Deväť rokov od kontraktu na obchvat Ružomberka prerazili prvú rúru tunela Čebrať
Stavbári v utorok prerazili prvú rúru tunela Čebrať, ktorý je súčasťou budúceho obchvatu Ružomberka. Bola to dlho očakávaná udalosť. Úsek D1 Hubová – Ivachnová totiž Národná diaľničná spoločnosť objednala ešte koncom roka 2013 s tým, že diaľnica bude hotová v lete 2017.
Trasu bolo však treba zmeniť pre zosuvy pôdy.
„Problémom nebol pôvodný tunel Čebrať. Ten bol v dobrom horninovom masíve, ale nadväzujúca diaľnica smerom na západ od tunela bola osadená v zosuvovom území. Východiskom bolo napriamiť trasu diaľnice a odkloniť tunel do masívu mimo lokalizovaného zosuvu smerom do údolia Váhu a tým obísť najrizikovejšie územie,“ vysvetľoval Ján Snopko, ktorý vo firme Tarosi projektuje dopravné stavby, a pripomenul, že na riziká pôvodnej trasy aj upozorňovali kompetentných.
Trasa sa zmenila a začalo sa stavať v novej, no komplikácie sa neskončili.
Na jar tohto roka sa navyše práce na úseku výrazne spomalili vinou sporu o cenách. V lete sa zúčastnené strany dohodli na opätovnom plnom rozbehnutí stavby, no stále chýba finálna dohoda na cenách. Korene sporu sú podľa všetkého v tom, že to, čo sa v roku 2013 objednalo, je výrazne odlišné od toho, čo sa presne napokon stavia, a aj ceny sú dnes celkom iné. Jasné zatiaľ nie je ani to, na čom sa vlastne dohodli štát a stavitelia.
Diaľnicu by chceli odovzdávať šoférom do dvoch rokov.
„Ak sa dohodneme na konečných podmienkach dostavby, tak sme optikou dneška schopní sprejazdniť