Udalosťou roka je prevzatie Activision Blizzard Microsoftom, vojna zasiahla aj vývoj hier (anketa so Šickom a ďalšími)

Herný priemysel zažil v roku 2022 po pandemickej nákupnej horúčke hráčov útlm. Trh ovplyvnila čipová a energetická kríza, ale aj ruská agresia na Ukrajine, ktorá gaming pripravila o dôležitý ruský trh, ale aj vývojárov z Ukrajiny a Ruska.
Medzi najväčšie udalosti roka patril gigantický, takmer 70 miliardový nákup firmy Activision Blizzard Microsoftom. Výrobca Xboxu si ho však musí ešte obhájiť pred súdmi, keďže americká, britská či kanadská vláda majú obavy z jeho dominantného postavenia. Ak sa v budúcom roku obchod podarí, pôjde o najväčšie ovládnutie jednej firmy druhou v histórii gamingu a o najväčšiu akvizíciu v dejinách Microsoftu. Technologický gigant by tak pod svoju strechu získal extrémne úspešné a hodnotné frančízy, ako Call of Duty, World of Warcraft, Overwatch či Candy Crush.
Dôležitými príchodmi na trh boli nástroj na tvorbu hier Unreal Engine 5 a prenosná konzola firmy Valve, Steam Deck. Budúcnosť môže silno ovplyvniť rozšírenie možností umelej inteligencie v hernom vývoji.
Čo najdôležitejšie sa v gamingu stalo, aké dobré hry vyšli a čo bude nasledovať v roku 2023, sme sa v ankete opýtali piatich osobností zo slovenského herného priemyslu.
Odpovedali:
- Peter Nagy, zakladateľ a šéf košického vydavateľstva Grindstone a herného štúdia Games Farm;
- Šimon Šicko, zakladateľ a člen vedenia herného štúdia a vydavateľstva Pixel Federation;
- Marián Ferko, prezident SGDA, dnes pôsobí v bratislavskom štúdiu Nine Rocks Games;
- Matúš Štrba, editor jedného z najväčších slovenských portálov o videohrách Sector.sk;
- Jozef Vančo, zakladateľ herného podcastu ArcadeWatch, pôsobí v spoločnosti Hemisféra.
Čo podľa vás najviac hýbalo trhom s videohrami v roku 2022?

Peter Nagy
Zakladateľ a šéf košického vydavateľstva Grindstone a herného štúdia Games Farm. Zakladajúci člen Slovenskej asociácie herných vývojárov (SGDA). Organizuje každoročnú konferenciu Game Days Košice.
Určite dôležitým faktorom aj na hernom trhu bola vojna na Ukrajine. V Rusku a na Ukrajine je veľa vývojárov, ktorí zrazu vypadli, museli sa presúvať alebo museli ísť bojovať