Denník N

Nový „revolučný“ grafikon je miestami príliš našponovaný, vlaky nestíhajú podľa neho jazdiť

Vlak InterCity prechádzajúci úsekom Družstevná pri Hornáde. Foto - Michal Kiaško
Vlak InterCity prechádzajúci úsekom Družstevná pri Hornáde. Foto – Michal Kiaško

Pozreli sme na to, ako po niekoľkých týždňoch od zavedenia funguje nový grafikon, ktorý mal za cieľ priniesť viac vlakov za rovnaký objem peňazí.

Po poslednej zmene železničného grafikonu premýšľa Sylvia nad tým, že dá výpoveď v zamestnaní. Denne dochádza z Hlohovca do Bratislavy. Pred zmenou grafikonu to do kancelárie stihla obvykle za hodinu a dvadsať minút, čo ešte považovala za znesiteľné.

„Teraz je však z hodiny dvadsať niekedy aj hodina päťdesiat. A to sa už dlhodobo zvládať nedá,“ hovorí Sylvia.

Hoci v novom grafikone je písané, že by do Bratislavy mala stihnúť skôr, realita je zložitejšia. Sylvia potrebuje prestúpiť v Trnave na prípoj, ktorý však pravidelne mešká.

Úplne inak vidí nový grafikon Veronika. Pochádza z Pezinka, kde od poslednej zmeny zastavujú aj regionálne rýchliky, ktoré jazdia medzi Žilinou a Bratislavou.

„Takže nielen keď cestujem do Bratislavy, ale aj keď cestujem za rodičmi do Trenčína, nemusím prestupovať. Takýto grafikon mi vyhovuje,“ hovorí.

Len pôrodné bolesti?

Za posledných takmer dvadsať rokov žiadna jednorazová zmena grafikonu nevzbudila takú pozornosť ako tá, ku ktorej došlo v polovici decembra. Jeho tvorcovia mu hovoria „revolučný“. Prekopali mnohé rýchlikové i lokálne spoje, vrátane hlavnej trate Bratislava – Žilina – Košice. Na niektoré z nich sa nesiahlo tridsať rokov.

Po niekoľkých týždňoch od zavedenia sme sa pozreli, ako tento grafikon reálne funguje.

Aké sú zistenia?

Cieľom grafikonu bolo za rovnaký objem peňazí vypravovať viac vlakov, pričom v mnohých prípadoch sa mal čas cestovania dokonca skrátiť. Lenže v praxi železničiari často

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Železnice

Ekonomika

Teraz najčítanejšie