Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Štát kvôli RegioJetu ruší vlaky InterCity, jazdili od roku 1993

ZSSK pri príchode RegioJetu zaviedla vo vlakoch InterCity prémiovú triedu 1 plus, kde má cestujúci v cene lístka aj trojchodové menu. Foto - ZSSK
ZSSK pri príchode RegioJetu zaviedla vo vlakoch InterCity prémiovú triedu 1 plus, kde má cestujúci v cene lístka aj trojchodové menu. Foto – ZSSK

Najrýchlejšie vlaky štátneho dopravcu majú prestať jazdiť v polovici januára.

Majiteľ RegioJetu Radim Jančura dosiahol na Slovensku úspech, v aký možno spočiatku ani sám neveril. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) po jeho nátlaku ruší expresy InterCity, ktoré sú jej najrýchlejšími spojmi medzi Košicami a Bratislavou.

„Železničná spoločnosť Slovensko od 18. januára 2016 zastaví prevádzku InterCity vlakov. Rozhodol o tom v piatok 4. decembra manažment spoločnosti,“ oznámila spoločnosť.

Vlaky InterCity jazdia od mája 1993 a až doteraz boli najväčšou pýchou štátnych železníc. Pre RegioJet zároveň predstavovali hlavnú konkurenciu na trase do Košíc.

Vzdialenosť medzi najväčšími slovenskými mestami prekonávali za rovnaký čas, zákazníkom poskytovali podobné služby a počas špičky jazdili za porovnateľné, alebo len o niečo vyššie ceny ako český súkromník.

[poll id=“168″]

RegioJet však upozorňoval na to, že ZSSK ich nedovolene dotuje, a žiadal ministra dopravy Jána Počiatka, aby zasiahol. V opačnom prípade hrozil zastavením svojich vlakov a odchodom z tejto najdôležitejšej slovenskej linky.

„Nemôžeme úspešne podnikať v prostredí, kde nie sú rešpektované zákony a kde štátom vlastnený dopravca robí všetko pre to, aby nás z trhu vyštval,“ sťažoval sa Jančura.

Minister Počiatek už včera pripustil, že vlaky InterCity nechá zrušiť. „Je z môjho pohľadu veľmi pravdepodobné, že z našej pozície ustúpime a vytvoríme tak ešte väčší priestor pre RegioJet, aby prevádzkoval túto službu,“ povedal v parlamente počas Hodiny otázok.

Sú stratové

ZSSK vysvetľuje koniec svojich expresov ekonomickými výsledkami – vlaky InterCity v posledných rokoch prevádzkovala bez štátnych dotácií, dlhodobo však boli v strate. „Nedokážeme naplniť očakávania akcionára na rok 2016 a vymazať stratu, ktorú tieto vlaky produkujú,“ oznámila firma.

Štátny dopravca síce túto stratu dlhodobo znižoval (vlani na 1,7 milióna eur), príchod RegioJetu však tento trend zastavil. „Nie sme schopní dostať tieto vlaky do kladných čísiel,“ uviedol Pavol Gábor, generálny riaditeľ ZSSK.

Svojho času sa o propagáciu expresov InterCity staral prezident Rudolf Schuster. Po svojom nástupe v roku 1999 oznámil, že bude nimi pravidelne cestovať domov do Košíc. Vydržalo mu to počas celého funkčného obdobia, hoci paralelne s jeho vlakom musela vždy ísť aj limuzína. Foto - TASR
Svojho času sa o propagáciu expresov InterCity staral prezident Rudolf Schuster. Po svojom nástupe v roku 1999 oznámil, že bude nimi pravidelne cestovať domov do Košíc. Vydržalo mu to počas celého funkčného obdobia, hoci paralelne s jeho vlakom musela vždy ísť aj limuzína. Foto – TASR

Dopravca podľa svojho vyjadrenia použije vozne aj personál z IC vlakov na „zlepšenie úrovne a služieb v rýchlikoch na rôznych linkách v rámci Slovenska“.

„Na trase medzi Bratislavou a Košicami aj naďalej vypravujeme bežné rýchliky na objednávku štátu, ktoré jazdia každé dve hodiny v oboch smeroch, a na kratších úsekoch aj regionálne vlaky,“ dodala ZSSK.

