Sú batérie pre prírodu horšie ako spaľovacie motory? Vysvetľujeme najčastejšie mýty o elektromobiloch

Počet elektromobilov na slovenských cestách je zatiaľ zanedbateľný, no ich popularita v Európe rýchlo stúpa. Každé piate auto, ktoré si Európania minulý rok kúpili, bolo elektrické. Je otázkou času, kedy sa trend preleje aj k nám.
„Nebude to trvať veľa rokov a elektromobilita bude jediná možnosť v doprave,“ hovorí Ján Zuštiak z firmy AgeVolt, ktorá podniká s inteligentnými nabíjacími stanicami pre elektromobily. Európska komisia zaradila AgeVolt medzi najinovatívnejšie spoločnosti v Európe.
Prechod zo spaľovacích áut na elektrické však často znamená robiť veci inak, než sme zvyknutí. Milovníci „spaľovákov“ sa navyše obávajú, že prichádzajú o svoj koníček. Elektromobily sa im zdajú „nudné“. Veď aj milovaný Ford Mustang sa prechodom na elektrický pohon podľa niektorých motoristických redaktorov zmenil z príťažlivého športiaku na SUV bez emócie. V Nórsku jazdí v taxislužbách.
Odporcovia elektromobility jej prínosy spochybňujú, pričom si pomáhajú niekedy viac, inokedy menej podloženými argumentmi. Jedným z najčastejších je, že batérie sú v skutočnosti pre prírodu ešte škodlivejšie než spaľovanie. Hneď na úvod prezradíme, že väčšinou to tak nie je. V tomto texte sa pozrieme aj na ďalšie populárne tvrdenia o elektromobiloch:
- Elektromobily neprodukujú menej emisií ako spaľováky.
- Ťažba surovín do batérií ničí prírodu viac ako ťažba ropy.
- Batérie sa nerecyklujú.
- Elektromobil má kratšiu životnosť.
- Pre obyvateľov sídlisk sú nabíjacie stanice nedostupné.
- Nabíjacie stanice v podzemných garážach predstavujú bezpečnostné riziko.
- Nabíjanie v garážach môže byť čoskoro zakázané.
- Elektromobily sú v poriadku na krátke trasy, no na cestu do Chorvátska sú nepoužiteľné.
- Slovenská distribučná sieť by pri veľkom počte elektromobilov skolabovala a došlo by k blackoutom.
- Elektromobily budú navždy príliš drahé a pre bežných ľudí nedostupné.

1. Elektromobily neprodukujú menej emisií ako spaľováky
Pri výrobe je na tom elektromobil z pohľadu vplyvu na životné prostredie o niečo horšie než auto so spaľovacím motorom, vysvetľuje Ján Zuštiak z AgeVoltu. „Spaľovák vieme vyrobiť s menším dosahom na ekológiu a energetiku, ale