Denník N

Ako správne vyčistiť mobil a ochrániť dáta, ak pod stromčekom nájdete nový

Foto: Jumpstory
Foto: Jumpstory
  • Phishingové útoky na klientov finančných inštitúcií sú intenzívnejšie, než kedy boli, pod paľbou sú aj klienti slovenských bánk.
  • Útočníci sú úspešní, len keď im pomôžete. Na žiadne priložené linky v SMS či mailoch neklikajte. 
  • Prinášame rady od Esetu, ako správne vyčistiť mobil, ak na Vianoce dostanete nový, aby sa k vašim údajom nedostal nikto nepovolaný.

Zažil som už niekoľko pokusov podvodníkov dostať sa k môjmu bankovému účtu, ale tento bol veľmi nepríjemný. Poznali transakcie, ktoré som v banke v minulosti urobil, a poznali dokonca aj môj zostatok na účte, hovorí Marek z Bratislavy. „Inak išlo o bežný phishing, v SMS mi poslali urgentnú správu o blokácii platobnej karty s linkom, ktorý sa tváril ako prístup do internetbankingu. Samozrejme, nič som nezadal, no ten prehľad o transakciách ma riadne vyrušil,“ hovorí.

Pokusy vylákať od ľudí citlivé informácie sú čoraz častejšie, počet phishingových útokov stúpa v celosvetovom meradle. Táto jeseň bola doteraz podľa neziskovej spoločnosti Anti-Phishing Working Group APWG najhoršia a hlavnými terčmi boli ako zvyčajne klienti finančných inštitúcií.

Podvodnou SMS alebo mailom, ktorý vyvoláva strach a pocit naliehavosti, sa podvodníci snažia ľudí nasmerovať na falošnú stránku, kde chcú odchytať prístupové heslá k účtom či údaje o kartách, a následne im pomocou nich vybieliť účty.

Stačí neurobiť nič, tak ako Marek. Takíto útočníci sa totiž dostanú ku koristi len vtedy, keď im to jej majiteľ dovolí.

Ako to bolo a ako byť mohlo

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Banky a poisťovne

Hekeri a kyberbezpečnosť

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie