollu (CzechToll) má blízko k víťazstvu v základnom tendri na poskytovanie národného mýta v najbližších rokoch.

Politikov sme sa preto pýtali:

  1. Ste stotožnený s takýmto postupom ministerstva dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti? Áno alebo nie a prečo? Ak nie, podniknete v tejto veci nejaké kroky?
  2. Ako hodnotíte avizovaný plán, že ambíciou je, aby takéto náklady (zatiaľ negarantované) na predĺženú prevádzku SkyTollu boli do 50 miliónov eur?
  3. Čo by ste odporúčali ministerstvu dopravy a Národnej diaľničnej spoločnosti ako najlepšie/ideálne riešenie, čo sa týka elektronického mýta (špeciálne pre budúci rok)?

Oslovili sme strany, ktoré sú v parlamente alebo sa doň podľa preferencií môžu dostať. Vynechali sme Smer a Hlas, keďže Smer bol v čase podpisu kontraktu so SkyTollom pri moci a v Hlase pôsobia viacerí jeho bývalí členovia.

Najprv najzaujímavejšie odpovede: 

Peter Kremský (OĽaNO)
predseda parlamentného výboru pre hospodárske záležitosti)

Ešte v lete nás na hospodárskom výbore NDS ubezpečovala, že od budúceho roka preberie výber mýta nový systém vo vlastníctve štátu. Preto som sklamaný z riešenia, že Skytoll bude vo výbere mýta pokračovať ďalšie obdobie. V najbližších dňoch zvolám k tejto problematike mimoriadny hospodársky výbor za účasti NDS, ministrov dopravy a financií a budem sa zaujímať o dôvody a riešenia tejto situácie.

Martin Pekár
expert Progresívneho Slovenska na dopravu

Celé to vyzerá, akoby sa NDS sústredila na riešenie udržania súčasného dodávateľa za každú cenu.

Veronika Remišová (Za ľudí)
podpredsedníčka vlády, ministerka investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie

Pri nastavení nového

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Doprava

Mýto

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie