Denník N

Hrubý z Esetu a kamarát Zoroslava Kollára rozbiehajú biznis s elektrickými autobusmi. V Dunajskej Strede vypísali súťaž ako pre nich

Rudolf Hrubý. Foto N - Tomáš Benedikovič
Rudolf Hrubý. Foto N – Tomáš Benedikovič

Spolumajiteľ Esetu Rudolf Hrubý a kamarát oligarchu Zoroslava Kollára Pavel Čulík prevzali časť biznisu po problémovom výrobcovi elektrických autobusov z Maďarska. Ten sa dostal do platobnej neschopnosti a skrachoval. Investori doteraz žiadajú svoje peniaze naspäť.

Hrubého a Čulíkova firma Mobility & Innovation Production podľa maďarského denníka HVG kúpila rozrobené autobusy a snaží sa ich predať mestu Dunajská Streda. Hrubý oponuje, že mestu predávajú svoje vlastné produkty a že z Maďarska kúpili iba karosérie a licenciu na ich výrobu.

Na Slovensko podľa HVG karosérie predal podnikateľ Csaba Mészáros, ktorý má výborné vzťahy s maďarskými politikmi. Najskôr dodal dvadsať autobusov budapeštianskemu dopravnému podniku. Mészárosova firma Egyedi Kft mala aj ďalšie zákazky. Na jednu z nich si vzala úver, no výroba išla pomaly a firma sa dostala do platobnej neschopnosti. Firma Egyedi Kft (MABI BUS je pôvodný názov firmy) v roku 2018 zbankrotovala a je v likvidácii.

Investori od nej doteraz žiadajú vrátiť vložené peniaze, no ako v októbri napísal HVG, firma presunula niektoré aktíva do slovenskej Mobility & Innovation Production, v ktorej je od minulého mája Hrubý konateľom.

Firma mala za minulý rok zanedbateľné tržby, ale na svojej stránke uvádza, že tento rok prijíma prvé objednávky a štartuje malosériovú výrobu elektrických a vodíkových nízkopodlažných mestských autobusov. Hrubý hovorí, že autobusy pre Dunajskú Stredu vyrobila jeho firma a nie maďarská. Či pri konštrukcii dvoch autobusov použili konkrétne karosérie vyrobené v Maďarsku a kúpené od skrachovanej firmy Egyedi, jednoznačne neuvádza.

Hrubý je jedným z troch zakladateľov antivírusovej firmy Eset a okrem toho investuje aj do iných firiem. Je aj menšinovým spoluvlastníkom Denníka N. Odkúpil napríklad zadlžený hokejový klub HC Slovan Bratislava od oligarchu Juraja Širokého. S jeho menom a druhým majiteľom IT firmy Marošom Grundom sa spája kauza okolo 59-miliónovej kúpy hotela Carlton. Zmienky o „eseťákoch“ sa v tomto kontexte vyskytujú aj v Kočnerovej Threeme.

Okrem toho je Hrubý aj jedným z majiteľov Slovakia Ringu, ku ktorého vlastníctvu sa dostal za nejasných okolností po odchode Zoroslava Kollára z dozornej rady okruhu. Nedávno investoval i do kampane Rudolfa Kusého, neúspešného kandidáta na primátora Bratislavy, ktorého v stredu zadržala národná kriminálna agentúra pre podozrenie z korupcie. Od minulej jari sa Hrubý angažuje ako konateľ Mobility & Innovation Production, ktorá vyvíja elektrické a vodíkové autobusy.

Pavel Čulík je ďalší spolumajiteľ pretekárskeho okruhu. Bol jeho riaditeľom aj v čase, keď sa na chode firmy podieľal vplyvný konkurzný právnik Zoroslav Kollár a Norbert Bödör, obžalovaný v kauze Dobytkár, ale aj Očistec a Súmrak. Zatiaľ čo kauza Dobytkár sa týka korupcie pri prerozdeľovaní agrodotácií, Očistec a Súmrak sú o podozreniach zo zneužívania polície na politické ciele Smeru a záujmy ľudí blízkych tejto strany.

Kollár je od konca mája právoplatne odsúdený za korumpovanie súdov. O Čulíkovi hovorí ako o kamarátovi, s ktorým sa pozná veľmi dlho a stretávajú sa. 

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Doprava

Firmy

Technológie

Zoroslav Kollár

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie