Denník N

Mediabriefing logoMediaBrífing: Milanovej zákon núti firmy zaplatiť 260 eur za registráciu kanálov na YouTube

Dobrý deň, v dnešnom MediaBrífingu sa dočítate:

  • štát zaviedol nový poplatok pre niektorých youtuberov;
  • aká byrokracia čaká podcasterov;
  • nová ukrajinská mediálna legislatíva čelí kritike;
  • Netflix už má pravidlá, ako chce obmedziť zdieľanie účtov;
  • Instagram priznáva, že to s videami prehnal.
Natália Milanová. Foto – TASR

Pokiaľ firmy, občianske združenia či iné právnické osoby zverejňujú na internete videá, ktorými chcú zarábať, musia požiadať mediálneho regulátora o autorizáciu a zaplatiť jednorazový poplatok 260 eur.

Výšku nového poplatku zaviedlo v rámci novej mediálnej legislatívy ministerstvo kultúry pod vedením Natálie Milanovej (OĽaNO).

V čase vysokej inflácie a energetickej krízy tak niektorým subjektom pribudol nový správny poplatok a ministerstvo ho aktuálne neplánuje znížiť.

Zmena sa dotkne napríklad aj youtuberov, instagramerov a tiktokerov, ktorí svoje videá robia „na firmu“.

Viac informácií: 260-eurový poplatok musia zaplatiť firmy, ktoré chcú spustiť služby typu Netflix či Voyo, ale aj tie, ktoré zverejňujú videá na YouTube, Facebooku, Instagrame, TikToku či iných platformách. Firemné účty na týchto službách totiž môžu spadať do kategórie tzv. audiovizuálnych mediálnych služieb na požiadanie, ktoré musí podľa nového zákona autorizovať regulátor.

  • Dôležité je, že do tejto kategórie spadajú len tie kanály, ktoré majú primárne hospodársku povahu a ich cieľom je informovať, zabávať alebo vzdelávať širokú verejnosť. Pokiaľ má teda firma napríklad na YouTube kanál, ktorého cieľom nie je zarábať, nič neplatí.
  • Prečo až 260 eur? Ministerstvo kultúry vysvetľuje, že výšku poplatku stanovilo na základe predchádzajúcej mediálnej legislatívy, podľa ktorej sa za vydanie licencie na celoplošné vysielanie platilo 265,50 eura. „Táto suma je bez ohľadu na infláciu a rast nákladov rovnaká už od roku 2007.“
  • Ministerstvo zaviedlo rovnaký poplatok aj pre internetové kanály, pretože online videá môžu mať rovnaký zásah ako celoslovenské vysielanie rádia či televízie. „Poskytovanie audiovizuálnej mediálnej služby na požiadanie nie je teritoriálne obmedzené, preto aj jej potenciálny teritoriálny rozsah je porovnateľný s rozsahom celoplošného vysielania,“ argumentuje.
  • Ak je žiadosť na autorizáciu podaná elektronicky cez slovensko.sk, je poplatok nižší – 190 eur.
  • Ak má právnická osoba viacero kanálov, platí pri autorizácii len raz.

Rada pre mediálne služby, ktorá žiadosti o autorizáciu audiovizuálnych mediálnych služieb spracováva, vysvetľuje, že ich vybavenie je podobne náročné ako autorizácia vysielania rádií a televízií: „Administratívne spracovanie žiadosti o udelenie autorizácie poskytovania, preverenie a posúdenie všetkých relevantných skutočností, prípadná komunikácia so žiadateľom a napokon finálne vydanie rozhodnutia o udelení autorizácie sa čo do obťažnosti, dĺžky spracovania a podobne významne nelíši od procesu, ktorý je spojený s udelením autorizácie vysielania.“

Fyzické osoby poplatok neplatia. Pokiaľ zverejňujú videá na internete s cieľom zisku, musia si po novom len splniť oznamovaciu povinnosť. Bežní používatelia sociálnych sietí a videoplatforiem nemajú žiadnu novú povinnosť a nemusia nikomu nič oznamovať. Viac sme sa téme venovali v minulotýždňovom MediaBrífingu.

Prečo je to dôležité: Zákony, ktoré boli minulý rok prijaté, v mnohých smeroch zmodernizovali našu mediálnu legislatívu. Okrem iného zvýšili transparentnosť a pomohli zjednotiť pravidlá na trhu. Zároveň však zaviedli novú byrokraciu a poplatky, ktoré mnohých tvorcov zaskočili nepripravených. Štát nedokáže verejnosti presvedčivo vysvetliť opodstatnenosť nových povinností.

Čo bude ďalej: Ministerstvo kultúry zatiaľ nepracuje na úprave pravidiel či znížení nového poplatku. Aj keby sa na takýto krok odhodlalo, potrebná je zmena zákona, čo by bolo v súčasnej parlamentnej situácii veľmi náročné.

Regulátor oznámil, že

Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Médiá

Mediabriefing logoMediaBrífing

Natália Milanová

Ekonomika, Slovensko

Teraz najčítanejšie