Denník N

Jaguaru núkame pozemky, aj keby sme ich mali vyvlastniť. On núka plat 870 eur v čistom

Foto - Tasr
Foto – Tasr

Celkové náklady na prilákanie automobilky vláda zatiaľ nepovedala.

Pre slovenskú ekonomiku by to mal byť úspešný príbeh. V roku 2018 začne v Nitre vyrábať svoje modely britsko-indická automobilka Jaguar Land Rover. Postupne bude do roku 2020 naberať 2 834 ľudí, ktorí budú ročne vyrábať 150-tisíc áut.

Za prácu pri páse by mali dostávať v priemere 870 eur mesačne v čistom. Aspoň tak to vychádza pri pohľade do materiálov, ktoré v piatok schválila vláda.

Časom sa ráta, že sa firma môže ešte rozhodnúť svoju investíciu zvýšiť z aktuálne ohlásených 1,4 miliardy eur na 1,9 miliardy eur a do konca roka 2023 by v nej tak pracovalo až 3 900 zamestnancov.

To by bolo o čosi viac, než je v trnavskom Peugeote, približne na úrovni žilinskej Kie a dosť hlboko pod počtom zamestnancov bratislavského Volkswagenu.

vyroba naozaj

V automobilovom priemysle sa traduje, že čo jedno nové miesto v automobilke, to štyri ďalšie u jej subdodávateľov. Zatiaľ nevedno, aký bude celkový podiel subdodávok pre Jaguar, ktoré budú pochádzať odtiaľto, no rovnako sa očakávajú štyri nové pracovné miesta na jedno vytvorené v automobilke.

O subdodávateľskú sieť vrátane pracovnej sily sa Jaguar pobije s ostatnými automobilkami. Zvlášť preto, že sa tiež usadí na západe Slovenska. Aj preto sa v brandži očakáva, že na Slovensku sa pre automobilky budú zvážať ľudia aj z iných krajín, napríklad Rumunska.

Automobilový priemysel patrí medzi odvetvia, kde za posledný rok výrazne pribúdali nové pracovné miesta. Od začiatku roka 2015 až dodnes pribudlo v automobilovom priemysle na portáli Profesia.sk 8 847 nových pracovných ponúk, čo prinieslo medziročný nárast o zhruba 19 percent. Otázkou teda zostáva, či v rámci ďalších novovzniknutých pracovných miest v automobilovom priemysle dokážeme nájsť dostatok kvalifikovanej sily,“ hovorí Katarína Klembalová z Profesia.sk.

Príchod nového investora by mal zvýšiť daňové príjmy. Ich odhad vláda nezverejnila. Vládny materiál týkajúci sa investície síce nejaké čísla obsahuje, ide však zrejme o omyl.

Luxusný investor nie je zadarmo

Za príchod novej fabriky však Slovensko musí zaplatiť. Vláda Roberta Fica investorovi ohlásila hotovostnú podporu, 130 miliónov eur, z čoho prvých vyše 70 miliónov eur musíme v rozpočte nájsť v rokoch 2018 až 2019.

Jaguar sa tak dotiahne bližšie na priamu dotáciu, ktorú sme dali francúzskemu Peugeotu, 166 miliónov eur, aby rozbehol svoje pásy v Trnave. Menej sa priblíži k dotácii pre Kiu, ktorá mala zinkasovať 180 miliónov eur.

Dotácia na ruku nemusí byť jedinou pomocou pre automobilku, ktorá sa rozpína, aby mohla lepšie konkurovať najmä modelom BMW, Audi, Porsche či Mercedes. Štátna firma MH Invest práve zháňa stavbára, ktorý Jaguar pripojí na rýchlostnú cestu R1 odhadom za 10 miliónov eur.

Ministerstvo dopravy pred časom napísalo, že z prípojky budú mať prospech všetci užívatelia priemyselnej zóny Nitra – sever, a nedá sa teda spájať konkrétne s Jaguarom. Stavba má zároveň dopravne pripojiť plánovanú bytovú výstavbu v oblasti.

Sľubujeme aj vyvlastnenie

Ešte predtým, než začne Jaguar napríklad po rýchloceste posielať svojim zákazníkom prvé nitrianske modely, najprv pre Jaguar urýchlene skúpime pozemky, ktoré pod závod potrebuje. V zmluve s ním sme sa zaviazali, že sa budeme veľmi snažiť vykúpiť ich včas, aj keby sme ich mali vyvlastňovať. Koľko to bude stáť, zatiaľ nie je známe. Zato je zo zmluvy jasné, že pôdu obratom predáme Jaguaru.

Za koľko? Za priemer znaleckých posudkov, ktoré vypracovali pre štát znalci, aby sám mohol pôdu skúpiť. Najviac posudkov však môže byť takých, v ktorých sa píše o cene asi 15 eur za meter štvorcový. To sa týka bežnej ornej pôdy pod budúcu automobilku.

V praxi sa však pozemky pre automobilku môžu vykupovať aj drahšie. Už dnes sú totiž niektoré z nich označené za priemyselné parcely, a tak sa ich ceny môžu šplhať k desiatkam eur za meter štvorcový. Viac o štátnom výkupe a posunutí kúpených pozemkov automobilke by mala povedať zmluva o budúcej zmluve, ktorú vraj dnes podpísali tiež, no zatiaľ sa nikde neobjavila.

Možno tak čakať, že štát podporí automobilku aj stratami, ktoré bude mať pri výkupe pôdy. Detaily chce ministerstvo hospodárstva upresniť na budúci týždeň. V zmluve však naznačujeme, že ceny sme stanovovali tak, aby rozdiely medzi kúpnou a predajnou cenou neboli dotáciou tak, ako to môže vnímať Brusel.

Isté je, že keby sa niekto proti vyvlastneniu bránil a uspel na súdoch, škody zaplatí štát – aj to sme investorovi sľúbili v zmluve.

Ďalšia pôda do budúcna

Ak bude Jaguar chcieť, môže si od štátu rovnakým mechanizmom pýtať aj ďalšie pozemky. V zmluve sú vymenované ich parcelné čísla, rozloha ani ich kúpna a následne predajná cena zatiaľ známe nie sú.

Na akú sumu sa pomoc od štátu dostane vo finále, sa aj preto nedá dnes odhadovať. Takisto nie je jasné, či ďalšiu pomoc formálne nesľúbili aj iné ministerstvá a inštitúcie.

Na vrub verejných financií sa však určite musia splanírovať pozemky pod fabriku. Vraj za to tiež Jaguar zaplatí cez kúpnu zmluvu na pozemky pod závod. V priemyselnom parku, pre ktorý zháňame pozemok, budú môcť byť aj ďalší subdodávatelia Jaguara. Jaguar sám bude mať špeciálny kontakt na daňovom úrade na riešenie otázok okolo DPH a vyhradeného špecialistu budú môcť kontaktovať aj na colnom úrade.

Počas aspoň siedmich rokov bude britsko-indická investícia považovaná za takzvanú významnú“ investíciu, čiže sa na ňu môžu využiť ultra rýchle stavebné konania.

Ak má pre vás práca našich novinárov pred prezidentskými voľbami väčšiu hodnotu, ako je cena predplatného, môžete ich podporiť aj darom. Vopred ďakujeme 🫶

Máte pripomienku alebo ste našli chybu? Prosíme, napíšte na [email protected].

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Ekonomika

Teraz najčítanejšie