Denník E

Najnovšie články© N Press s.r.o.

Automobilka Jaguar príde definitívne na Slovensko

Foto – TASR
Foto – TASR

Vláda dnes podpísala s britskou automobilkou investičnú zmluvu.

Na Slovensko definitívne príde štvrtá automobilka. Spoločnosť Jaguar Land Rover dnes podpísala s vládou investičnú zmluvu. Závod postaví v priemyselnom parku pri Nitre.

Zmluvu za Slovensko podpísal premiér Robert Fico a minister hospodárstva Vazil Hudák, za mesto Nitra primátor Jozef Dvonč. Za Jaguar zmluvu podpísal generálny riaditeľ spoločnosti Ralf Dieter Speth.

„Môžem potvrdiť, že Jaguar Land Rover otvára prvú výrobnú prevádzku na pevninskej Európe,“ povedal po podpise zmluvy šéf automobilky Speth. „Slovensko je dobre etablované na automobilovom trhu a máte dobré meno vo svete s vašou vysoko kvalitnou výrobou. Zhruba 40 percent našich dodávateľov sa pridruží k dobrej infraštruktúre, ktorá nás čaká na Slovensku,“ dodal šéf Jaguara.

Zamestnajú 2800 ľudí

Speth upresnil, že pôjde o investíciu za 1,1 miliardy britských libier (asi 1,4 miliardy eur), automobilka od začiatku zamestná 2800 ľudí. Prvé autá zídu z linky v roku 2018, v prvej fáze sa očakáva výroba 150-tisíc vozidiel. Pôjde o výrobu ľahkých luxusných vozidiel. Britské médiá v lete špekulovali, že na Slovensku by sa mala vyrábať budúca generácia modelu Land Rover Defender.

„Ide  obrovský úspech pre Slovensko, ako aj pre automobilku Jaguar Land Rover,“ povedal Fico. Premiér hovorí, že diskusiu s automobilkou začali vo februári 2015 a do užšieho výberu sa dostalo aj Poľsko a Mexiko. Podľa Fica rozhodla kvalitná pracovná sila na Slovensku, aktívne kroky slovenskej vlády a Slovensko s dobrým podnikateľským prostredím. „Je to najväčšia investícia v Európe za posledných sedem rokov,“ tvrdí Fico.

Podľa šéfa Jaguara rozhodlo to, že Slovensko leží v srdci Európy, je tu kvalitná pracovná sila a k rozhodnutiu prispela aj ústretovosť slovenskej vlády.

130-miliónová dotácia

Fico povedal, že vláda schválila dotáciu na hmotný a nehmotný investičný majetok pre automobilku vo výške 130 miliónov eur, čo je 9 percent avizovanej investície.

V minulosti sa hovorilo o tom, že pomoc pre Jaguar sa môže šplhať až k 400 miliónom eur. Pritom spomínaných 130 miliónov eur je približne vo výške stropu, ktorý môže štát poskytnúť investorovi formou investičných stimulov. Existujú však aj iné formy štátnej pomoci, ktoré sa s nimi nevylučujú.

Skupujú pozemky, prišli aj špekulanti

Isté je, že štát už hľadá stavbára, ktorý pre automobilku postaví napojenie na rýchlostnú cestu R1. Náklady na nový prepoj sa odhadujú na približne 10 miliónov eur.

Okrem toho štátna firma MH Invest, ktorá má prípravu investície na starosti, skupuje pod nový závod aj pozemky. Nezaobišlo sa to bez problémov. Partia podnikateľov sa dostala k informáciám o tom, ktoré pozemky bude štát potrebovať, a za lacno ich vykúpili od obyvateľov obce Lužianky.

Skupovali ich po pár centov a potom sa ukázalo, že to isté skupuje štát pre Jaguar asi po 15 eur za meter štvorcový. Štát hovorí, že má recept na to, ako nevyplatiť špekulantov, ale Lužiančanov áno. Zatiaľ nie je celkom jasné, aký.

Firma s názvom Poľnohospodárska pôda a ľudia okolo nej sa zrejme nedostali k podobným údajom o pozemkoch po prvýkrát. Vlastnia aj veľa pozemkov pod budúcim obchvatom Bratislavy, kde štát skupuje meter štvorcový aj za desiatky eur.

Fico ešte 11. augusta oznámil, že vláda podpísala s britskou spoločnosťou Jaguar Land Rover memorandum o zámere postaviť závod pri Nitre.

Závod by mohol mať ročnú výrobnú kapacitu až 300-tisíc vozidiel. „Predpokladá sa, že prvé autá zídu z výrobnej linky v roku 2018,“ uviedla v tom čase Lisa Palmerová zo spoločnosti Jaguar Land Rover. Od začiatku sa tiež hovorilo o tom, že vo finále môže Jaguar na Slovensku zamestnať aj 4-tisíc ľudí. Môže mať ale problém, kde ich zohnať.

Správu budeme aktualizovať.

Dnes na DennikE.sk

Gastrolístky sú dráma do poslednej chvíle: Chyba u Krajniaka stravenkové firmy takmer vrátila do hry

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Dobrovoľnosť gastrolístkov mohla nečakane zablokovať drobná zmena v novele Zákonníka práce, poslanci preto návrh zmenili. Krajniakovo ministerstvo odmieta vysvetliť, kto urobil chybu, ktorá znova nahrávala stravenkovým firmám. Novelu schvaľujú poslanci na tejto parlamentnej schôdzi.

Slovenské paradajky reťazcom chutia, chcú ich pohltiť vlastnými značkami

Foto N – Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Značky slovenských rajčín chcú vraj reťazce vytlačiť z regálov na úkor vlastných – privátnych. Tvrdí to Zväz zeleninárov a zemiakarov Slovenska. Domáci pestovatelia investovali do skleníkov, nových odrôd a budovania svojho mena desiatky miliónov eur.

Minúta po minúte

Najväčší spoločný projekt výroby batérií financovaný 12 štátmi EÚ vrátane Slovenska získal súhlas Európskej komisie. Dospela k záveru, že verejné investície v objeme 2,9 miliardy eur neporušujú pravidlá pre štátnu podporu firiem.

Oznámila to podpredsedníčka EK pre hospodársku súťaž Margrethe Vestagerová. Do projektu, ktorý má znížiť závislosť Európy od dovozu z Číny, sa zapoja desiatky podnikov vrátane Tesly, BMW či Fiat Chrysler.

V snahe o ekologicky šetrnejší priemysel a dopravu sa Komisia v roku 2017 rozhodla podporiť spájanie štátov a súkromných firiem pri veľkovýrobe batérií pod hlavičkou Európskej batériovej aliancie. V čase rýchlo rastúceho dopytu po článkoch do elektromobilov či ďalších strojov poháňaných elektrinou sa následne 12 krajín vrátane Nemecka, Francúzska, Talianska, Poľska či Slovenska dohodlo na spoločnom podniku.

Jeho cieľom je prilákať až 9 miliárd eur súkromných investícií. Podmienkou úspešného rozbehu projektu bolo, že ho schváli Komisia, ktorá zisťovala, či projekt nepoškodí konkurenčné prostredie. (čtk)

Príjmy z poplatkov za uloženie odpadu sa budú prerozdeľovať po novom. Poslanci tiež schválili vytvorenie novej skupiny obcí, ktorá získa príspevok z Environmentálneho fondu. Použiť ho má na zabezpečenie triedeného zberu a zhodnotenie bioodpadu z domácností.

Návrh novely, ktorá má byť účinná od 15. marca, súvisí so zberom bioodpadu, ktorý nadobudol účinnosť 1. januára. Od Nového roka majú obce, ktoré si uplatňovali výnimku na ekonomickú neúnosnosť nakladania s bioodpadom, zaviesť a zabezpečiť vykonávanie jeho triedeného zberu.

„Je žiaduce vytvoriť taký finančný mechanizmus na prerozdeľovanie príjmov z poplatkov za uloženie odpadov, aby mohli byť podporené aj tie obce, ktoré majú zavedené a zabezpečené vykonávanie triedeného zberu biologicky rozložiteľných kuchynských odpadov z domácností,“ odôvodnili predkladatelia v návrhu novely.

