Denník N

Vo výhľade je jediná väčšia diaľničná zákazka, niektorí to nemusia prežiť, hovorí nový šéf Váhostavu

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Stavebný trh na Slovensku sa môže nečakane zúžiť. Vo výhľade je totiž jediná väčšia diaľničná zákazka, a to pokračovanie severného obchvatu Prešova.

Je isté, že väčšina známych stavebných kolosov sa zákazku pokúsi získať, no kto čaká, že to vytvorí extrémny tlak na ceny, sa zrejme mýli. Tie sa totiž v stavebníctve pohli nahor omnoho dramatickejšie než v iných sektoroch, vysvetľuje nový generálny riaditeľ Váhostavu Jiří Skuhra, ktorého poslala riadiť slovenský stavebný kolos česká skupina Geosan.

Je to dôsledok pandémie a extrémneho zdražovania energií, na ktoré je stavebníctvo náročné. Manažérov stavebných firiem tlačí aj cena práce, keďže sa k nám nedostáva pracovná sila z Ukrajiny.

Konkurzné konanie, v ktorom sa ocitol známy Tubau, tak výhľadovo nemusí byť výnimkou.

„Obávam sa, že skôr treba očakávať, že niektoré firmy to nemusia prežiť a že pracovná sila bude migrovať tam, kde práca bude,“ hovorí Skuhra.

Geosan je novým majiteľom Váhostavu necelý rok. Jeho manažéri teraz riešia, ako stavať prvú časť severného obchvatu Prešova za nové ceny a podľa starých kontraktov, ale inak je uprostred dramatickej trhovej situácie v relatívne výhodnej pozícii. Vo výhľade má totiž aj železničné zákazky, z čoho jedna veľká je už podpísaná, ale práce sa zatiaľ naplno nerozbehli pre chýbajúce stavebné povolenia.

Druhá možnosť, ako uplatniť kapacity v čase útlmu, sú zákazky v susednom Česku. Tam síce podobne ako na Slovensku chýbajú na diaľnice peniaze, ale majú aspoň pripravené projekty, a tak môžu vyhlásiť tendre, ak sa peniaze nájdu.

„Investičná pripravenosť v Česku je násobne väčšia,“ opisuje Skuhra a v rozhovore okrem iného vysvetľuje:

  • ako stavbu diaľnice pri Prešove ovplyvňujú zdražujúce materiály,
  • kedy bude hotový obchvat Ružomberka,
  • ako sa skončila reštrukturalizácia Váhostavu z éry Juraja Širokého,
  • ale aj kto sú jeho noví majitelia Váhostavu.

Prečo sa stavebniny zdražujú rýchlejšie ako iné tovary?

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Inflácia

Rozhovory

Železnice

Ekonomika

Teraz najčítanejšie