Ako predajcovia menia reklamný svet
Článok bol aktualizovaný 19. februára o 12.00
Dobrý deň, čítate ďalšie vydanie newslettera Marš o biznise, e-commerce, marketingu, reklame a dátach. Vychádza každé dva týždne aj na stránkach Denníka N. V tomto vydaní sa pozrieme na to, ako retailoví predajcovia menia pomery vo svete digitálnej reklamy alebo ako marketéri preceňujú TikTok a Snapchat na úkor tradičných médií.
Ako predajcovia menia reklamný svet?
Amazon a ďalší retailoví predajcovia ako Walmart alebo Target sú v posledných rokoch najrýchlejšie rastúcimi médiami z pohľadu tržieb v digitálnej reklame. Píše o tom Financial Times vo svojom článku.
Ich expanzia je zvlášť agresívna v USA, kde podľa odhadov spoločnosti eMarketer minuli firmy za inzerciu na týchto stránkach v roku 2022 viac ako 37 miliárd dolárov, čo predstavuje nárast približne o pätinu oproti roku 2021.
Príjmy retailistov z reklamy sú už teraz takmer dvakrát vyššie ako príjmy z reklamy v rozhlase a tlači dohromady. Rýchlo sa zmenšuje aj rozdiel oproti televízii, ktorá má dlhodobo najväčšie príjmy z reklamy.
Pre Amazon sú už príjmy z reklamy dokonca vyššie ako príjmy z ich služby Amazon Prime, ktorú používa viac ako 200 miliónov spotrebiteľov po celom svete.
Online reklama na stránkach retailistov má dve hlavné podoby: grafická alebo videoreklama na hlavných stránkach a podstránkach produktov a reklama vo výsledkoch vyhľadávania, podobná reklame vo vyhľadávači Google. Práve tieto reklamy sú silno integrované do dizajnu stránok a sú tak ťažšie odlíšiteľné od neplatených produktov.
S nárastom takejto reklamy sa objavuje aj stále viac kritiky. Washington Post vo svojom článku píše o tom, že na prvej stránke vyhľadávania zobrazuje Amazon priemerne osem reklám a na neplatené výsledky zostáva stále menej priestoru.
Podobný rast reklamy môžeme sledovať aj u konkurentov vo Walmarte alebo v spoločnosti Home Depot.
Podľa denníka Wall Street Journal klesá počet zákazníkov, ktorí sú „mimoriadne“ alebo „veľmi spokojní“ s Amazonom. V roku 2022 ich bolo 79 percent, pričom ešte pred desiatimi rokmi to bolo 88 percent.
Marketéri a ľudia z mediálnych agentúr preceňujú nové platformy
Vyplýva to z výsledkov prieskumu, ktorý realizovala britská organizácia Thinkbox. Týka sa to hlavne sociálnych sietí TikTok, Snapchat a Instagram. Marketéri nesprávne odhadovali, že