RegioJet: budeme posilňovať

Pre RegioJet sa najnovším Počiatkovým rozhodnutím rapídne mení situácia. Ešte pred dvomi týždňami sa tváril, že na linke do Košíc definitívne končí.

„Dnes je stopercentne isté, že z trate Bratislava – Košice odchádzame. Teraz len riešime, kedy a čo urobíme so zamestnancami. Väčšinu z nich by sme chceli použiť na trasách do Prahy,“ povedal vtedy Jančura pre Hospodárske noviny.

V súčasnosti, naopak, hovorí o posilňovaní svojich spojov. RegioJet začal pôvodne na linke do Košíc s tromi pármi vlakov denne, po niekoľkých mesiacoch pridal aj nočný spoj.

Jeho súpravy však v poslednom čase jazdili len so šiestimi vozňami. To by sa v dohľadnom čase malo zmeniť.

„Momentálne sa pripravujeme na prevádzku až 13-vozňových súprav. Chceme, aby bola cestujúcim ponúknutá viac než dvojnásobná kapacita oproti tomu, čo doposiaľ na tejto trati ponúkali komerčné vlaky oboch dopravcov dokopy,“ oznámil RegioJet.

Český súkromník však okrem toho ešte v lete avizoval, že by od polovice decembra mohol rovno zdvojnásobiť počet svojich spojov a cez deň jazdiť každé tri hodiny.

Nateraz však plánuje zostať pri súčasnom objeme. Podľa nového cestovného poriadku dokonca zastavil aj svoj nočný spoj.

Čo bude ďalej, je otázka. Vypravovať nové spoje je totiž pre dopravcu podstatne nákladnejšie než pridávať vozne.

„My sme si pre rok 2016 nechali na tejto trati rezervovať kapacitu pre celkovo šesť párov vlakov. Či ich začneme prevádzkovať ale v tejto chvíli povedať neviem,“ reagoval hovorca firmy Aleš Ondrůj.

Vlaky InterCity vo svojej krátkej histórii niekoľkokrát menili počet zastávok. Istú dobu napríklad jazdili z Košíc až do Viedne. A naopak po roku nezastavovali dokonca ani v Trenčíne. Miestni obyvatelia dokonca kvôli nim spísali petíciu. V Trenčíne začali "ícečka" zastavovať od decembra 2004. Foto - TASR
Vlaky InterCity vo svojej krátkej histórii niekoľkokrát menili svoj cestovný poriadok. Istý čas napríklad jazdili z Košíc až do Viedne. Naproti tomu po roku 2000 prestali zastavovať v Trenčíne, z dôvodu čoho miestni obyvatelia dokonca spísali petíciu. V Trenčíne začali napokon „ícečka“ zastavovať od decembra 2004. Foto – TASR

Hlavne sa však RegioJetu otvára cesta k postupnému zdražovaniu.

Po svojom príchode v decembri 2014 totiž začal jazdiť za dampingové ceny, ktoré sa začínajú na trase Košice – Bratislava na deviatich eurách. Lenže aj pre tieto nízke ceny zrejme vykáže tento rok výraznú stratu, ktorú ešte v júni odhadol na štyri milióny eur.

Jančura pritom dlhodobo tvrdí, že primeraná cena najlacnejších lístkov by mala byť 13,30 eura, tú dnes pýta len počas špičky.

„Chceme byť o štvrtinu lacnejší, než sú klasické rýchliky, ktoré stoja necelých devätnásť eur,“ vyhlasoval pred rokom Jančura.

Smútok v ZSSK

Naopak, pre štátneho dopravcu znamená najnovšie Počiatkovo rozhodnutie citeľnú ranu. Vlaky InterCity síce tvorili len minimum jeho obratu, ich prevádzka však bola vecou prestíže.

ZSSK prostredníctvom nich dokazovala, že je schopná vypravovať súpravy, ktoré môžu uspokojiť aj náročnejších cestujúcich.

Keď vlani RegioJet oznámil, že vstupuje na trať medzi Bratislavou a Košicami, štátna železničná spoločnosť to zobrala ako výzvu.

V deň príchodu konkurencie zaviedla napríklad „plávajúce ceny“ lístkov, ktoré sa odvíjajú od obdobia rezervácie. Pridala luxusnú triedu 1 plus, kde má cestujúci v cene trojchodové menu, a nechala si urobiť aj špeciálne detské vozne.

