Denník N

Deväť rokov od kontraktu na obchvat Ružomberka prerazili prvú rúru tunela Čebrať

Tunel Čebrať v lete 2019. Foto N - Tomáš Benedikovič
Tunel Čebrať v lete 2019. Foto N – Tomáš Benedikovič

Stavbári v utorok prerazili prvú rúru tunela Čebrať, ktorý je súčasťou budúceho obchvatu Ružomberka. Bola to dlho očakávaná udalosť. Úsek D1 Hubová – Ivachnová totiž Národná diaľničná spoločnosť objednala ešte koncom roka 2013 s tým, že diaľnica bude hotová v lete 2017.

Trasu bolo však treba zmeniť pre zosuvy pôdy.

„Problémom nebol pôvodný tunel Čebrať. Ten bol v dobrom horninovom masíve, ale nadväzujúca diaľnica smerom na západ od tunela bola osadená v zosuvovom území. Východiskom bolo napriamiť trasu diaľnice a odkloniť tunel do masívu mimo lokalizovaného zosuvu smerom do údolia Váhu a tým obísť najrizikovejšie územie,“ vysvetľoval Ján Snopko, ktorý vo firme Tarosi projektuje dopravné stavby, a pripomenul, že na riziká pôvodnej trasy aj upozorňovali kompetentných.

Trasa sa zmenila a začalo sa stavať v novej, no komplikácie sa neskončili.

Na jar tohto roka sa navyše práce na úseku výrazne spomalili vinou sporu o cenách. V lete sa zúčastnené strany dohodli na opätovnom plnom rozbehnutí stavby, no stále chýba finálna dohoda na cenách. Korene sporu sú podľa všetkého v tom, že to, čo sa v roku 2013 objednalo, je výrazne odlišné od toho, čo sa presne napokon stavia, a aj ceny sú dnes celkom iné. Jasné zatiaľ nie je ani to, na čom sa vlastne dohodli štát a stavitelia.

Diaľnicu by chceli odovzdávať šoférom do dvoch rokov.

„Ak sa dohodneme na konečných podmienkach dostavby, tak sme optikou dneška schopní sprejazdniť

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Diaľnice a cesty

Ekonomika

Teraz najčítanejšie