V maďarskom Debrecíne proti baterkárni protestujú, v Šuranoch o ňu bojujú. V čom je rozdiel?

Volkswagen by mohol v blízkosti Šurian vytvoriť fabriku na batérie do elektrických áut, ktorá by poskytla prácu pre takmer 5 000 ľudí. Mesto, župa a štát spravia všetko pre to, aby túto obrovskú investíciu získali. Medzitým v Maďarsku iniciovali referendum o tom, aby mohla byť baterkáreň postavená len tam, kde s tým bude súhlasiť miestne obyvateľstvo.
Köszönjük, hogy olvasod a cikkeinket. A Napunk csak úgy tud fennmaradni, ha az olvasói előfizetik. Kérjük, támogasd a szerkesztőség munkáját. További cikkeinkért, illetve rövidhírekért látogass el a főoldalunkra is.
V prvej polovici februára sa stretol minister hospodárstva Karel Hirman s novým primátorom Šurian Marcelom Filagom (nezávislý), aby rokovali o prípravách priemyselného parku, ktorý má vzniknúť v blízkosti mesta. Jeho hlavným investorom by mohla byť automobilka Volkswagen, ktorá si aktuálne vyberá lokalitu na výrobu batérií do elektrických áut.
Podľa stanoviska ministerstva hospodárstva bola táto oblasť vybratá preto, lebo má pomerne vyspelú dopravnú infraštruktúru a má k dispozícii aj vhodnú kapacitu na zapojenie sa do elektrickej siete. S prípravami priemyselného parku začal ešte predchádzajúci minister hospodárstva Richard Sulík (SaS).
Ešte minulý rok v lete sa objavila správa, že v novom priemyselnom parku s rozlohou takmer 500 hektárov by Volkswagen založil baterkáreň. O investíciu v hodnote štyroch miliárd, ktorá vytvorí takmer 5 000 nových pracovných miest, prejavuje mesto aj nitrianska župa vážny záujem. Teraz spolu vyvíjajú tlak na štát, aby vybudoval obchvat. Mesto plánuje okrem toho rozšíriť kapacitu bývania a zlepšiť vzdelávanie v oblasti strojárstva.
Hoci Karel Hirman pred Vianocami nadhodil, že nie je isté, či Slovensko uprostred energetickej krízy naozaj potrebuje baterkáreň, ktorá má obrovskú spotrebu elektriny, zainteresovaní aj naďalej pracujú na tom, aby investíciu prilákali do regiónu. Po ministrových slovách vyjadril slovenský Zväz automobilového priemyslu zhrozenie, jeho podniky totiž tvoria polovicu domácej priemyselnej výroby a takmer 11 % celej hrubej produkcie krajiny.
„Spochybňovanie tejto investície zo strany ministra nepomáha jej získaniu a bolo by fatálne, keby sme ju tu nemali. O tú baterkáreň treba bojovať. My ju veľmi potrebujeme“, zdôrazňoval prezident zväzu Alexander Matušek.
V Maďarsku však podpora fabrík na batérie zďaleka nie je taká jednoznačná. Vláda Viktora Orbána má ambíciu urobiť z krajiny „batériovú veľmoc“ a v Debrecíne má vzniknúť obrovská fabrika čínskej firmy CATL za 7,3 miliardy eur.
Ľudia však proti tomu protestujú, keďže pri výrobe batérií sa spotrebuje veľké množstvo vody, má to teda vplyv na životné prostredie. Viacero opozičných strán preto iniciovalo miestne aj celoštátne referendum,
Z článku sa dozviete:
- prečo je táto investícia taká dôležitá pre Slovensko a pre región,
- aké má baterkáreň výhody,
- s akými rizikami treba počítať
- a čo by sa malo robiť inak ako v Maďarsku.
Rozhodne sa v júni
Najväčším súperom Slovenska v boji o baterkáreň Volkswagenu je Česko. Slovensko má ešte približne štyri mesiace na to, aby túto investíciu získalo. Volkswagen po vypuknutí vojny proti Ukrajine viackrát odložil definitívne rozhodnutie. Momentálne to vyzerá tak, že