„Vlaky InterCity sú náš dlhodobý projekt, ktorý chceme ďalej rozvíjať,“ opakoval šéf firmy Gábor.

ZSSK síce nepopierala, že príchod RegioJetu ju pripravil o značnú časť cestujúcich. Jej zástupcovia však zároveň zdôrazňovali, že sa budú vedieť dostať do čiernych čísel.

„Urobili sme všetky možné opatrenia na zlepšenie ekonomiky a súčasne sme priniesli skvalitnenie služieb cestujúcim. Napriek tomu končíme, pretože sme zodpovední manažéri a nemôžeme sa správať nehospodárne. K životu v konkurenčnom prostredí patria aj nepríjemné rozhodnutia,“ hovorí dnes Gábor.

Prekvapivý ústup

Aj pre tieto súvislosti je Počiatkov ústup pred Jančurom značne prekvapivý.

Vláda Roberta Fica sa totiž doteraz s RegioJetom príliš nekamarátila. Dlhodobo napríklad odmietala Jančurovu žiadosť, aby ho odškodnila za Ficove zľavy – pre ne prichádzal o väčšinu študentov a dôchodcov, ktorí jazdia štátnymi rýchlikmi.

Navyše Počiatek mohol zvoliť aj kompromisné riešenie. Do úvahy napríklad prichádzal scenár, v ktorom by štátne expresy InterCity jazdili len v piatok a v sobotu – teda počas takzvaných silných dní, keď je dostatočný dopyt pre oboch dopravcov.

Okrem toho mohol nariadiť manažérom ZSSK, aby svoje ceny zvýšili, a tým zabránili špekuláciám, že prevádzku IC vlakov kryjú zo štátnych dotácií. „My nemôžeme zakázať štátnemu dopravcovi, aby podnikal. Poukazujeme len na to, že ako dominantný hráč musí byť v zisku,“ hovoril Jančura.

IMG_2525
Radim Jančura nakoniec v hre nervov primal slovenskú vládu ustúpiť. Foto N – Tomáš Benedikovič

O tom, čo nakoniec Počiatka viedlo k rozhodnutiu IC vlaky úplne zrušiť, sa dá len špekulovať.

Jedným z vysvetlení, ktoré sa ponúka, sú blížiace sa voľby. „Minister zastupuje akcionára, teda štát a ako taký by nemal pripustiť hospodárenie IC vlakov so stratou. Na tejto skutočnosti by si opozícia v predvolebnom čase zgustla,“ poznamenáva bývalý šéf ZSSK Pavel Kravec.

Okrem toho si Počiatek nemohol byť istý ani tým, čo by mohol vyparatiť Jančura, ktorý už ukázal, že je schopný takmer všetkého.

Český podnikateľ si napríklad vlani v decembri zaplatil bilbordy, na ktorých vybraných krajských politikov označil za ľudí zodpovedných za korupciu.

V tomto prípade pritom šlo „len“ o fakt, že dočasne nedostal licenciu na autobusovú linku do Nitry a Banskej Bystrice, čo bol podstatne skromnejší projekt než vlaky na najdôležitejšej slovenskej trati.

„Ja si to vysvetľujem tak, že ministerstvo dopravy sa rozhodlo rešpektovať zákon. Navyše je tu politická otázka, či má štát prevádzkovať nejakú službu so stratou, keď ju dokáže na vlastné riziko prevádzkovať súkromník?“ pýta sa Jančura.

Dnes na DennikE.sk

  • Doprava: Väčšina prímestských autobusov v Banskobystrickom kraji od soboty do odvolania nepremáva
  • Nákaza: Vtáčiu chrípku potvrdili v bojnickej ZOO, preventívne ju uzatvorili
  • Turistický ruch: Slovensku vlani stúpol počet prenocovaní najviac z krajín EÚ
  • Fastfoody: McDonald’s otvoril prevádzku na R1, pre reťazec je prvá svojho druhu
Zdieľať

SAD Zvolen odstavila autobusy, Lunter verí, že súd jej prikáže jazdiť

Na snímke sprava predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ján Lunter a zástupca predsedu Ondrej Lunter počas tlačovej konferencie k zastaveniu premávky prímestských autobusových spojov SAD Zvolen. FOTO TASR
Na snímke sprava predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ján Lunter a zástupca predsedu Ondrej Lunter počas tlačovej konferencie k zastaveniu premávky prímestských autobusových spojov SAD Zvolen. FOTO TASR

Župan Lunter požiada súd, aby SAD Zvolen prikázal jazdiť. Mohol by to urobiť neodkladným opatrením. Miestny dopravca totiž oznámil, že pre nedohodu s Banskobystrickým krajom od soboty stiahne svoje autobusy z liniek.

