Denník N

Firemný newsfilter: Vláde dáva dotovanie dožívajúcich spaľovákov stále zmysel a Poór chystá pre Lidl novú centrálu

Vladimír Poór (vpravo) s premiérom Robertom Ficom. Foto - TASR
Vladimír Poór (vpravo) s premiérom Robertom Ficom. Foto – TASR

Začiatok roka podľa očakávaní ukazuje, aké nepremyslené bolo zo strany vlády to, že domácnostiam v snahe o priazeň voličov pripravila až príliš vysoké podpory na sanovanie vysokých cien energií, ale pre firmy ich stanovila proporčne oveľa nižšie. Väčšie firmy odoberajúce plyn a elektrinu za spotové ceny síce teraz teší ich zlacnenie vďaka mimoriadne teplému januáru, no najmenšie prevádzky bufetov a malých obchodníkov sú z nových zálohových faktúr zhrozené natoľko, že zvažujú koniec podnikania. Nečudo, keď im mesačné platby stúpli mnohonásobne.

Vláda podnikom iba sľubuje, že dotácie na drahé energie začne vyplácať dodávateľom čo najskôr. Rozpočet s nimi ráta, ale mechanizmy výplat dodnes dotvorené nie sú. Navyše, dotácie sú odobrené len na prvý kvartál tohto roku, čo bude od apríla, sa nevie vôbec.

A aj pre veľké firmy môžu trhové ceny neskôr vyskočiť oveľa vyššie. Politické prostredie je kvôli výbojnému Rusku stále nestabilné. Ak k tomu príde, o to viac pocítia, že pre ne takmer žiadne podstatnejšie podpory vláda doteraz ani nevyčlenila.

Boj s časom sa neskončil predvianočným schválením rozpočtu, pokračuje. A stále uprostred toho, ako sa politici bijú o moc v novej stabilnejšej vláde.

Minister hospodárstva Karel Hirman potešil aspoň vyhlásením, že po Novom roku sa mu s ministerstvom financií už darí chystať nové podpory s energiami konštruktívnejšie. Pred koncom roka na čele rezortu financií vymenil často chaotického Igora Matoviča premiér Eduard Heger.

Život vo firmách sa tiež nezastavuje. Niektoré na energetickej kríze aj získavajú, iné chystajú nové investície, lebo aj táto kríza sa raz skončí.

Všetko dôležité z domácich firiem zhrnul Ivan Haluza do 2 100 slov, čo je 9 a pol minúty čítania.


1. Vláda zadotovala novú výrobu výfukov pre spaľovacie vozidlá dvoma miliónmi eur. Verí jej, aj keď budúcnosť je o elektromobiloch

Anglický výrobca výfukových systémov pre kamióny, autobusy, terénne vozidlá, železničné súpravy a lode so spaľovacími motormi Eminox získal od vlády na svoj nový závod vo Svite investičný stimul vo forme daňovej úľavy vo výške dvoch miliónov eur. Jeho nová fabrika bude stáť celkovo 11,5 milióna eur a zamestná viac ako 130 ľudí.

Vláda podporu odobrila aj napriek tomu, že budúcnosť bude o elektromobiloch a iných nových ekologickejších pohonoch.

Prečo je to stále v poriadku:

  • Od roku 2035 sa už síce v Európe nemajú predávať žiadne nové osobné autá so spaľovacími motormi, no dovtedy môžu automobilky pracovať aj na ďalšej ekologizácii spaľovákov.
  • Eminox je jedným zo svetových lídrov znižovania emisií z výfukových plynov. Veľkou výzvou pre spaľovacie autá je hlavne najnovšia emisná norma Euro 7.
  • Pre kamióny a autobusy navyše elektrifikácia nie je riešením, keďže by na svoj pohon potrebovali neprimerane veľké batérie. A aj cenovo primeranejšie vodíkové technológie sú pre autá ešte len vo vývoji. Pri nákladiakoch a autobusoch môžu mať spaľovacie motory väčší vyznám dlhšie ako pri osobných autách.
  • Vláda počiatočné požiadavky investora znižovala. Pôvodne si od nej Angličania pýtali štvormiliónový investičný stimul. Tá ho na návrh ministerstva hospodárstva znížila na polovicu.
Výfukové systémy spoločnosti Eminox. Foto – Eminox

Úspech aj pre tradičný domáci priemyselný podnik: Eminox prichádza do Svitu aj vďaka tamojšej chemičke Chemosvit. Usídli sa v jej areáli, chemička sa s ním podelí o svoju už dlhšie využívanú infraštruktúru od IT podpory až po zabezpečenie hasičskej ochrany.


2. Bratislava schválila Poórovi prípravu pôdy na novú väčšiu slovenskú centrálu reťazca Lidl

Reťazec Lidl bude mať na Slovensku novú centrálu. Zostane s ňou v bratislavskom Ružinove, ale nová centrála bude väčšia, pretože stále väčší je aj slovenský biznis nemeckých diskontérov.

Informuje o tom portál Index s tým, že plánovanie novej centrály naznačujú dokumenty, ktoré schválil bratislavský magistrát.

O povolenia nežiada pritom samotný reťazec, ale firma Kappa Trade, ktorá patrí do portfólia kontroverzného podnikateľa a oligarchu Vladimíra Poóra.

Projekt novej bratislavskej centrály Lidla. Vizualizácia – Kappa Trade

Viac o novej centrále: Projekt bol zverejnený už skôr s tým, že komplex

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Ceny energií

Firemný newsfilter

Nové informácie o slovenských podnikoch sumarizuje každý piatok skúsený firemný reportér Ivan Haluza.

Firmy

Ekonomika

Teraz najčítanejšie