Denník N

Šéf Slovensko.Digital: Okolo mýta je hmla, pritom diabol tkvie v detailoch

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Peter Kulich je výkonným riaditeľom občianskeho združenia Slovensko.Digital, ktoré spoločne s Nadáciou Zastavme korupciu dlhodobo upozorňuje aj na nejasnosti okolo mýtneho systému na Slovensku.

O mesiac a pol sa končí 13-ročný kritizovaný kontrakt so SkyTollom. Zostáva však viac otázok ako odpovedí o tom, ako bude fungovať mýto od Nového roka, či a do akej miery štát zostane závislý od tej istej firmy a či riešenie, ktoré štát zvolil, je najlepšie z možných, tvrdí Kulich.

Poučenia z minulosti by tu boli:

  • SkyToll sa ku kontraktu dostal počas prvej vlády Roberta Fica po tom, ako všetkých troch jeho lacnejších konkurentov vyradili.
  • Následne zinkasoval takmer polovicu (zhruba miliardu eur) všetkých príjmov z mýta (približne dve miliardy eur).

Napriek tomu dnes neexistuje overiteľná záruka, že sa čierny scenár nezopakuje, hovorí Kulich a v rozhovore vysvetľuje aj:

  • prečo si myslí, že diaľničiari nerobia všetko najlepšie, čo by pre štát urobiť mohli,
  • a prečo si myslí, že ani v roku 2024 nebude v prevádzke úplne nový národný mýtny systém.

Štát priznal, že SkyToll zostane hlavným prevádzkovateľom mýta na Slovensku aj na budúci rok, ale chce od neho odkúpiť kontrolné brány, ktoré zachytávajú čiernych pasažierov. Pozdáva sa vám to? 

To je taká vážna téma, že by sa ňou mal zaoberať premiér. Veď ide o projekt, ktorý je predmetom kritiky už viac ako 13 rokov. Zároveň mýto je nástroj na rozvoj cestnej infraštruktúry v Slovenskej republike a de facto aj regiónov. To, ako bude po Novom roku fungovať mýto a koľko to vlastne bude stáť, je zahmlené a záhadné. Nikto do toho poriadne nevidí, a pritom diabol tkvie v detailoch. A práve teraz sa láme chlieb

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Doprava

Mýto

Rozhovory

Ekonomika

Teraz najčítanejšie