Minúta po minúte

Zdieľať

Predseda predstavenstva SAD Zvolen Adrián Polóny o situácii v banskobystrickom kraji: „Je zvláštne, že samosprávny kraj požiadal súd, aby určil dodatky, na základe ktorých SAD Zvolen obsluhovala prímestské linky v kraji, za neplatné, čím vlastne zastavil dopravu v kraji, a dnes samosprávny kraj žiada ten istý súd, aby nám prikázal, aby sme jazdili.“

Podľa neho si obslužnosť autobusovými spojmi v rámci miest a obcí v kraji už so SAD zabezpečilo viacero samospráv. Ide napríklad o mestá Banská Štiavnica, Žarnovica, Žiar nad Hronom, ale aj Brezno či Banská Bystrica, kde by doprava mala na dohodnutých linkách byť obnovená. (tasr)

Zdieľať

Opozičné strany kritizujú SAD Zvolen za to, že pozastavila dopravu v Banskobystrickom kraji. Viaceré strany vyčítajú premiérovi Pellegrinimu, že v reakcii na aktuálny vývoj sa nezastal župy.

OĽaNO bude iniciovať mimoriadny parlamentný výbor pre hospodárske záležitosti. Chcú, aby naň prišiel aj minister hospodárstva Peter Žiga.

„Keď o tejto nezákonnosti v posledných dňoch rozhodol súd, premiér Slovenskej republiky Peter Pellegrini, ktorý má ako prvý hájiť záujmy občanov, sa postavil sa na stranu Mariana Kotlebu a súkromného dopravcu s výpalníckymi praktikami. Tretí najvyšší ústavný činiteľ dáva nám všetkým najavo, že pohŕda zákonom, rozhodnutím súdu a najmä občanmi,“ uviedol Ján Marosz z OĽaNO.

Demokratická strana v reakcii na aktuálnu situáciu uviedla, že presadzuje, aby aj o regionálnej vlakovej osobnej doprave rozhodovali vyššie územné celky, a nie štát.

„Ak by župy mohli koordinovať okrem autobusovej dopravy aj regionálne osobné vlaky, mohli by pružne reagovať aj na takúto vyhrotenú situáciu, ktorá nastala v banskobystrickej župe, keď SAD Zvolen mieni pre konflikt s novým vedením samosprávneho kraja odstaviť občanov od prístupu k verejnej autobusovej doprave,“ povedal Miroslav Ivan z DS.

PS/Spolu uvádza, že Pellegrini mohol pomôcť, no namiesto toho kryje svojich ľudí. „Ani Peter Pellegrini sa v tomto jasnom spore nepostavil na stranu ľudí, pretože Polóny je jeho veľmi dobrý priateľ. V dozornej rade SAD Zvolen je aj pán Čellár, bývalý asistent Petra Pellegriniho, ktorý mu poskytol alibi, keď si kúpil nový byt za 400 000 eur, na ktorý si z platov z verejných funkcií nemohol legálne zarobiť. Čellár mal vraj od Pellegriniho odkúpiť výrobnú halu. Miroslav Čellár robil asistenta aj Martinovi Glváčovi,“ napísala strana.

Zdieľať

Banskobystrický župan Ján Lunter vyzýva SAD Zvolen, aby okamžite obnovila dopravu v kraji. Na brífingu po rokovaniach s dopravcom povedal, že sa počas nich cítil, akoby mal pri hlave priloženú pištoľ.

Lunter zároveň vyzýva premiéra Pellegriniho, aby sa osobne zúčastnil rokovaní.

SAD Zvolen v sobotu ráno pre spor so župou nevypravila prímestské autobusy.

Kraj v sobotu ráno vykonal kontrolu spojov a protokol z nej doručí SAD-ke.

