Týždeň v európskej ekonomike: Od roku 2027 si domácnosti priplatia za emisie z vykurovania a cestnej dopravy

- Do reformy trhu s emisiami sa dostali aj sektory bývania a dopravy.
- Koniec spaľovacích motorov v kamiónoch podporuje aj časť priemyslu.
- Ochrana biodiverzity si vyžiada aj reformu subvencií.
Barbara Zmušková, Radovan Geist, Irena Jenčová, Marián Koreň, Dáša Drapáková
1. Od roku 2027 si domácnosti priplatia za emisie z vykurovania a cestnej dopravy
Kontroverzná daň z uhlíka za vykurovanie a emisie z pohonných hmôt dostala v reforme trhu s uhlíkom zelenú. Zmierniť jej dôsledky má sociálny a klimatický fond v hodnote 87 miliárd eur, ktorý podporí investície domácností do ekologickej dopravy a vykurovania.
Čo sa stalo
Zákonodarcovia EÚ sa po dlhých rokovaniach dohodli na novej podobe trhu s uhlíkom. Systém obchodovania s emisiami, ktorý je vlajkovou loďou klimatickej politiky EÚ, bude pokrývať viac sektorov hospodárstva.
Trh s uhlíkom doteraz spoplatňoval emisie približne 10-tisíc priemyselných podnikov a elektrární. Po novom budú za emisie CO2 platiť aj domácnosti. Pre oblasť vykurovania a pohonné hmoty zavedie Európska únia paralelný systém – takzvané ETS2. Cieľom je zrýchliť znižovanie emisií v súlade so záväzkom EÚ znížiť do roku 2030 čisté emisie o 55 percent v porovnaní s rokom 1990.
Poľnohospodárstvo a rybné hospodárstvo, naopak, nebudú musieť platiť dodatočné náklady na uhlík, pretože ide o „citlivé“ sektory. Vlaky jazdiace na naftu sú tiež mimo rozsahu systému a ich emisie uhlíka nebudú zdanené.
Prečo je to dôležité
Nová cena uhlíka sa bude vzťahovať na