Finančnou podporou z envirofondu by sa podľa ministerstva životného prostredia malo zlepšiť nakladanie s kuchynským odpadom a dosiahnutie cieľov, ku ktorým sa Slovensko zaviazalo.

Plénum schválilo aj pozmeňujúci návrh poslanca Radovana Kazdu (SaS), ktorým sa rozšíria podmienky, za ktorých vzniká obci nárok na získanie príspevku. Po novom musí byť splnená podmienka, že obci nebola v posledných troch rokoch uložená sankcia za porušenie vybraných povinností ustanovených zákonom o odpadoch ani za porušenie zákona o poplatkoch za uloženie odpadov. Podľa návrhu bude Environmentálny fond povinný písomne oboznámiť obec o vybavení jej žiadosti o poskytnutie príspevku do 31. októbra. (tasr)

Vláda bude môcť upustiť od ukladania daňových sankcií za podmienok a v rozsahu, v akom určí vo svojom nariadení. Vyplýva to z novely zákona o správe daní, ktorú parlament prerokuje v skrátenom legislatívnom konaní.

Rezort financií v materiáli skonštatoval, že návrh zákona sa vypracováva nadväzne na zhoršujúcu sa situáciu, ktorá vznikla v súvislosti s pandémiou. Zhoršujúcou sa situáciou okolo pandémie odôvodnil aj naliehavosť prijatia návrhu zákona. Skrátené legislatívne konanie parlamentu navrhuje na ochranu hospodárskych záujmov SR. (tasr)

Súčasťou nadlimitných zákaziek verejného obstarávania osobných a nákladných áut či autobusov má byť povinný podiel ekologických vozidiel. Vyplýva to z návrhu zákona, ktorý posunuli poslanci do druhého čítania.

Táto povinnosť sa má od augusta týkať aj lízingu, splátkového predaja, prenájmov, niektorých služieb vo verejnom záujme v osobnej doprave či služieb, ktoré sa vykonávajú s pomocou vozidla.

Podiel obstarávaných nízkoemisných alebo bezemisných osobných vozidiel, mikrobusov a nákladných áut do 3,5 tony by v päťročnom referenčnom období do konca roka 2025 mal byť 22 %. U ostatných nákladných automobilov budú musieť obstarávatelia a verejní obstarávatelia zabezpečiť 8-percentný podiel týchto vozidiel, no od roku 2026 a tiež v treťom referenčnom období od roku 2031 do roku 2035 to už bude o percento viac.

Významný nárast povinného podielu ekologických vozidiel čaká v prípade schválenia návrhu zákona obstarávateľov a verejných obstarávateľov u autobusov a trolejbusov, a to z 34 % od augusta 2021 do konca roka 2025 na 48 % od roku 2026.

Za ekologické vozidlo v kategóriách osobné vozidlo, mikrobus alebo nákladné vozidlo do 3,5 tony návrh zákona do konca roka 2025 považuje také, ktoré má emisný limit oxidu uhličitého (CO2) vo výške 50 gramov na kilometer. Od roku 2026 bude v týchto kategóriách za ekologické považované vozidlo s nulovými emisiami CO2.

Nákladné automobily nad 3,5 tony a autobusy budú považované za ekologické, ak budú napríklad využívať elektrickú energiu, prípadne alternatívne palivá ako vodík, syntetické a parafinické palivo, stlačený zemný plyn (CNG), skvapalnený zemný plyn (LNG), skvapalnený ropný plyn (LPG) či biopalivo. (tasr)

ZSSK od stredy obmedzí dopravu na tratiach Trnava – Bratislava a Trnava – Kúty, pozastaví na nich 33 osobných vlakov. Zdôvodnila to poklesom vyťaženia vlakov a počtu cestujúcich, ale aj chorobnosťou a karanténou vlakového personálu.

Ako bude obmedzenie vyzerať

Trnava – Bratislava

  • Na traťovom úseku Trnava – Bratislava-Nové Mesto nebude premávať 27 osobných vlakov.
  • V rámci prímestskej dopravy ostane zabezpečený 1-hodinový takt, v čase dopravnej špičky bude 30-minútový takt vlakov pri kombinácii vlakov Os a REX.
  • V úseku Pezinok – Bratislava zostane v čase dopravnej špičky zachovaný 20-minútový interval.

Trnava – Kúty

  • Na traťovom úseku Trnava – Kúty bude zavedený grafikon v režime ako počas sobôt a dní pracovného pokoja.
  • Počas celého dňa bude zabezpečené železničné spojenie v 2-hodinovom takte, alternatívou spojenia v čase rannej dopravnej špičky bude prímestská autobusová doprava.
  • Obmedzenie sa dotkne 6 vlakov.

ZSSK tvrdí, že musela pristúpiť k ďalšiemu obmedzovaniu prímestskej dopravy predovšetkým z dôvodu zvýšenej chorobnosti a karantény prevádzkových zamestnancov ZSSK na pozícii rušňovodič po skríningovom testovaní, aktuálnej vyťaženosti vlakov ZSSK, ako aj platiaceho lockdownu.

ZSSK najskôr obmedzila dopravu 28 osobných vlakov na linke Senec – Bratislava-Petržalka, pričom obmedzenie malo trvať od 12. do 24. januára. Pre pretrvávajúcu zhoršenú pandemickú situáciu a lockdown musí toto obmedzenie predĺžiť.

Obmedzenia dopravy na linke Senec – Bratislava-Petržalka ostávajú aj naďalej v platnosti do odvolania. Zároveň dochádza k obmedzeniu ďalšieho vlaku – vlak Os 4744 (Galanta 06.03 – Bratislava-Petržalka 07.09).

Aktuálne chýba ZSSK v rámci celého Slovenska 102 rušňovodičov a 91 vlakvedúcich. ZSSK tvrdí, že v súvislosti s vlakovým personálom je kritická situácia predovšetkým na západnom Slovensku.

Developerská skupina Atrios chce pri obci Záborské neďaleko Prešova postaviť výrobno-logistický areál, kde môže nájsť prácu 300 zamestnancov. Projekt by mal stáť 21 miliónov eur, využívať ho budú klienti hlavne zo strojárskeho či elektrotechnického priemyslu.

Vyplýva to z projektu, ktorý Atrios posunul povoľovacím úradom.

So začiatkom výstavby areálu developer ráta koncom tohto roka. Dokončený má byť v lete budúceho roka. Plocha celého areálu dosiahne deväť hektárov.

Atrios pôsobí na trhu skoro dve desiatky rokov. Zameriava sa na výstavbu priemyselných areálov, ale stavia aj kancelárie, nákupné centrá i rezidenčné projekty. Pôsobí na Slovensku a v Česku.

Do práce sa podľa údajov od spoločnosti Google premiestňuje v porovnaní so začiatkom minulého roka o tretinu menej osôb. Podľa Inštitútu finančnej politiky to naznačuje, že aj výkon slovenskej ekonomiky pravdepodobne spomalí a medziročne môže byť nižší.

„Prepad však nebude výrazný, keďže časť ekonomiky sa prispôsobila na prácu z domu, čo síce znižuje mobilitu, ale nie aktivitu,“ uviedol inštitút vo svojom pravidelnom monitore.

Navyše, spotreba elektriny a aj počet najazdených kilometrov nákladnou dopravou sa po poklese v úvode roka v poslednom týždni stabilizovali. „Agregátny výkon ekonomiky tak výrazne ovplyvnený nie je.“

Štátna spoločnosť InvEast SK sa zlúči s MH Invest II. InvEast mala riadiť bývalý strategický priemyselný park Haniska, ​úlohou MH Invest II je príprava strategického parku na východe Slovenska.

Maďarsko chce obmedziť právomoci veľkých internetových spoločností. Ministerka spravodlivosti Judit Vargová povedala, že na jar predložia zákon, ktorým chcú dosiahnuť, aby sociálne siete nemohli svojvoľne narábať s príspevkami či účtami svojich používateľov. (tasr)

Chemko Strážske musí okamžite prestať vypúšťať odpadové vody do odkaliska Poša, prikázala Slovenská inšpekcia životného prostredia. Rieši incident so zhoršením kvality vôd v potoku Kyjov, ktorý bol 23. januára pokrytý hustou bielou penou a v ktorého okolí sa šíril zápach po chemikáliách.

Po incidente bola odvolaná riaditeľka košických inšpektorov.

Kyjovský potok je napájaný aj vodami z odkaliska Poša. Inšpektori zo Slovenskej inšpekcie životného prostredia (SIŽP) zistili, že sa do odkaliska vypúšťajú odpadové vody z areálu Chemko Strážske. Upozornil ich na to starosta obce Nižný Hrušov Ján Fenčák.

Za prítomnosti polície boli odobraté vzorky z potoka Kyjov a z objektu bagrovacej stanice v areáli Chemko Strážske. Práve stadiaľ sú odpadové vody prečerpávané do odkaliska Poša. Penenie vôd v tom čase pozorovali aj v bagrovacej stanici; prevádzkovateľom stanice aj odkaliska Poša je spoločnosť TP 2, s. r. o.

Dva dni po incidente prišla na bagrovaciu stanicu urobiť inšpekciu v teréne pracovná skupina, ktorej sa zúčastnil aj generálny riaditeľ SIŽP Ján Jenčo. V tom čase bolo prečerpávanie odpadových vôd do odkaliska už zastavené pre údajnú technickú poruchu. Aj tak však mala voda z odtoku čistiarne vôd výrazný zápach po „fenoloch“, jasnú zemitú farbu a penila.

Momentálne SIŽP čaká na výsledky rozborov vôd z odkaliska, čistiarne a potoka Kyjov. V prípade dokázania zavinenia hrozí znečisťovateľovi pokuta do výšky 165-tisíc eur podľa zákona o vodách. Ak by však boli porušené aj ďalšie zákony, môže sa trest vyšplhať až do výšky milión eur.

Prevádzkovateľ bagroviska a odkaliska musí do 30 dní predložiť aj monitoring podzemných vôd. Vypúšťanie odpadových vôd do odkaliska je zastavené.

Odvolali riaditeľku košických inšpektorov

V súvislosti s prípadom odvolal riaditeľ SIŽP šéfku košického inšpektorátu životného prostredia Angeliku Theinerovú. „Boli preukázané viaceré pochybenia. Niektorí inšpektori neuplatňovali všetky zákonné možnosti a právomoci, ktoré by smerovali k účinnej ochrane zdravia a životného prostredia,“ uviedol.

Aby sa minimalizovalo ovplyvňovanie práce inšpekcie, boli riešením incidentu na odkalisku Poša poverené dve inšpektorky, ktoré nie sú z tamojšieho inšpektorátu. Jedna je z Bratislavy a druhá zo Žiliny.

Foto - SIŽP
Foto – SIŽP

Nemecký automobilový trh tento rok môže vzrásť o 8 %, nedosiahne však úroveň spred krízy, odhaduje odvetvové združenie VDA. Ak sa podarí dostať pandémiu pod kontrolu, predaj vozidiel by sa mohol pomaly spamätať v druhej polovici roka.

Podľa prognózy VDA by sa tento rok mohlo v Nemecku predať 3,15 milióna áut. Vlani automobilky dodali na trh 2,9 milióna vozidiel a v roku 2019 to bolo 3,6 milióna kusov.

Automobilové odvetvie ťažko zasiahlo uzavretie salónov v snahe obmedziť šírenie koronavírusu. Oživenie v súčasnosti brzdí nedostatok polovodičov, pre ktorý automobilky uzatvárajú montážne linky. Podľa analytikov budú problémy s čipmi trvať pol roka.

VDA očakáva, že predaj nových osobných áut v Európe tento rok stúpne o 12 % na 13,4 milióna. V Spojených štátoch by mohol pridať 9 %. Úroveň pred pandémiou by mal prekonať čínsky trh, na ktorom VDA odhaduje medziročný rast odbytu o 8 % na 21,4 milióna vozidiel. (čtk, automobilwoche)

Ministerstvo práce chce opäť odložiť povinnosť zaplatiť poistné na sociálne poistenie. Odklad poistného pre SZČO a poistného, ktoré platí zamestnávateľ za január 2021, navrhuje do 30. júna.

Vyplýva to z materiálu, ktorý v stredu prerokuje vláda.

„Táto výnimka sa bude týkať zamestnávateľov a SZČO, ktorí vykazujú pokles čistého obratu alebo pokles príjmov z podnikania a z inej samostatne zárobkovej činnosti (tržieb) o 40 % a viac,“ spresňuje rezort.

Ak vláda návrh ministerstva práce schváli, odklad sa bude týkať aj platenia povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie (II. pilier) a príspevkov na doplnkové dôchodkové sporenie (III. pilier), ktoré povinne platí zamestnávateľ za pracovníka vykonávajúceho rizikovú prácu.

Cieľom ďalšieho odkladania zaplatenia poistného je zmiernenie ekonomických dosahov na odvádzateľov poistného v dôsledku krízovej situácie spojenej s pandémiou. Odloženie povinnosti zaplatenia poistného sa dotkne povinne nemocensky poistených a povinne dôchodkovo poistených SZČO a zamestnávateľov.

V materiáli rezort zdôraznil, že poistné, ktoré platí zamestnanec a odvádza ho jeho zamestnávateľ, musí zamestnávateľ aj naďalej odvádzať v pôvodných termínoch splatnosti. (tasr)

MMF zlepšil výhľad rastu svetového HDP na tento rok o 0,3 percentného bodu na 5,5 %. Dôvodom je očakávané zvýšenie aktivity vďaka očkovaniu a ďalšia ekonomická pomoc vo veľkých krajinách. V roku 2022 sa má rast spomaliť na 4,2 %.

Vlani globálna ekonomika podľa akutalizovaného výhľadu klesla o 3,5 %. V októbri pritom MMF predpovedal pokles HDP o 4,4 %. Miernejší prepad spôsobilo oživenie rastu v druhej polovici roka.

Schválenie vakcín proti covidu-19 vyvolalo nádej na rýchly obrat v pandémii v 2. polroku tohto roka. Rast počtu nakazených koncom vlaňajška, nové varianty vírusu, obnovenie reštrikcií, logistické problémy s distribúciou vakcín a neistota okolo jej prijatia však vyvolávajú obavy o ďalší výhľad.

Prečo je MMF optimistickejší

K zlepšeniu celkového výhľadu prispelo oživenie vo vyspelých ekonomikách, najmä vďaka ďalším balíčkom pomoci a lepšej dostupnosti vakcín oproti rozvíjajúcim sa ekonomikám.

Sila oživenia je však v jednotlivých krajinách odlišná v závislosti od vážnosti zdravotnej krízy, narušenia ekonomickej aktivity a efektívnosti pomoci, ktorá má obmedziť trvalé hospodárske škody.

Podrobnejšie predikcie MMF:

  • HDP rozvinutých krajín má tento rok vzrásť o 4,3 % po vlaňajšom poklese o 4,9 %.
  • Výhľad rastu hospodárstva Spojených štátov na tento rok sa zlepšil o 2 percentné body na 5,1 %.
  • Japonská ekonomika má vzrásť o 3,1 %, čo je o 0,8 bodu viac, než fond očakával v októbri.
  • V prípade eurozóny MMF zhoršil odhad rastu na 4,2 % z októbrových 5,2 % v dôsledku s pandémiou súvisiacej slabšej aktivity koncom vlaňajška, ktorá by mala pretrvať aj na začiatku tohto roka.
  • Silné oživenie očakáva fond v Číne, pre ktorú prognózuje rast o 8,1 %, aj v Indii (+ 11,5 %).

Aktivita v USA a Japonsku by sa mala vrátiť na úroveň z konca roka 2019 v 2. polroku tohto roka. V prípade eurozóny a Británie bude návrat pomalší a pod úrovňou z konca roka 2019 zostanú ešte aj na budúci rok. (čtk, reuters)

Za vaše predplatné

Predplaťte si informačného asistenta o ekonomike

Kúpiť predplatné

Aktivujte si ranný Ekonomický Newsfilter

Pozrite si ukážkuAktivovať