Vicežupan Ondrej Lunter na základe právnych analýz, ktoré si kraj dal vypracovať, hovoril v súvislosti s konaním SAD Zvolen o verejnom ohrození, vydieraní a neprimeranom nátlaku.

Firma sa so župou sporí o výšku dotácií a o to, či ich zmluvný vzťah má ďalej pokračovať. Župa chce požiadať súd, aby SAD-ke nariadil zachovanie dopravy.

Viac k téme: SAD Zvolen chce odstaviť autobusy, ale Lunter verí, že súd jej prikáže jazdiť

Zdieľať

Spolumajiteľ obchodného domu na Kamennom námestí v Bratislave George Trabelssie plánuje investovať 200-tisíc eur do okolia budovy. Podľa jeho slov ho chce upraviť ešte pred realizáciou mestského projektu Živé námestie.

Projekt Živé námestie je komplexnou premenou Námestia SNP a Kamenného námestia. Architektonicko-urbanistickú súťaž vyhlásilo hlavné mesto vlani.

„Naša spoločnosť bude nápomocná mestu Bratislava v rámci projektu Živé námestie. Sme ochotní investovať do sumy 200 000 eur na dočasné zveľadenie do doby začatia realizácie víťazného projektu Živé námestie,“ uviedla firma SIRS. Do fasády budovy zasahovať nebude. (tasr)

Čítajte aj: Prior a My v centre Bratislavy chcú premenovať na Prešporok, značku dal majiteľ registrovať

Zdieľať

SAD Zvolen v Banskobystrickom kraji nevypravila autobusy

SAD Zvolen v sobotu nevypravila svoje prímestské autobusy. Na banskobystrickej autobusovej stanici nevisí žiadny oznam, informačné okienko je zatvorené.

Firma sa so župou sporí o výšku dotácií a o to, či ich zmluvný vzťah má ďalej pokračovať. Župa chce požiadať súd, aby SAD-ke nariadil zachovanie dopravy.

Cestujúci na stanici v Banskej Bystrici teraz hľadajú alternatívne riešenia – pani, ktorá chcela cestovať do Veľkého Krtíša, dúfa, že sa dostane domov cez Lučenec autobusom lučeneckej SAD.

Ďalšia chcela ísť do Badína pri Banskej Bystrici, na autobus čakala 20 minút, až nakoniec telefonovala synovi.

Pred stanicou stoja asi štyria taxikári a vravia, že v sobotu ráno ešte nevozili toľko ľudí ako dnes.

O tom, že autobusy nejazdia, na Facebooku informuje aj vicežupan Ondrej Lunter. Kraj k situácii a otázkam ohľadom verejnej dopravy zriadil telefonické linky, ktoré sú k dispozícii od 7:00 do 19:00 h:

+421 940 624 563
+421 910 847 025
+48 43 25 600

„Zriadili sme krízový štáb a počas celej krízy budeme v kontakte so starostami dotknutých obcí. Pomôžeme zorganizovať náhradnú dopravu pre zabezpečenie najnutnejších potrieb pre obyvateľov,“ píše Lunter.

Viac k téme: SAD Zvolen chce odstaviť autobusy, ale Lunter verí, že súd jej prikáže jazdiť

Zdieľať

Ratingová agentúra Standard & Poor’s potvrdila Slovensku rating A+ so stabilným výhľadom. Stabilný výhľad ekonomiky krajiny s hodnotením A+ a A2 už v druhej polovici minulého roka potvrdili aj ratingové agentúry Fitch a Moody’s.

Hlavnými dôvodmi dobrého hodnotenia sú podľa S&P pozitívne vyhliadky hospodárskeho rastu, dobre kapitalizovaný bankový sektor, stabilná fiškálna politika a nízky zahraničný dlh.

Vďaka domácemu dopytu sa podľa S&P nemusí Slovensko obávať výrazného spomalenia ekonomiky. Ratingová agentúra vyzdvihla aj rastúcu zamestnanosť.

Slovenská ekonomika je otvorená a orientovaná predovšetkým na automobilový priemysel, čo podľa S&P zvyšuje jej citlivosť na akýkoľvek potenciálne nepriaznivý vývoj v priemysle. V prípade oslabenia zahraničného dopytu môže rast našej ekonomiky spomaliť podľa S&P v tomto a budúcom roku na úroveň pod 2,5 %.

