DPH pre gastro klesla, lacnejšie menu však nečakajte. Pomôže to pokryť rast nákladov, hovorí manažér z cestovného ruchu

Keď parlament koncom minulého roka rozhodol o dočasnom znížení DPH pre reštaurácie, fitnescentrá či bazény, podnikatelia v gastrobiznise sa potešili, no boli aj skeptickí. Úvod roka je pre nich tradične najslabším obdobím, a tak sa dalo čakať, že úžitok z dočasne zníženej DPH budú mať najmä prevádzkovatelia lyžiarskych stredísk.
O to viac manažéri reštaurácií uvítali, keď sa napokon nižšia DPH uzákonila natrvalo. Netreba však mať prehnané očakávania, že by mali ceny v reštauráciách klesnúť. Znížená DPH totiž podľa nich len uľaví tlakom na náklady, ktorým podnikatelia v sektore čelia celé mesiace.
Jedným z nich sú energie. Pri nich nie je jasné, či a ako s nimi bude štát v budúcnosti pomáhať, vysvetľuje prezident Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska a zväzu cestovného ruchu Marek Harbuľák.
V rozhovore opisuje aj:
- či bolo komplikované prejsť v krátkom čase z 20-percentnej na 10-percentnú DPH,
- ako je to s DPH pri rozvoze jedla alebo ak si ho zákazník príde prevziať zabalené,
- ako naúčtovať jedlo, ktoré si dá niekto dodatočne zabaliť,
- ale aj prečo môžete za saunu naďalej zaplatiť 20-percentnú DPH, zatiaľ čo za plávanie v bazéne už nie.
Čo sa dialo v reštauráciách na prelome rokov, keď začala platiť 10-percentná DPH na reštauračné a stravovacie služby?
V každej prevádzke sa musela spraviť uzávierka. Takže pred ňou sa uplatňovala 20-percentná DPH a po nej 10-percentná DPH. Bola to skôr technická záležitosť, ktorá mohla mierne znížiť komfort hostí v prevádzke, ale dalo sa to zvládnuť.
Zvládli podniky urobiť zmeny v pokladničných systémoch?
Bol to trochu stres, keďže zmeny v DPH boli schválené na poslednú chvíľu v decembri. Dodávatelia pokladníc naozaj mali čo robiť. Na druhej strane, veľká časť podnikov nebola v úvode roka otvorená, takže mali čas urobiť tieto zmeny aj počas prvých dní roka 2023. Tým myslím najmä prevádzky, ktoré sa orientujú napríklad na obedové menu a prvý januárový týždeň boli zatvorené.
Bez prestávky boli otvorené skôr takzvané zábavné podniky či lyžiarske strediská, ale to je z celkového počtu prevádzok menšia časť. Predpokladám, že aj servis pokladníc fungoval tak, že dodávatelia najprv obslúžili tých, ktorí boli otvorení aj prvé januárové dni, a ostatným dali neskoršie termíny. Dalo sa to však stíhať, keďže registračné pokladnice sú elektronické, takže sú povinne pripojené na internet. To znamená,