Denník N

Firemný newsfilter: Čipová hrozba narastá, z húfnic pre Ukrajinu môžeme získať až 200 miliónov a covidoví podnikavci krachujú

Čipy do elektroniky. Foto N - Tomáš Benedikovič
Čipy do elektroniky. Foto N – Tomáš Benedikovič

Menším regulovaným firmám, obciam či ambulanciám bude vláda stropovať ceny energií nielen v prvom štvrťroku, ale po celý tento rok.

Jedna z najziskovejších slovenských firiem Eustream má zase nádej, že sa vyhne plateniu vysokej dane, ktorú jej vlani schválil parlament. Jej zníženie aj oddialenie pripúšťa už aj OĽaNO. Daň pre prepravcu plynu kritizovalo ministerstvo hospodárstva aj prezidentka, ktorá ju aj vetovala. Eustream odhadol, že od augusta do konca decembra mu pre vojnu na Ukrajine klesol čistý zisk zo 131 na 17 miliónov a objem prepraveného plynu sa prepadol o vyše polovicu na 8,3 miliardy kubických metrov.

Plyn z Ruska pritom naďalej tečie vo veľkých objemoch, aj keď bývalý minister hospodárstva Richard Sulík plánoval znížiť slovenskú závislosť o dve tretiny.

Vlani pochádzalo z Ruska až 60 percent plynu a o úplnom odstrihnutí momentálne SPP neuvažuje. Dôvodom je kontrakt s ruským štátnym koncernom Gazprom, ktorý je platný až do roka 2034. Dovtedy mu krajina musí za plyn platiť, aj keby nič neodobrala.

A na exposlankyňu Smeru Ľubicu Roškovú podal prokurátor obžalobu. Bývalú političku stíhajú za subvenčný podvod s agrodotáciami.

Všetko ostatné dôležité z domácich firiem zhrnul Ivan Haluza do 2 100 slov, čo je 9 a pol minúty čítania.

Prehľad úspechov a zlyhaní slovenských firiem budeme odteraz vydávať v pondelok namiesto piatka. Dobrý obraz o nich tak získate vždy v úvode nového pracovného týždňa.


1. Globálna výroba áut môže spadnúť o pätinu, Európa potrebuje vlastné fabriky na čipy

Celosvetová výroba áut podľa uznávaného nemeckého odvetvového združenia VDA môže do roku 2026 klesnúť o pätinu. Stratiť teda môže až 18 miliónov vozidiel. Informovala o tom agentúra ČTK s tým, že tento scenár hrozí, ak sa nepodniknú potrebné kroky na riešenie pretrvávajúceho nedostatku čipov.

Prečo hrozí prepad: Čipov do áut treba čoraz viac a terajšie fabriky na to nepostačujú. Očakáva sa, že dopyt automobilového priemyslu po čipoch sa do roku 2030 strojnásobí. Potiahne ho prechod na elektromobily a čoraz širšie využívanie elektronických systémov.

Ako to ohrozuje nás: Na Slovensku, ktoré produkuje najviac áut na obyvateľa na svete, sa v posledných rokoch vyrobilo len zhruba po milióne vozidiel. Výrobné kapacity štyroch tunajších automobiliek sú pritom nastavené až na jeden a štvrť milióna vozidiel.

Pre nedostatok čipov musela odstavovať výrobu aj trnavská automobilka koncernu Stellantis. Foto N – Tomáš Benedikovič

Ako to zvrátiť: Podľa vedenia VDA musí Európa investovať do výroby čipov pre automobilový priemysel, pretože iba tak dokáže minimalizovať terajšiu závislosť od týchto súčiastok z Ázie.


2. Štátna zbrojovka Konštrukta Defence môže posunúť svoje tržby nad 200 miliónov, Ukrajina má záujem o ďalšie húfnice

Ukrajina má záujem o ďalších 14 slovenských húfnic Zuzana 2. Štátna firma Konštrukta Defence by za ne v prípade podpísania kontraktu mala získať trhovú cenu 5,5 milióna eur za kus.

Samohybné húfnice Zuzana 2 vyrába štátna akciová spoločnosť Konštrukta Defence. Foto N – Tomáš Benedikovič

Sumárne výnosy z dodávok:

  • Dubnická Konštrukta už Ukrajine vlani za podobných cenových podmienok predala osem húfnic Zuzana 2.
  • Okrem toho začala pre Ukrajinu vyrábať aj ďalších 16 húfnic za peniaze, ktoré jej zaplatia tri západoeurópske štáty.
  • Dohromady tak podnik môže na Ukrajinu

    Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Ceny energií

Firemný newsfilter

Nové informácie o slovenských podnikoch sumarizuje každý piatok skúsený firemný reportér Ivan Haluza.

Firmy

Ekonomika

Teraz najčítanejšie