Denník N

Firemný newsfilter: Dráčik si konšpirovaním kazí svoj skvelý biznis, Duslo opäť beží a stavbári krachujú ako dávno nie

Predajňa Dráčika v bratislavskom nákupnom centre Avion. Foto - Avion
Predajňa Dráčika v bratislavskom nákupnom centre Avion. Foto – Avion

Vláda a parlament tento týždeň schválili cenové stropy na energie pre podniky a špeciálnu podporu pre energeticky najnáročnejšie firmy.

Štát firmám zadotuje 80 percent nákladov z platieb za plyn nad 99 eur a z platieb za elektrinu nad 199 eur za megawatthodinu.

Energeticky náročným fabrikám s celkovo 50-tisíc zamestnancami štát navyše zvýši vratky z poplatkov za podporu zelených elektrární a uhoľnej elektrárne Nováky. Do konca roka takto dostanú 40 miliónov eur. Na jedného pracovníka asi 800 eur.

Všetko to môže vrátiť firmy k vyšším výkonom. V septembri sa spotreba elektriny vo firmách medziročne znížila napríklad až o 18 percent.

Niektoré sektory sa však istí predstavitelia vládnej koalície pokúšajú podporovať viac ako iné a to je nespravodlivé. Sme rodina na čele s vlastníkom lyžiarskeho veľkoareálu Donovaly Borisom Kollárom, ale aj minister financií Igor Matovič napríklad chcú znižovať DPH selektívne iba lyžiarskym strediskám a iným športoviskám, zatiaľ čo celý gastrosektor, ktorého služby využívajú všetci ľudia, z takejto podpory vylučujú.

Všetko ostatné dôležité z domácich firiem zhrnul Ivan Haluza do 2 100 slov, čo je 9 a pol minúty čítania.


1. Sieti hračkárstiev Dráčik covid neublížil, no teraz si biznis ohrozuje sama divokými konšpiráciami majiteľa

Veľká sieť hračkárstiev Dráčik domáceho podnikateľa Dušana Víglaského koronakrízovými karanténami preplávala veľmi dobre. Cez svoje dve firmy Dráčik Divi a Dráčik Duvi – SK si udržala zhruba 65-miliónové tržby a za koronakrízové roky 2020 a 2021 jej dohromady zarobili sedem miliónov eur.

Počas pandemických karantén totiž Dračika podržal silný e-shop. Cez ten sa však v poslednom čase firma začala púšťať aj do škodlivých konšpirácií, ktoré môžu jej biznis pokaziť.

Čo ohrozuje firmu:

  • Na jej bannery, ktoré spochybňovali pandémiu, napádali obrannú zmluvu s USA či podporovali ruskú inváziu na Ukrajinu, začali niektorí inak zmýšľajúci ľudia najskôr reagovať tým, že sa s deťmi vybrali radšej do iných hračkárstiev.
  • No keď sa Dráčik po vražde na Zámockej ulici začal vysmievať aj ľuďom z LGTBI+ komunity, musí čeliť odvetným krokom aj zo strany najvýznamnejších obchodných partnerov.
  • Ako informoval portál omediach.com, svetoznámy dánsky výrobca stavebníc Lego na verejnú výzvu nespokojných ľudí reagoval pozastavením svojej inzercie na e-shope Dráčika. Ďalšie ešte tvrdšie kroky v podobe prerušenia dodávok síce neoznámil, asi aj preto, že Dráčik ma takmer 80 predajní nielen na Slovensku, ale aj v Česku. No Lego zároveň dodalo, že situáciu bude ďalej skúmať.
  • Nesúhlas s bannermi Dráčika vyjadrili aj ďalší dodávatelia, no zatiaľ bez konkrétnejších postihov. Index zverejnil, že takýto postup napríklad volí firma Albi, ktorá v sieti Dráčik predáva rodinné hry.

Čo sa dá očakávať: Veľmi neštandardné na pomery bežného biznisu je to, že sa majiteľ Dráčika vôbec pustil do komentovania tých najdôležitejších celospoločenských tém. A tak je otázne, či

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Firemný newsfilter

Nové informácie o slovenských podnikoch sumarizuje každý piatok skúsený firemný reportér Ivan Haluza.

Firmy

Ekonomika

Teraz najčítanejšie