Priestor pre zlepšenie ratingu vidí S&P v posilnení fiškálnej výkonnosti, čo by viedlo k rýchlejšiemu poklesu čistého dlhu verejnej správy v percentách HDP. Naopak, rating by mohlo negatívne ovplyvniť, ak by ekonomika čelila dlhotrvajúcemu oslabeniu zahraničného dopytu, čo by vplývalo na zdravie fiškálnej politiky SR. (tasr)

Zdieľať

Bezpečnostná rada Banskobystrického kraja v piatok nerozhodla o mimoriadnej situácii v súvislosti s rozhodnutím SAD Zvolen, že v Banskobystrickom kraji nebude od soboty až do odvolania premávať väčšina prímestských autobusov.

„Nie sú splnené podmienky na vyhlásenie mimoriadnej situácie, čo sa týka vyhlásenia núdzového stavu, ten má oprávnenie vyhlasovať len vláda,“ povedal po zasadaní predseda bezpečnostnej rady a zároveň prednosta Okresného úradu v Banskej Bystrici Július Ernek.

Dôvodom pre zvolanie mimoriadnej bezpečnostnej rady kraja bola obava z nezákonného postupu SAD Zvolen, ktorá môže podľa kraja reálne ohroziť zdravie obyvateľov i fungovanie strategických podnikov v kraji.

„Máme informácie, že nemocnice v kraji sú o situácii informované a počas víkendu majú služby zabezpečené tak, aby ich prípadný výpadok autobusov nepostihol. Podľa našich informácií by začiatkom týždňa mohol rozhodnúť súd o neodkladnom opatrení, ktorým by dopravcovi nariadil vykonávať dopravu vo verejnom záujme podľa platných licencií a cestovných poriadkov,“ povedal župan Ján Lunter.

Kraj k situácii a otázkam ohľadom verejnej dopravy zriadil telefonické linky, na ktoré sa môžu obyvatelia obrátiť už počas víkendu. K dispozícii budú od 7:00 do 19:00 na telefónnych číslach: +421 940 624 563, +421 910 847 025, +48/43 25 600.

Viac k téme: SAD Zvolen chce odstaviť autobusy, ale Lunter verí, že súd jej prikáže jazdiť

Zdieľať

V košickom U. S. Steele budú mať skrátený pracovný čas aj vo februári. Na žiadosť odborov bude toto skrátenie oproti minulým mesiacom v menšej miere.

„Pracovný čas bude skrátený minimálne o jednu zmenu a maximálne o dve. Je to dohodnuté na február s tým, že sa to potom znovu prehodnotí,“ potvrdil dohodu s odbormi hovorca oceliarní Ján Bača.

Za deň, keď zamestnanci ostanú doma, dostanú 60-percentnú náhradu mzdy. Čerpanie bude v prevádzkach rôzne podľa vyťaženosti jednotlivých liniek a pracovísk. Dôvodom opatrenia a dohody vedenia podniku s odbormi je naďalej nepriaznivá situácia na trhu s oceľou.

V minulých mesiacoch bolo skrátenie pracovného času v továrni až o štyri zmeny v mesiaci. Tak to navrhoval podnik aj na ďalšie obdobie, a to na február aj marec. „My sme mali logické odôvodnenie v tom, že sa situácia vôbec nezlepšila,“ skonštatoval Bača.

V oceliarňach zaviedli skrátený pracovný čas už vlani v máji. V júni došlo k odstávke jednej z vysokých pecí. Následne továreň oznámila, že do konca roka 2021 zníži počet zamestnancov pracujúcich v oceliarňach a jej dcérskych spoločnostiach o 2 500, a to s cieľom zlepšiť finančné postavenie firmy. Časť zamestnancov následne využila na dobrovoľný odchod z podniku motivačné odmeny.

Košický U. S. Steel má v súčasnosti okolo 9 000 zamestnancov, spolu s dcérskymi spoločnosťami je ich spolu zhruba 10 500. (tasr)

Zdieľať

Špecializovaný trestný súd vyhovel žiadosti exriaditeľa Tiposu Jána Barcziho o prepustenie z väzby. Keďže rozhodnutie nie je právoplatné, ostáva za mrežami do rozhodnutia Najvyššieho súdu. (tasr)

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať