Denník N

Influencerov vystrašila nová oznamovacia povinnosť. Týka sa len tých, ktorí chcú na videách zarábať, vraví odborník

Ľuboš Kukliš. Foto - archív RVR
Ľuboš Kukliš. Foto – archív RVR

Ľudia, ktorí zverejňujú na internete videá s cieľom zisku, to musia po novom oznámiť mediálnemu regulátorovi – Rade pre mediálne služby. Youtuberi, tiktokeri a influenceri vášnivo diskutujú o tom, prečo nová povinnosť vznikla a či sa vzťahuje aj na nich.

„Regulátor musí mať prehľad, akí aktéri na trhu pôsobia,“ vraví v rozhovore odborník na mediálnu reguláciu Ľuboš Kukliš, ktorý donedávna pôsobil ako riaditeľ Rady. „Internetové biznisy sú už často úspešnejšie ako tie, ktoré fungujú v analógovom svete. Aj preto argumenty, prečo by nemala byť na internete regulácia a inde áno, strácajú logiku,“ myslí si.

Prečo majú ľudia nahlasovať, že majú na online platformách videá a že na nich nejakým spôsobom zarábajú?

Povinnosť oznamovania vzniká zo zákona o mediálnych službách a súvisí s tým, že aj pre audiovizuálne mediálne služby na požiadanie boli zavedené určité pravidlá. Tí, ktorí to robia na komerčnej báze ako hospodársku činnosť, majú povinnosť získať autorizáciu. Je tam však výnimka. Autorizáciu nemusíte mať, pokiaľ to robíte prostredníctvom nejakej platformy, napríklad na YouTube. V tom prípade máte povinnosť len oznámiť regulátorovi, že takúto službu spúšťate. Dôležité je povedať, že sa to týka len tých služieb, ktoré majú primárne hospodársku povahu.

Takže ak má niekto živnosť alebo firmu a robí videá profesionálne a zarába na nich, tak sa musí autorizovať.

Áno, musí požiadať o autorizáciu.

Ak je niekto len fyzická osoba, tvorí obsahy na platformách ako YouTube či TikTok a má z toho nejaký typ príjmov, tak sa musí nahlásiť Rade pre mediálne služby. Správne?

Človek z toho môže mať nejaké príjmy, ale stále to nemusí byť vyhodnotené tak, že ide o primárne hospodársku činnosť. Môžeme si predstaviť situáciu, že to niekto robí ako koníček, dostáva nejaké peniaze z reklamy, ale iné aktivity nenasvedčujú tomu, že by v jeho prípade išlo o hospodársku činnosť. V tomto prípade sa dá povedať, že povaha takejto služby nie je primárne hospodárska.

Ako sa v tom majú ľudia vyznať? Ako úradníci posúdia, či moja aktivita na YouTube je hospodárska činnosť alebo nie? Každý môže povedať, že je to len koníček a robí to len pre zábavu.

V minulosti to Rada robila tak, že keď mali ľudia pochybnosť, tak sa im odporučilo, aby poslali základné informácie o službe, a obratom dostali vyhodnotenie. Predpokladám, že to takto bude pokračovať. Nie je v záujme Rady ľudí odstrašovať od toho, aby sa nahlasovali. Bude pre ňu lepšie postupovať konsenzuálnym spôsobom ako ísť na to tvrdou represiou.

Aj keby došlo k porušeniu zákona, najprv by došlo len k upozorneniu. Pokuta zo začiatku nehrozí. Pokiaľ má teda niekto pochybnosť, či jeho služba má hospodársku povahu, tak najjednoduchšie ju bude

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Médiá

Ekonomika

Teraz najčítanejšie