Denník N

Firemný newsfilter: OFZ by mohlo obnoviť výrobu, TMR skresalo straty z covidu a líder slovenskej pánskej módy končí

Medzi energeticky najnáročnejšie slovenské fabriky patrí aj oravské OFZ. Foto N – Vladimír Šimíček
Medzi energeticky najnáročnejšie slovenské fabriky patrí aj oravské OFZ. Foto N – Vladimír Šimíček

Koniec predaja áut so spaľovacím motorom nemusí byť v Európskej únii až taký rýchly, ako sa pôvodne čakalo. Únia hlasovanie o ich stopke už od roku 2035 napokon odložila. Hlavne po tom, ako Nemecko žiadalo povoliť aspoň také vozidlá, ktoré budú používať klimaticky neutrálne syntetické palivá.

Mnohí ľudia z automobilového biznisu zároveň upozorňujú, že aj ďalšie rozširovanie využívania elektromobilov môže byť úspešné až po tom, čo si Európa po odstrihnutí sa od ruských energií vybuduje viac elektrární a rozvodných sietí. Aj to malo byť jedným z dôvodov, prečo sa štart výroby novej automobilky Volva pri Košiciach odsunul z roku 2026 na rok 2027, i keď koncern to oficiálne spája iba s obnovovaním subdodávateľských sietí, narušených covidom a vojnou na Ukrajine. Práve táto automobilka má vyrábať už iba elektromobily.

Predseda Smeru Robert Fico zasa zaútočil na obchodné reťazce, že zdražovanie potravín zneužívajú na tvorbu vyšších ziskov a že on by ľuďom pomohol viac tým, že by obchodníkov prinútil k väčšej solidarite. Fico takto ako obvykle osobne identifikoval vinníka a odkázal, že jeho potrestaním vyrieši vážny problém celého národa. V skutočnosti zdražovanie potravín žiadny politik eliminovať nemôže a Ficovi ide len o naháňanie bodov u voličov. A ešte pritom aj zavádza.

Reťazcom totiž pre nebývalo drahé energie a výrazné zvyšovanie platov zisky skôr klesajú. Navyše obchodníci tvrdia, že zatiaľ čo oni pultové ceny potravín vlani zdvihli len o 16 %, tak svojim dodávateľom za ne museli platiť viac až o 17,5 %. Infláciu tak skôr brzdia, ako zvyšujú. Nehľadiac na to, že ceny plne závisia len od voľného trhu a nie od politikov. Tí dosah zdražovania môžu stlmiť tým, že cielene pomôžu ľuďom s najnižšími príjmami.

A o domácom obchode ešte jedna správa. Ešte aj Národná banka Slovenska upozornila, že ak poslanci odobria zákaz nedeľného predaja, tak predavačom klesne príjem až o desatinu a zaniknúť môže 1 700 pracovných miest.

Všetko ostatné dôležité z domácich firiem zhrnul Ivan Haluza do 2 100 slov, čo je 9 a pól minúty čítania.


1. Ak vydržia ceny elektriny, oravskí hutníci v apríli spustia aspoň jednu pec. Fabrika ožije po trištvrte roku

Oravskí ferozliatinári z podniku OFZ pre drahé energie zastavili všetkých sedem svojich pecí už minulé leto a z pôvodných 300 zamestnancov si nechali necelú stovku na prípadné oživenie výroby. Budúci mesiac, teda po trištvrte roku bez života, by k tomu už mohlo dôjsť.

Vedenie fabriky to potvrdilo Hospodárskym novinám, avšak s tým, že výroba sa obnoví iba vtedy, ak sa ceny elektriny udržia v rozpätí 80 až 150 eur za megawatthodinu a nepôjdu výrazne vyššie.

Zatiaľ iba taký malý nádych: Fabrika súčasne upozorňuje, že zo siedmich pecí stále rozbehne iba jednu, a tak bude aj naďalej vyrábať stratu. Na to, aby sa dostala do plusových čísel, by musela bežať minimálne na troch peciach.

Výrobne technológie OFZ. Foto – OFZ

Čo môže OFZ dostať do naozaj lepšej formy:

  • Ešte oveľa výraznejšie zníženie cien elektriny, keďže jeho konkurenti z Francúzska či Nórska vďaka štátnej podpore pracujú s elektrinou za zhruba 50 eur za megawatthodinu.
  • Dorovnanie vratiek z platieb za emisné kvóty pre energeticky najnáročnejšie fabriky na štvrtinovú úroveň, bežnú v iných krajinách EÚ. Doteraz dostali domáce fabriky späť iba pár percent a za posledný rok to dokonca má byť iba pol percenta. Ak sa vratky zásadne zvýšia, výrobu môže postupne oživiť aj žiarska hlinikáreň Slovalco.

2. Tatry Mountain Resorts vlani zredukovali covidové straty len na štvrtinu, no za predpandemickou návštevnosťou stále zaostávajú

Najväčšia firma domáceho cestovného ruchu Tatry Mountain Resorts (TMR), ktorá podniká aj v Rakúsku, Česku a Poľsku, ukazuje, že tlak drahých energií na svoje lyžiarske strediská a aquaparky zvláda lepšie ako predošlé covidové odstávky. Späť v zisku stále nie je, no straty výrazne zredukovala.

Ako sa zviecha skupina:    

  • V uplynulom finančnom roku, ktorý sa skončil 31. októbrom, znížila stratu

    Na čítanie potrebujete aspoň štandard predplatné.

Dnes na dennike.sk

Automobilový priemysel

Ceny energií

Firemný newsfilter

Nové informácie o slovenských podnikoch sumarizuje každý piatok skúsený firemný reportér Ivan Haluza.

Firmy

Ekonomika

Teraz najčítanejšie