Denník N

Figeľ: Zrušili sme Ficove diaľnice a postavili ich o dve miliardy eur lacnejšie

Takto vyzerá novootvorený kus D1 pri Levoči. Za prvej vlády ho chcel stavať výraznejšie drahšie cez PPP. Foto - Tasr
Takto vyzerá novootvorený kus D1 pri Levoči. Za prvej vlády ho chcel stavať výraznejšie drahšie cez PPP. Foto – Tasr

Sen o PPP diaľniciach z prvej vlády Roberta Fica sa nenaplnil. Ušetrili sme tak na stavbe diaľnic zatiaľ asi 2 miliardy eur.

Spojiť diaľnicou Bratislavu s Košicami plánoval premiér Robert Fico ultra rýchlo ešte za svojej prvej vlády. Vtedy ich zabalil do takzvaných PPP balíkov, ktoré mali zabezpečiť, že sa metropoly prepoja tak rýchlo, ako sa len dá. Svoj úmysel nestihol dotiahnuť do konca.

Vláda Ivety Radičovej jeho diaľničné balíčky prehodnotila a rozhodla sa, že sú príliš drahé. Dnes, až niekoľko rokov po tom, ako sa 100 kilometrov PPP balíčkov zrušilo, diaľnice sa vysúťažili tradičným spôsobom, sa ukazuje, že extra rýchle diaľnice by vyšli naozaj draho.

Na pondelňajšej tlačovej konferencii na to upozorňoval bývalý minister dopravy a šéf KDH Ján Figeľ.

„Len na stavebných nákladoch sme na úsekoch medzi Žilinou a Prešovom ušetrili vyše dve miliardy eur,“ cituje Figeľa agentúra TASR.

Jeho stranícky kolega Pavol Zajac sa zasa pýtal: „Komu vo vrecku mali skončiť?“

Dve miliardy navyše len na investičných nákladoch nateraz odrážajú úsporu za tie úseky D1, ktoré sa po zrušení PPP diaľnic začali stavať alebo sa už dostavali tradičným spôsobom. Oproti PPP to znamená, že ich stavbu zafinancujú zväčša eurofondy a menšiu čiastku štát, môže si na ňu požičať.

V PPP modeli si, naopak, na celú diaľnicu požičiava samotný stavbár a štát mu tieto drahšie privátne pôžičky a celú stavbu 30 rokov spláca.

Aktuálne vedenie ministerstva dopravy Figeľovi odkázalo, že jeho lacné diaľnice môžu za to, že veľkí stavební giganti podliezali v tendroch ceny a potom nevedeli vyplatiť svojich drobných partnerov. To sa stalo Váhostavu Juraja Širokého či Doprastavu vo vlastníctve neznámych majiteľov.

Pritom práve v pondelok odovzdávali štátni diaľničiari aj minister dopravy Ján Počiatek nový kus diaľnice, tendrovaný za Figeľa. Necelých 10 kilometrov diaľnice pri Levoči stavalo konzorcium okolo spoločnosti Eurovia. V zmluve sa zaviazalo, že novú asfaltku dodá za 126 miliónov eur, zatiaľ čo štát rátal pri súťaži aj s účtom v hodnote 270 miliónov eur.

Eurovia nehlásila žiadne problémy s platbami svojim obchodným partnerom.

 

Dnes na dennike.sk

Ekonomika

Teraz najčítanejšie