Denník N

Čím novšie auto, tým lacnejšie ho prihlásite. Staršie autá to predraží, kritizuje advokát

Foto N - Tomáš Benedikovič
Foto N – Tomáš Benedikovič

Kúpa alebo dovoz staršieho jazdeného auta sa môže od apríla predražiť aj o stovky eur. Dôvodom je nový výpočet registračného poplatku. Do úvahy sa už nebude brať kritérium veku, ktoré v minulosti znižovalo poplatky pre staršie autá. Do nového výpočtu bude vstupovať len koeficient emisnej normy auta a jeho výkon.

Na tejto zmene by mali ušetriť najmä majitelia nových áut a elektromobilov. Naopak, pre budúcich majiteľov starších vozidiel môže byť registračný poplatok vyšší ako samotné auto.

„Myslím si, že súčasné nastavenie poplatku bolo treba zmeniť. Nie však tak, ako sa to stalo v decembri,“ vraví v rozhovore Jakub Berthoty, právnik z advokátskej kancelárie Dagital Legal, ktorá sa špecializuje na oblasť technológií a ochranu osobných údajov.

Schválený návrh nemá podľa neho nič spoločné s ochranou životného prostredia, lebo emisné normy nie celkom odrážajú objem emisií CO2, ktoré autá vypúšťajú.

Ak niekto tvrdí, že auto s euronormou 3 je v porovnaní s autom, ktoré má normu 4, „špinavé“, tak ide o zavádzanie, hovorí Berthoty. „Svedčia o tom štatistiky z emisných kontrol.“

Čo sa týka emisií CO2, medzi autami sú podľa neho štvornásobné rozdiely, ale v registračných poplatkoch až 18-násobné. „To je diskriminačné,“ hodnotí advokát.

Nový spôsob výpočtu schválili poslanci počas decembrovej schôdze ako „prílepok“ poslanca Mariána Viskupiča (SaS) k zákonu o dani z osobitnej stavby. Prezidentka Zuzana Čaputová zákon vetovala. Aby zmeny v registračných poplatkoch platili, musia ho poslanci opätovne schváliť na tejto schôdzi. V parlamente sa však už objavila novela zákona o správnych poplatkoch, ktorou chce poslanec OĽaNo Peter Kremský poplatky znížiť. Ďalšie zmeny pripúšťa aj poslanec Viskupič.

Advokát Berthoty v rozhovore vysvetľuje:

  • že registračné poplatky sú zle nastavené, diskriminujú majiteľov starších, jazdených a výkonnejších áut;
  • ako zmena evidenčných poplatkov bude likvidovať trh s jazdenými autami;
  • ako by on zmenil základný výpočet poplatku, ktorý počíta po novom s cenovým rozpätím od 33 do 3900 eur.

    Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Dane a odvody

Doprava

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie